گزارش مشروح/ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری مطرح کرد

حبس برای سه نفر دیگر از متهمان فتنه 88/اشد مجازات در انتظار عوامل اسیدپاشی در اصفهان/ راز رشوه 200 میلیونی/ تقدیر از عملکرد رسانه ملی در جهت اطلاع رسانی

سخنگوی دستگاه قضا گفت: سه نفر از متهمان فتنه 88 در دادگاه بدوی محکوم به حبس و غیر حبس شدند و این محاکمه غیابی نبوده است.

به ﮔــﺰارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "غلامحسین محسنی اژه‌ای" در هفتادویکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهارداشت: سه نفر از متهمان فتنه 88 در دادگاه بدوی محکوم به حبس و غیر حبس شدند و این محاکمه غیابی نبوده است. 

**محکومیت سه نفر دیگر از متهمان فتنه 88 به حبس
 
وی ادامه داد: از آنجایی که حکم هنوز قطعیت پیدا نکرده از بیان اسامی این محکومین معذورم.
 
سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با لایحه جامع وکالت گفت: برداشت ما به صورت راسخ این است که این لایحه یک لایحه قضایی است و در قانون برنامه پنجم توسعه قوه قضاییه مکلف شده که این لایحه را تدوین کند.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: لایحه‌ای که دولت به مجلس ارسال کرده، دخل و تصرف زیادی در آن صورت گرفته و قوه قضاییه به مجلس اعلام کرده که این لایحه، لایحه قضایی قوه قضاییه نبوده و در نتیجه مورد قبول ما نیز نیست.  
 
وی تصریح کرد: طبق تفسیر شورای نگهبان و طبق بند 13 از سیاست‌های کلی نظام قضاوت و وکالت جزو امور قضایی است، بنابراین از این جهت در قضایی بودن لایحه جامع وکالت تردیدی وجود ندارد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: لوایحی که قوه قضاییه تهیه می‌کند از طریق دولت به مجلس می‌رود و طبق تفسیر شورای نگهبان دولت نمی‌تواند در لایحه قضایی دخل و تصرف کند و این درحالی است که برخی افراد تفسیر شورای نگهبان را نسبت به آنچه در فصل 11 قانون اساسی آمده تحریف و سایر فصول را حذف و رها کرده‌اند. 

**دولت حق مداخله در لایحه قوه قضاییه را ندارد

سخنگوی دستگاه قضا گفت: طبق قانون اساسی لوایح باید از طریق دولت به مجلس ارسال شود اما در سال‌های اخیر قانونی تصویب شد که طی آن چنانچه لایحه‌ای که قوه قضاییه به دولت می‌فرستد طی شش ماه به مجلس ارسال نشود قوه قضاییه مستقلا لایحه را به مجلس ارسال می‌کند و اما سوالی که اینجا مطرح است، این که اگر چنانچه دولت لایحه قوه قضاییه را به گونه‌ای تغییر داد که دیگر لایحه قوه قضاییه محسوب نشود در اینجا باید چه کرد؟
 
وی تصریح کرد: دولت حق مداخله در لایحه قوه قضاییه را ندارد و طبق تفسیر شورای نگهبان نمی‌تواند در این لایحه دخل و تصرف کند. 

**برخورد با عاملان اجرا نشدن حکم تصرف زمین در لواسانات
 
سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با تخلفاتی که در بعضی از پرونده‌های لواسانات اتفاق افتاده اظهارداشت: در بعضی از پرونده‌هایی که مربوط به سازمان محیط زیست شمیرانات بوده است حکم صادر شده و این حکم قطعیت پیدا کرده و برای اجرا ارسال شده بود اما این درحالی است که این صورتجلسه جعلی و صوری بوده و در نتیجه تخلفاتی در محیط زیست شمیرانات صورت گرفته است.

وی تصریح کرد:‌ با عاملان اجرا نشدن حکم قلع و قمع تصرفات زمین در لواسانات برخورد می‌شود.

**اشد مجازات در انتظار عوامل اسیدپاشی در اصفهان
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به اسیدپاشی که در اصفهان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: این اقدام جنایتکارانه با مجازات سنگینی روبرو خواهد بود و همه دست‌اندرکاران باید نسبت به این اقدام ناجوانمردانه و خشن اقدامات برخورد جدی داشته باشند تا عاملین شناسایی و به اشد مجازات برسند. 

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه مجازات عامل یا عاملین اسیدپاشی اصفهان باید به قدری بازدارنده باشد که دیگر کسی جرأت انجام این کار را نکند، اظهارداشت: دادستان اصفهان و معاونش مأمور شده‌اند تا با همکاری مسئولان انتظامی و اطلاعاتی عاملین این قضیه را شناسایی کنند تا هرچه زودتر مجازات شوند.  
 
وی با اشاره به شایعاتی که برخی سایت‌های داخلی و خارجی پیرامون قضیه اسیدپاشی اصفهان درست کرده‌اند اظهارداشت: خیلی از مطالبی را که برخی سایت‌های داخلی و خارجی پیرامون قضیه اسیدپاشی اصفهان مطرح کرده‌اند تأیید نمی‌شود.  
 
سخنگوی قوه قضاییه با رد این موضوع که عامل اسیدپاشی اصفهان برای برخورد با بدحجابی این امر خشن را مرتکب شده است گفت: من سه مورد از این موضوع را پیگیری کردم و متوجه شدم که کسانی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند دارای خانواده‌های متدینی هستند.
 
وی تأکید کرد: امیدوارم هرچه زودتر عامل یا عاملین این قضیه دستگیر شوند و سپس با تکمیل پرونده به اشد مجازات برسند. 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا اشد مجازات برای عامل اسیدپاشی اصفهان اعدام خواهد شد یا خیر بیان داشت: هرچقدر که قانون اجازه داده باید در این قضیه اشد مجازات را اعمال کنیم ودر حال حاضر من نمی‌توانم در این زمینه اظهار نظر کنم.  
 
وی ادامه داد: دستور داده شده است که مراجع قضایی اصفهان پرونده اسیدپاشی را خارج از نوبت پیگیری کنند.
 
**ماجرای کلاهبرداری کمپوست 

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با بیان اینکه شکات پرونده کلاهبرداری کمپوست از 9 هزار نفر هم گذشته است اظهارداشت: در این پرونده از بیشتر از 20 هزار نفر تحقیق بعمل آمده و به شهرهای مختلف از چندین استان نیابت داده شده است تا اموال این شرکت را شناسایی کنند.  
 
وی ادامه داد: دستور داده شده تا اموال فاسد شدنی ذخیره شده در انبارهای این شرکت مزایده شوند و به صورت قانونی به فروش برسند. 
 
حجت‌الاسلام  والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در پرونده کلاهبرداری کمپوست 11 نفر بازداشت شده‌اند که یک نفر با قید وثیقه آزاد شده است اظهار داشت: متأسفانه در این پرونده با 2 موضوع غیرصحیح مواجه شدیم و با تحقیقات ما مشخص شد که اظهارات برخی شکات این پرونده صادقانه‌ نبوده است و این امر کار دادرسی این پرونده را پیچیده کرده است.  
 
وی ادامه داد: موضوع دیگر در خصوص پرونده کمپوست این است که 200 نفر که خود را وکیل معرفی کرده‌اند با مراجعه به شکات این پرونده اعلام داشته‌اند که ما با نفوذی که داریم می‌توانیم پول شما را زودتر وصول کنیم که این کار نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود.  
 
** قرارداد 32 میلیاردی یک دستگاه دولتی با یک وکیل
 
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اینکه اخیرا یک دستگاه دولتی قراردادی 32 میلیاردی را با یک وکیل منعقد کرده است گفت: دستگاه دولتی باید پاسخگو باشد که با چه مبنایی در مورد یک پرونده با یک وکیل 32 میلیارد قرارداد بسته است؟
 
وی در ادامه به پول‌شویی صورت گرفته در این قرارداد هم اشاره کرد و اظهارداشت: این دستگاه اجرایی به صورت مستقیم پول را به حساب این وکیل واریز نکرده بلکه یک شرکت خصوصی در این زمینه نقش واسطه را ایفا کرده است.  
 
وی ادامه داد: این وکیل برای جلب نظر دستگاه دولتی حتی به جعل رأی قاضی مربوطه هم متوسل شده است.
 
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه وکیل مزبور از 32 میلیارد تومان حدود 12 میلیارد تومان را گرفته است اظهارداشت: شم من این را می‌گوید که جعل صورت گرفته در این پرونده به تنهایی از سوی این وکیل انجام نشده است و افراد دیگری در این جعل دست دارند.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در حال حاضر این وکیل جاعل به همراه دو نفر دیگر در بازداشت به سر می‌برد افزود: ما امیدواریم معاونت‌های حقوقی دستگاه‌های دولتی در این گونه موارد دقت بیشتری به خرج دهند. 

**دستگیری عاملان انتشار پیامک‌های توهین آمیز
 
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به شناسایی و دستگیری عاملین انتشار پیامک‌هایی با محتوای توهین به مقدسات گفت: نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی عوامل انتشار مطالب حاوی توهین به مقدسات و توهین به بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی را در شهرهای تهران، شیراز و خوزستان ردیابی و دستگیر کرده‌اند.
 
 **بازداشت موقت 10 نفر در پرونده نفتی 

حجت‌الاسلاموالمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به بازداشت موقت 10 نفر در خصوص پرونده نفتی اظهارداشت: در این پرونده از سه نفر دیگر هم به عنوان مطلع و متهم تحقیق به عمل آمده است.
 
وی ادامه داد: یکی از متهمین این پرونده خانم است البته ممکن است یک فردی که به عنوان متهم مورد تهدید قرار می‌گیرد پس از بررسی‌های لازم از او رفع اتهام شود. 

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه هفتادویکمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تحصن‌های فردی به نام محمدنوری زاد در صحن پاستور گفت: گویا برخی بدشان نمی‌آید که دستگیر شوند اما بطور کلی دستگیری این فرد به نظر دادستان و نیروهای امنیتی بستگی دارد.  
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص کارمزد بانک‌ها از کارت خوان‌های اماکن تجاری اظهارداشت: درحال حاضر این موضوع را خود دولت بررسی می‌کند و به بانک مرکزی هم دستور داده شده که این اقدام را متوقف کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه گریزی هم به پرونده بنزین‌ پتروشیمی زد و با دو وجهی خواندن این پرونده بیان داشت: اگر سرطان‌زا بودن این بنزین‌ها ثابت نشود کسانی که با طرح این ادعا موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم آوردند باید پاسخگو باشند.  
 
وی ادامه داد: اگر هم سرطان‌زا بودن بنزین‌های پتروشیمی ثابت شود طبیعتا دست‌اندرکاران تولید این بنزین‌ها باید پاسخگو باشند.
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات قوه قضاییه برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: در قوه قضاییه حدود 10 اقدام برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.  
 
وی ادامه داد: هماهنگی با دولت و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی یکی از برنامه‌های قوه قضاییه برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

**با مفسدان اقتصادی برخورد می‌شود
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه وجود فساد مانع از فعالیت افرادی می‌شود که می‌‌خواهند به صورت صحیح اقدامات اقتصادی خود را اجرا کنند اظهارداشت: یکی از برنامه‌های قوه قضاییه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حمایت از کسانی است که فعالیت سالم اقتصادی دارند.
 
وی ادامه داد: اگر قوه قضاییه مشاهده کند که دستگاه‌هایی چوب لای چرخ کسانی می‌گذارند که می‌خواهند فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند به شدت با آن دستگاه‌ها برخورد می‌کنند و بازرسی کل کشور در این زمینه فعال شده است.  
 
معاون اول قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه در مورد بهداشت اماکن قضایی برنامه‌ای را درنظر دارد اظهارداشت: در زمینه بهداشت اماکن قضایی اقدامات خوبی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته و همه مصمم هستند آنچه که مربوط به سلامت مردم می‌شود مورد اهتمام قرار دهند.  
 
وی ادامه داد: اگر قانون در زمینه اهتمام به سلامت مردم نقش داشته باشد قوه قضاییه این آمادگی را دارد تا با تدوین لایحه‌ای اقدام عاجل را در این زمینه به عمل آورد.  
 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به همکاری قوه قضاییه با وزارت بهداشت در موضوع سلامت مردم گفت: کسانی که در حوزه سلامت مردم مرتکب جرم می‌شوند قطع به یقین با برخورد قوه قضاییه مواجه می‌شوند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر مطرح شدن اسامی برخی از فعالین فتنه 88 در برخی همایش‌های حزبی تصریح کرد: وظیفه قوه قضاییه برخورد با جرم و پیگشیری از جرم تا حد مقدور است و اگر در این موضوع بحث پیشگیری از وقوع جرم مدنظر باشد قوه قضاییه تذکرات لازم را می‌دهد و اگر هم در این زمینه جرمی واقع شده باشد مسلما دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود.  
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت اثبات اختلاف دادستان سابق تهران قانون بازداشت موقت درمورد وی اجرا می‌شود یا خیر بیان داشت: اگر دلایل کافی برای بازداشت موقت وجود داشته باشد حتما قاضی اقدام لازم را در این زمینه انجام می‌دهد. 

**راز رشوه 200 میلیونی معاون وزیر
 
معاون اول قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین روند رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: در این پرونده سه نفری که حکم اعدامشان صادر شده بود درخواست اعاده دادرسی کردند و اگر اعاده دادرسی آنها پذیرفته شود روند پرونده مسیر دیگری را طی خواهد کرد.  
 
وی ادامه داد: برادر متهم اصلی این پرونده که در حال حاضر متواری است حکمش قطعی شده و قوه قضاییه درحال ضبط اموال این متهم است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به کشف صورت گرفته اخیر در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: یکی از افرادی که در زمان وقوع اختلاس معاون وزیر بود و در همان موقع هم به دلیل گرفتن رشوه 900 میلیون تومانی محکوم شده بود اخیرا در حین بازداشت برای اعمال نفوذ در پرونده خود به فردی رشوه 200 میلیون تومانی داده است.

**در صورت عدم رضایت اولیاء دم حکم ریحانه جباری اجرا می‌شود

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای اجرای حکم قصاص ریحانه جباری تعیین وقت شده است یاخبر؟ تصریح کرد: زمانی مشخص نشده است اما اگر حکم قطعیت پیدا کند حکم باید اجرا شود مگر اینکه اولیای دم رضایت دهند.

وی در ارتباط با انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر بازداشت فرماندهان نیروی انتظامی اظهار بی اطلاعی کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا  حکم قصاص ضارب شهید خلیلی با توجه به اینکه خانواده ضارب 100 میلیون دیه پرداخت کرده‌اند، قابل تخفیف نیست اظهارداشت: در حال حاضر تشخیص قاضی این است که  جرم عمدی بوده و از آنجایی که شاکی خصوصی است بنابراین تقاضای قصاص کرده که البته این حکم قطعی نیست و باید به  دیوان عالی کشور ارسال شود.

وی ادامه داد: رضایت خانواده شهید خلیلی در سه سال گذشته در ا رتباط با موضوع دیگری بوده است و آنها نسبت به جرم جرح رضایت داده‌اند.

وی در رابطه با سوالی مبنی بر استفاده یکی از مدیران دولتی از بودجه اداره برای راه اندازی ماهواره در منزل شخصی اظهار بی اطلاعی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ارتباط با محکومیت مدیر عامل خبرگزاری ایرنا بیان کرد: محاکمه این خبرگزاری با  حضور هیات منصفه مطبوعات صورت گرفت و آنها تشخیص بر مجرمیت دادند.

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با محکومیت ایران به پرداخت غرامت از سوی دادگاه داخلی آمریکا مبنی بر اینکه کشور ما در انفجار بیروت دست داشته است، تصریح کرد: وزارت امور خارجه در مورد این پرونده‌ها از ابتدا وارد می‌شود و این احکام ظالمانه است و به دلیل بخل و کینه‌ای که آمریکا نسبت به ایران دارد این احکام را صادر می‌کند و هیچ سندی در این زمینه وجود ندارد.

**پرونده معوقات بانکی در دست پیگیری است


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای با تقرب با مدیران بانک‌ها وام‌های کلانی گرفته‌اند که هنوز به بانک‌ها مسترد نشده است آیا قوه قضاییه در این زمینه ورود پیدا کرده است یا خیر؟ اظهارداشت: دادستانی دراین زمینه وارد شده است و برخی افراد را احضار کرده که به صورت تقسیط وام‌هایشان را پرداخت می‌کنند و بانک مرکزی نسبت به گذشته اهتمام بیشتری در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: همچنین همانطور که در نشست‌های پیشین بیان کردم در اصفهان فردی دستگیر شد که البته یک پرونده در تهران دارد و معوقات بانکی همراه با جرم دیگری داشته است.

**تقدیر سخنگوی دستگاه قضا از عملکرد رسانه ملی


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اطلاع رسانی صدا و سیما از نشست‌های خبری دستگاه قضا بسیار جزئی است و به نظر می‌رسد در جهت تنویر افکار عمومی است باید با جزئیات بیشتری به این مسائل پرداخته شود، تصریح کرد: بنده  به سهم خود از صدا و سیما تشکر می‌کنم چرا که آنها مطابق سیاست‌هایی که دارند به هر میزان که احساس کنند برای جامعه مفید است، در جهت تنویر افکار عمومی اطلاع رسانی می‌کنند.

دادستان سابق کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه برای تأسیس شعب تخصصی از جمله محیط زیست، فضای مجازی و ... برنامه‌هایی دارد؟ گفت: این شعب اکنون در تهران وجود دارد و در تلاش هستیم که در شهرستان‌ها نیز پیگیری شود اما حوزه اختصاصی با شعبه تخصصی متفاوت است و قضات در پرونده‌هایی وارد می‌شوند که تخصص لازم در این زمینه را داشته باشند.

وی در ارتباط با رانت 7 هزار میلیاردی در سال 90 اظهار داشت: در خصوص این موضوع طی هفته گذشته پرس و جو کردم و پرونده‌ای در این زمینه به قوه قضاییه ارجاع داده نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ارتباط با بانک تات اظهارداشت: بانک تات در هیات انتظامی بانک مرکزی مدیران که دادستان کل کشور هم در آن عضو است متخلف شناخته شده و قرار بر این شد که این بانک منحل شود و حکم آن در شورای پول و اعتبار قطعی شد، بنابر این حق ندارند از نام قبلی خود استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتشار خبرها و پرونده‌های قضایی جرم محسوب می‌شود ؟ تصریح کرد: چنانچه در پرونده‌ای حکم قطعی نشده باشد، اسمی از اشخاص ببریم و نشانی به کار ببریم که مردم متوجه هویت متهم شوند این امر خلاف قانون است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وکلای یکی از متهمین اعلام کرده که پروندۀ موکلش به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه رفته و این در حالی است که گفته شده این حفاظت غیر قانونی است، بیان کرد: این حفاظت قانونی است و پرونده‌هایی که به آنجا می‌رود مرتبط با خود دستگاه قضایی است و تحقیقات مقدماتی اگر از سوی حفاظت اطلاعات باشد اشکالی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی قضات از اتخاذ مجازات‌های جایگزین حبس واهمه دارند، اظهارداشت: قضات واهمه‌ای ندارند و بر اساس ماده 23 باید آیین نامه‌هایی در این زمینه نوشته شود به طور مثال در برخی مواقع استفاده از برخی ابزارها هنوز امکان پذیرنیست و توصیه ما این است که برای کاهش جمعیت زندانیان از مجازات جایگزین حبس استفاده شود.

**هیچ فردی حق ندارد محتوای دادگاه غیر علنی را منتشر کند

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خبری از دادگاه( م.ه) منتشر نشده و این در حالی است که در این راستا 7 نفر از نمایندگان مجلس این موضوع را اعلام کرده‌اند، اظهار داشت: کسی حق ندارد از محتوای دادگاه غیر علنی خبری منتشر کند ضمن این که غیر علنی برگزار شدن دادگاه‌ها با تشخیص قاضی است.

وی ادامه داد:‌ بنده بیان کردم که در یک پرونده ممکن است برخی جلسات دادگاه علنی باشد و عکس این مورد نیزصادق است و تمامی این موارد به تشخیص قاضی بستگی دارد و اگر کسی در این زمینه مشکلی دارد به دادسرای انتظامی قضات مطرح کند.

وی در ارتباط با فیلترینگ برخی شبکه‌های مجازی و عدم تشکیل جلسۀ شورای عالی فضای مجازی گفت: اگر شورای عالی بتواند ماهی یکبار طبق آنچه که تصویب کرده تشکیل جلسه بدهد و سیاست‌های لازم را اتخاذ کند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی ادامه داد: نسبت به نامه‌ای که بنده ارسال کردم با برخی وزرا صحبت‌هایی شد و این در حالی است که قوۀ قضاییه هم بر اساس پیشگیری و هم بر اساس مقابله با مجرم فضایی ایجاد که از فساد جلوگیری کند.

**توضیحات سخنگوی دستگاه قضا درباره انجمن صنفی روزنامه نگاران


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پلمپ انجمن صنفی رونامه نگاران به کجا رسید و اینکه شاکی این انجمن چه کسی است، تصریح کرد: در این زمینه وزارت اطلاعات شاکی نیست چرا که این وزارت در موضوعاتی که جزو وظایفش است گزارش دهی می‌کند و چنانکه بیان کند که از شکایت خود صرفنظر کرده این امکان وجود ندارد و نمی‌تواند شکایت خود را مسترد کند و دادستان است که تشخیص می‌دهد موضوع قابل تعقیب است یا خیر؟ و اما اینکه در این زمینه تعیین تکلیف شده است یا خیر به خاطر ندارم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوۀ قضاییه به برخی سایت‌های اصلاح طلب هشدار داده است که از بزرگ‌ نمایی و سیاه  نمایی بپرهیزند و این درحالی است که خبرگزاری منتسب به قوۀ قضاییه است این اقدام را انجام داده است، اظهارداشت: ریاست قوه قضاییه بارها تأکید کرده‌اند که مطالب تحریف نشود و سیاه نمایی و بزرگ نمایی صورت نگیرد و این امر اختصاص به یک رسانه ندارد و به همه رسانه‌ها گفته می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پایان و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده فردی که پنج سال پیش عرفان حلقه راه انداخته بود و مرتد شناخته شده بود به کجا رسید؟ خاطر نشان کرد: در مواردی که حد باید برای کسی جاری شود، چنانچه شبهه‌ای ایجاد شود حد در زمان صدور حکم انجام نمی‌شود و مجازات ارتداد یک نوع حد است، اکنون اطلاع دقیقی ندارم اما اگر مربوط به اعلام مادۀ 18 باشد یا جرم جدیدی صورت گرفته باشد پرونده دوباره به جریان می‌‌‌افتد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار