بسیاری از نقاط کشور ظرفیت سدسازی ندارند/ تنش شدید و بحران آبی،پیش‌بینی وضعیت آبی 10 سال آینده کشور

معاون وزیر نیرو گفت: طبق شاخصه‌های جهانی آنچه که در خصوص ایران پیش‌بینی شده است این است که تا سال 1404 تنش شدید و بحران آبی در کشور خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران علیرضا دائمی معاون برنامه ریز و امور اقتصادی ورازت نیرو در سومین همایش سد و تونل با اشاره به تاریخ حفر تونل و سدسازی در کشور گفت: هزاران سال است که ایران در این بخش فعال است و جز 3 کشور فعال در ساخت تاسیسات بزرگ آبی هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه سدسازی از لحاظ طراحی و ساخت و دیگر مسائل چند مولفه ای است افزود: منطقه و کشور ما در این زمینه کار را با تاخیر شروع کرده است بطوریکه کشورهای توسعه یافته یک قرن زودتر از ما کار احداث تونل و ساخت شد را آغاز کرده است و در حال حاضر مبحث سدسازی در این کشورها به پایان رسیده است.

دائمی در ادامه تصریح کرد: رویکرد وزارت نیرو در بحث احداث سد صرفا سدسازی نیست بلکه در این امر به مولفه‌های سد سازی که شامل اثرا ت زیست محیطی، بحث آمایش سرزمین و ... نیز توجه می‌کنیم .

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه سدسازی مجموعه‌های از علوم است گفت: بیش از 20 مولفه در بحث سدسازی باید مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.

دائمی تصریح کرد: نمی توان به صرف بودن منابع آبی در یک نقطه جمعیت کشور را در آن نقاط متمرکز کرد اتفاقی که در مصر افتاد و موجب شدن 98 درصد کشور در حاشیه نیل متمرکز شوند و بقیه مناطق خالی از سکنه شود.

متاسفانه این امر در برخی از مناطق کشور بخاطر نبود آب در حال وقوع است.

دائمی در ادامه گفت: فلات مرکزی در بحث مدیریت مصرف و تقاضا در وضعیت قرمز است . این در حالی است که در صد سال گذشته نیاز آبی در این مناطق ازکشور از منابع آب موجود کمتر بوده است.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به نیاز آبی و منابع موجود آب در مرحله‌ای قرار گرفته ایم که باید مدیریت مصرف و تقاضا را در نظر بگیریم.
 
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو ادامه داد: جامعه مهندسی کشور باید به بحث عرضه و تقاضا توجه کند و اثرات اجتماعی، امنیتی و اقتصادی طرح‌ها را نیز مد نظر داشته باشد.
 
دائمی با بیان اینکه در ناحیه غرب آسیا خشکسالی شدید داریم افزود : شرایط موجود حکم می‌کند که هوشمندانه تر حرکت کنیم و از شتابزدگی فاصله بگیریم.

وی با اشاره به اینکه دیگر نباید این بحث مطرح شود که سد سازی باعث خوشبختی می شود ادامه داد: ساخت سدهای دیگر باید با درنظر گرفتن تمامی مولفه ها باشد و باید این مطلب را در نظر داشته باشیم که سدها هم اثرات منفی دارند.

دائمی در ادامه تصریح کرد: در بسیاری از نقاط کشور ظرفیت سدسازی به پایان رسیده است و در معرض تنش آبی، دچار تنش آبی و بحران‌زدگی شهرهای کشور خود دلیلی بر این ادعا است.

وی افزود: باید رویکردها در بحث سدسازی اصلاح شود. این طور نیست که سیاست ما فقط ساخته شدن سد باشد باید این بحث با بازنگری وضعیت منابع آب صورت گیرد .

دائمی تصریح کرد: باید الگوی کارها به  گونه‌ای باشد که شیرینی ثمر بخشی آن نیز به چشم بیاید. این نکته قابل تامل است که همه مسائل با کار سازه‌ای حل نمی‌شود. 

وی تصریح کرد: از 360 سد کشور تنها 60 سد مهم داریم و علت عدم آبگیری مخازن برخی از سدها در تغییر بارندگی و استمرار خشکسالی ها بوده است.

معاون وزیر نیرو در خصوص انتقال آب بین حوزه‌ای گفت: انتقال آب بین حوزه‌ای فقط محدود به مصارف شرب باید صورت گیرد و در دیگر مصارف نباید این کار انجام شود.

وی در پایان تاکید کرد : باید الگوی جامع داشته باشیم و طرح‌های بدون ریشه نداشته باشیم.

انتهای پیام/  

برچسب ها: سد سازی ، کشور ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار