"دنیس راس" :

بعید است تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر توافقی حاصل شود/ نشانه های کمی از پیشرفت مشاهده می‌شود

"دنیس راس" دیپلمات پیشین آمریکایی در مذاکرات سازش خاورمیانه در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی فارن افرز نوشت: بعید است که تا ضرب الاجل بیست و چهارم نوامبر توافقی بر سر موضوع هسته ای ایران حاصل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، راس در این مقاله نوشت: این موضوعی تصادفی نیست که تمامی کسانی که در مذاکرات اتمی ایران حضور دارند به سختی درباره رسیدن به توافقی جامع تا بیست و چهارم نوامبر ابراز خوش بینی می کنند. دولت های ایران و آمریکا به دیدارهای منظم خود ادامه می دهند که آخرین مورد آن در هفته گذشته در وین بود اما نشانه های کمی از پیشرفت مشاهده می شود.در حقیقت موضوع هرگونه توافق که بر اساس عقب نشینی ایران از برنامه اتمی اش در برابر کاهش تحریم ها است به نظر می رسد که به طور قابل توجهی دور از دسترس باشد. به جای این موضوع ایرانی ها بر روی کاهش تحریم ها در برابر تنها یک شفافیت محدود درباره برنامه اتمی در مقیاس صنعتی خود پافشاری می کنند.اما واشنگتن از مدتها پیش بر روی این موضوع پافشاری می کند که ایران معاهده ان.پی.تی را نقض کرده است و یک شفافیت محدود کافی نیست و علاوه بر این هم اعلام کرده است که با برنامه اتمی در مقیاس صنعتی موافقت نمی کند و آماده است  تنها با توانایی غنی سازی محدود اورانیوم موافقت کند.بنابراین رسیدن به توافق فراگیر تا بیست و چهارم نوامبر به نظر می رسد که نامحتمل باشد.

وی افزود: یکی از مذاکره کنندگان گروه پنج به علاوه یک به من گفت که انتظار دارد که اگر تا پایان مذاکرات توافقی حاصل نشود ایرانی ها میزان غنی سازی خود را به شدت بالا ببرند. 

وی ادامه داد آمریکا به این موضوع چگونه پاسخ خواهد داد؟در گام نخست مطمئنا تحریم های سخت تری بر ضد ایران وضع خواهد کرد و جامعه بین المللی را بر ضد آنها به راه خواهد انداخت.مهمترین این تحریم ها می تواند به گونه ای طراحی شود که سدی در برابر توانایی ایران برای صادرات نفتش ایجاد کند.با وجود تحریم ها ،تمایل دولت اسرائیل برای اجرای حملات هوایی بر ضد برنامه اتمی ایران مطمئنا رشد پیدا خواهد کرد.آیا این ترادف خطرناک وقایعی است که به نظر می رسد روی دهد؟این ممکن است اما نه گروه پنج به علاوه یک و نه ایرانی ها علاقه ای به افزایش تنش ندارندو هر دو طرف به دنبال راهی به خروج از آن هستند.این احتمال وجود دارد که با تمدید مذاکرات موافقت شود.

یک احتمال دیگر می تواند توافقی ناقص از طرف دو طرف باشد که بیانگر توافق درباره چندین موضوع از جمله طراحی مجدد راکتور آب سنگین اراک،پیکره بندی مجدد فوردو به  سمت تاسیساتی تحقیقاتی،تقویت پروتکل های راستی آزمایی برای بازرسان اتمی و ادامه مذاکره بر روی حیطه هایی باشد که هنوز نبود توافق به طور عمده مشاهده می شود.در هر مورد ،دیپلماسی باید ادامه پیدا کند و تحریم های جدید وجود نداشته باشد. واشنگتن باید بپذیرد که نمی تواند به فوریت برنامه اتمی ایران را  به عقب براند.

در نهایت این احتمال وجود دارد که تمدید به این روش به سبب فشارهای سیاسی در آمریکا  ممکن نباشد.در نبود عقب نشینی قابل توجه ایران از برنامه اتمی اش،کنگره آمریکا غیرمحتمل است که با ادامه صبر و شکیبایی موافقت کند.در حقیقت انتخابات نوامبر می تواند سبب ایجاد اکثریت جمهوری خواه در سنا شود و احتمال وضع تحریم های جدید بر ضد ایران در صورت شکست مذاکرات کنونی زیاد است.باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا  ممکن است حق وتوی تحریم های جدید را برای خود محفوظ بداند اما ممکن است در امضای آن به عنوان یک قانون با فشارهای سیاسی زیادی روبرو شود.

وی مدعی شد با در نظر گرفتن این موضوع که ایرانی ها تمایلی برای عقب نشینی از مواضع خود در مذاکرات ندارند این احتمال وجود دارد که آنها برنامه ای برای دور زدن مذاکرات داشته باشند. اگر چه ممکن است ایران برنامه ای برای دور زدن مذاکرات داشته باشد اما گروه پنج به علاوه یک هم برنامه خاص  خود را دارد.


در نهایت این احتمال کمتر وجود دارد که شاهد توافقی فراگیر در زمان حاضر باشیم.اگر اینگونه باشد گروه پنج به علاوه یک باید درباره آنچه  پس از بیست و پنجم نوامبر روی خواهد داد،به خوبی فکر کنند.پیش از بررسی گزینه های احتمالی انتظار، تا بیست و پنج نوامبر می تواند اشتباه بزرگی باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
حسین
۰۰:۱۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۳
از آنجایی که گفته می شود کامبون فاقد پلاک بوده احتمال توطئه زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
انقلابی
۰۰:۱۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۳
ترکیه با ارائه مستندات از خود دفاع کند وگرنه متهم و احتمالا مجرم این موضوع است.
آخرین اخبار