بابک مهری در نشست خبری اراتریو عدالت :

جای سخنان حضرت علی(ع) در زندگی مردم خالی است/ اصغر همت: تئاتر جایی برای کاسبی دولت است

نشست خبری اراتریو عدالت امروز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز نشست خبری اراتریو عدالت با حضور بابک مهری کارگردان نمایش، اصغر همت بازیگر، احسان تارخ مدیر برنامه و محسن  ظریفیان در تالار وحدت برگزار شد.

بابک مهری در ابتدا گفت: ایده  اصلی این کار یک سال پیش به ذهن من رسید، سال گذشته استانیفسکی سخنان حکیمانه هردک را به ایران آورد و اجرا کرد، دوستانی که این کار را  دیدند به فکرشان رسیده بود که شاید ما مشخص کردیم چه سخنانی اجرا شود که اینطور نبود؛ هردک بر علیه ایران جانب دارانه حرف زیاد زده است؛ آن موقع دلم  گرفت که چرا ما فقط  به این گونه حرفها تمرکز داریم از آن موقع ما روی نهج‌البلاغه تمرکز کردیم زیرا چیزی جز نهج‌البلاغه حق مطلب آن جیزی که می‌خواستیم را نمی‌توانست ادا کند.
 
وی ادامه داد: اجرای ما حدود 2 ساعت و در دو بخش است و در هر دو بخش از کلمات نهج البلاغه استفاده می‌شود، بخش دوم متعلق به تک خوان و تک گو است و بیشتر رسیتاتیو است و توسط بازیگران بین خواندن و گویش ادا خواهد شد.
 
اصغر همت در ادامه نشست گفت: این نمایش درباره کسی اجرا  می‌شود که تا به حال درباره وی حرف زیاد زده  شده اما چیزی  که من  را آزار می‌دهد این است که مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بالاتر از آن دولت چگونه مدعی حمایت کارهای فاخر است، چطور تئاتر را جایی کردند برای کاسبی دولت؟ نه تنها بودجه را به تئاتر اختصاص نمی‌‌دهند بلکه از قبل تئاتر امورات می‌گذراند که در دنیا بی سابقه است،  چطور تالار وحدت علاوه بر اینکه کمک نمی‌کند برای این کار هر شب مقداری پول می‌گیرد که کم هم نیست. 

وی افزود: یک عده ندانسته که فهم در زمینه تئاتر ندارند نه تنها بودجه‌ای برای تئاتر در نظر نمی‌گیرند بلکه بودجه موجود را برای جشنواره‌ها  و حقوق کارمندان مصرف می کنند.
 
وی تصریح کرد: بنده به آقای مراد خانی اشاره کردم روزی که آمدید و سکان ‌دار شدید گفتید بودجه تئاتر اگر به 10 برابر برسد شاید بشود  کاری کرد اما من از ایشان می‌پرسم حال که یک دهم شده چه کار باید کرد؟.
 
اصغر همت در ادامه افزود: این کار سال گذشته توسط گروه لهستانی به شکلی اجرا شد که به شدت برای انتقال رساندن کلمات به مردم تمرکز داشت، اما کار ما برای مردمی اجرا می‌شود که علی دوست‌اند و با این کار شاید بشود کاری کرد که ما حضرت علی(ع) را آن طور که بزرگ است نشان دهیم نه آن طور که تعصبی فکر می‌شود ما در سریال امام علی سعی داشتیم بگوییم علی فردی معمولی ولی بزرگ است ما  چه مرد بزرگی داریم که با گذشت این همه سال حرفهایش همه حرف روز است.
 
وی تصریح کرد: این کار اتفاق خوبی است اما به حمایت همه جانبه احتیاج دارد که امیدوارم مسئولان در این چند روز نظر خود را عوض کنند وضعیت تئاتر ما بد است.

 بابک مهری در ادامه نشست گفت: ما در این صحنه خیلی سعی کردیم اتفاقی که لایق حضرت علی(ع) است بیفتد و واقعا احتیاج داریم همه به ما کمک کنند کمک کردن دادن چیزی نیست و گاهی اوقات نگرفتن چیزی از ما کمک است.

احسان تارخ در ادامه نشست گفت: دانیال حکیمی، امیر دلاوری، برزو ارجمند، علی زند وکیلی، علیرضا قربانی و محمد معتمدی به خاطر حجم عظیم کارها و اینکه در این هفته کنسرت‌هایی مختلف برگزار می‌شود؛ هنوز جواب  قطعی را ندادند و در حال حاضر حضور اصغر همت و برزو ارجمند در بین ما قطعی شده است و یاسر خاسب با گروه 15 نفره خود طراحی حرکت را برعهده دارد.
 
محسن ظریفیان در ادامه نشست گفت: روز اول وقتی که بابک مهری پیشنهاد این کار را داد برای من جذاب بود زیرا برای اولین بار نهج‌البلاغه در یک کشور شیعه اجرا می‌شود ولی با این ایده حتی سازمان‌هایی که ادعای اسلامی داشتند هم از ما حمایت نکردند ما تیزری ساختیم که از فردا پخش می‌شود در این  تیزر هم ساختاری مینیمالی و ساده نگر را لحاظ کردیم.
 
فرشید قاسمی آهنگساز گروه در ادامه نشست گفت: موسیقی از سبک کلاسیک، مدرن، سنتی و بخشی دستگاه قرآنی منشاء گرفته و آهنگسازی بر روی متن نهج‌البلاغه است و خیلی خوشحالم که در این کار هستم زیرا ارادت خاصی به حضرت علی(ع) دارم و امیدوارم که زحماتی برای این کار کشیده شده دیده شود و اتفاقات آن قدر بزرگ باشد که  اجرای ما از 7 شب به 30 شب تبدیل شود.
 
بابک مهری  گفت: ظاهر من شاید معتقد به نظر  نیاید اما من یکسری اعتقادات دارم، ما  خیلی دوست داریم؛ این اجرا طولانی باشد و واقعا 7 شب برای این نمایش کافی نیست اما هر یک شبی که اضافه شود هزینه‌های ما بالا  می‌رود ما چیزی را طراحی کرده ‌ایم  که درشان این بزرگان است و مسلما 7 شب بازگو کننده عظمت این بزرگان نیست.

وی افزود: من  ایده‌ای را از کار قبل استانیفسکی نگرفته‌ام اما بر اساس متد ایشان کار می‌کنم و کار من مستقل از اجرای سال گذشته لهستان در ایران است.
 
وی ادامه داد: درام و دراماتیک بودن یک متن برای نمایش یکی از شاخه‌های نمایش و لزوما صحنه تئاتر فقط برای دراماتیک طراحی نشده نمایش همانطور که درکار‌هایی از این دست یک درام نمایشی نمی‌بینیم و اصلا جذابیت این کار به این نیست و ذهن شما را درگیر آدم‌های ایبسنی و شکسپیری نمی‌کند.

 اصغر همت در ادامه افزود: این ارتباط دو طرفه عمل دراماتیک نیست، شما شاهد یکسری شکلهای نمایشی هم خواهید بود ولی نه به آن تعریفی که در نظر دارید.
 
بابک مهری در انتهای نشست خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام و‌المسلمین سرلک و کریمان نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه هنر و تهران هستند و ما ملتی هستیم  که احترام را صادر کردیم و وقتی روی نهج‌البلاغه کار می‌کنیم حداقل احترام به حضرت علی(ع) این است که از کسی که 10 سال بیشتر نهج‌البلاغه خوانده سوال کنیم؛ ما هیچ گونه حرکتی به سمت نشان دادن شخصیت زندگی و عزاداری برای امیرالمومنین  نرفتیم ما به سراغ سخنهای ایشان رفتیم سخنهایی که هیچ وقت شنیده نشده و به سراغ چیزهایی رفتیم که در زندگی مردم گم شده است چیزی که الان جای آن خالی است سخنان حضرت علی است.
 
قابل ذکر است؛ برای تهیه بلیت اراتریو عدالت به سایت تیوال مراجعه کنید.

انتهای پیام/  



برچسب ها: عدالت ، مهری ، تارخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار