ترکان در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

حضور قطب خودروسازی سوم در چابهار منتفی نشده/اداره کنندگان صنعت خودرو،تجربه مدیریت لبنیاتی هم نداشتند

مشاور رئیس‌جمهور گفت: حضور قطب خودروسازی در چابهار منتفی نشده است.کسی که تاکنون یک لبنیاتی را اداره نکرده بود حالا مدیر گروه خودروسازی بزرگ شده است.

ترکان مشاور رئیس‌جمهور در حاشیه همایش سد و نیروگاه در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت:حضور قطب سوم خودروسازی در چابهار منتفی نشده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار باید چند ویژگی داشته باشد از جمله اینکه فقط نگاهش به بازار ایران نباشد و 30 درصد محصول تولیدی  را صادر کند.

ترکان اظهار داشت: کسی که برای سرمایه‌گذاری به عنوان قطب سوم خودروسازی به کشور وارد می‌شود باید بیش از 50 درصد ساختش از داخل باشد و همچنین محصول به روز را ارائه کند.

وی با بیان اینکه گروه‌هایی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاداتی در این خصوص داده‌اند گفت: مطمئنا گروهی که به عنوان سرمایه‌گذاری وارد می‌شود باید قدرتمند باشد.

مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه خودروسازهای داخلی می‌توانند در منتفی شدن این اتفاق قدم‌هایی بردارند گفت: خودروسازان داخلی از این موضوع  نگران هستند  ولی مخالف نیستند. آنها نگرانند چون رقیبی سر سخت به جمعشان اضافه می‌شود و رقابتشان بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: ورود سرمایه‌گذار خارجی و ساخت محصول در منطقه آزاد به معنی عدم دفاع ما از خودروسازان فعلی نیست بلکه این امر کمک به سطح کیفیت تولیدات داخلی نیز خواهد شد.

ترکان تصریح کرد: اصلاح ساختار مدیریتی نیز در بهبود شرایط خودروسازی کمک خواهد کرد چرا که در حال حاضر مدیرانی که حرفه‌ای نیستند مسئولیت مدیریت آن را به عهده دارند.

ترکان افزود: کسی که تاکنون یک لبنیاتی را اداره نکرده بود حالا مدیر گروه خودروسازی بزرگ شده است.

وی در پایان تأکید کرد: نظام مدیریتی خودرو با وجود این رقیب چابک و ورزیده ارتقاء پیدا خواهد کرد.

*بودجه امسال بدون متمم

 
وی در مورد ارائه متمم بودجه باتوجه به کاهش جهانی قیمت نفت نیز گفت: دولت در حال بررسی این امر است، اما بعید است که در بودجه امسال تغییری ایجاد شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد شلختگی در اجرای بودجه بودیم که موجب زاویه‌دار شدن اجرای بودجه با مصوبات بودجه شد و برخی اهداف توسعه محقق نشد.

مشاور رئیس جمهور در مورد احداث مجتمع‌های پتروشیمی در چابهار نیز گفت: احداث این مجتمع‌ها برپایه صادرات خواهد بود و طبق برنامه ریزیهای انجام شده مجتمع‌های جدید احداث خواهند شد.

*عقب ماندگی در حوزه شبکه توزیع آب

 ترکان با اشاره به این‌که در حوزه شبکه‌های توزیع ‌آب دچار عقب ماندگی هستیم، گفت: وزارت نیرو تامین و انتقال را برعهده دارد و کار توزیع به عهده وزارت کشاورزی است.

وی تصریح کرد: توزیع در شبکه‌های سه و چهار صورت می گیرد و با وجود اینکه ایران یک سوم کشورهای اروپایی بارندگی دارد، راندمان آبیاری در آن بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه در سایر کشورها به ازای هر 2.5 کیلوگرم تولید محصولات کشاورزی یک متر مکعب آب مصرف می‌شود، گفت:‌ در حالی که در ایران به ازای هر کیلوگرم محصول کشاورزی یک متر مکعب آب مصرف می‌شود.

ترکان با اشاره به این‌که بهسازی شبکه‌های آبیاری آغاز شده و 550 هزار هکتار در خوزستان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در سطح کشور بهسازی شبکه‌های آبیاری 800 هزار هکتار زمین کشاورزی شروع شده است. مشاور رییس جمهور با بیان اینکه پیش از این با وجود داشتن مصوبه بهسازی شبکه‌های توزیع صورت نگرفته بود، گفت: در حالی که 92 درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می شود باید راندمان را بالا ببریم.

* با نصیحت مصرف آب پایین نمی آید

اکبر ترکان دراین همایش نیز گفت: سد نماد توان مهندسی کشور و موجب افتخار است.

وی بابیان اینکه هر سدی که در کشور ساخته شده با کارفرمایی دولت بوده است، افزود: اگر قرار است نقش کارفرمایی دولت کم شود نیاز به نگاه مجدد داریم و در این میان وقتی به کارفرمایی غیر دولت می رسیم باید به بازگشت سرمایه هم فکر کنیم و در این موج جدید، بایدسر فصل جدیدی به نام اقتصاد آب باز کنیم.

ترکان با اشاره به اینکه علم اقتصاد مدیریت به آب ورود پیدانکرده، اظهار داشت:ما واژه ای به نام قیمت تمام شده آب نداریم و برای آب مالکیت مستقل از زمین نداریم لذا اگر با بهره وری بخواهیم راندمان آب را افزایش دهیم ممکن است مجبور شویم دوباره سند مستقل آب وزمین تعریف کنیم.

مشاور رییس جمهور تصریح کرد: اگر اقتصاد آب راه نیفتد معلوم نیست بهره وری به کجا می رسد.

ترکان تاکید کرد: تا زمانی که مکانیزم قیمت در مورد آب ورود پیدا نکند با نصیحت مصرف آب پایین نمی آید.

وی تاکیدکرد: در حال حاضر 92 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است و با این میزان مصرف سطح راندمان پایین است به طوری که به ازای یک متر مکعب آب یک کیلو محصول تولید می شود این در حالی است که در کشورهای پرباران به ازای یک متر مکعب آب دو و نیم کیلو محصول تولید می شود و این امر ناشی از به کار گیری فناوری است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۱۸:۰۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۳
جناب ترکان هرچند من شخصا شما را از حظور در جهاد لرستان و استانداری آنجا می شناسم و ارادت قلبی دارم اما برادر اگر قرار است خودرو سازی مانند ایران خودرو و یا سایپا و یا کرمان خودرو باشد لطفا دکان برای عده ای درست نکنید .مدیریت خود رو سازی کشور و حتی مدیریت صنعت کشور یعنی وزیر باید تحصیلات بسیار بالای خودرو سازی داشته باشد نه این افراد فعلی که هر از بر خودرو تشخیص نمی دهند و شده اند وزیر صنعت و معدن و یا مدیریت خودرو در ایران خودرو و یا سایپا .یک جهادی لازم است تا این صنعت به راه درست کشیده شود و البته کسانی که بیش از سی سال است سر مردم را کلاه گذاشته اند و پولهای باد آورده برده اند نخواهند گذاشت کار درست و اصولی در این صنعت انجام شود من که باور ندارم مگر کاری باشد که این عده سر آن سفره هم حاضر باشند
آخرین اخبار