جلیلی در نطق میان دستور:

عملکرد اوپک زیر سوال رفته است/ ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های بیکار از سوی دولت

نماینده مسجد سلیمان در مجلس با بیان اینکه برخی اعضای اوپک برای اهداف سیاسی و اقتصادی خود معادلات این سازمان را نادیده می‌گیرند، گفت: اکنون استراتژی کاهش قیمت نفت در مراحل پایانی مذاکرات توسط برخی کشورهای عضو اوپک در دستور کار قرار گرفته تا با فشار به جمهوری اسلامی، کشورهای مذاکره کننده قدرت چانه‌زنی خود را در پای میز مذاکرات افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان، در نطق میان دستور خود در صحن علنی امروز مجلس سه‌شنبه (29 مهرماه) با اظهار تسلیت درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی خدمت مقام معظم رهبری و بیت مکرم این عالم ربانی اظهار داشت: جا دارد از تیم مذاکره کننده هسته‌ای که با تلاش خود در سیاست خارجی روند مذاکرات 1+5 را به جلو حرکت می‌دهند، قدردانی کنیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم برای استراتژی که امروز 1+5 در اتلاف زمان و تأخیری که برای دستیابی به توافق نهایی ایجاد می‌کند، برنامه‌ریزی جدی توسط مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به عمل آید.

نماینده مسجد سلیمان افزود: اقدام آمریکایی‌ها و برخی کشورهای 1+5 که از یک طرف با تأخیر در به نتیجه رسیدن مذاکرات زمان را مدیریت می‌کند و از طرف دیگر با اقدامات مداخله‌جویانه چه به صورت نظامی، چه سیاسی و چه اقتصادی در سوریه، عراق و سایر کشورهای منطقه با ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی منافع این کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهند تا در پای میز مذاکرات با فشارهای وارده امتیازات بیشتری را کسب کنند، باید مدیریت شود.

عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: اکنون که استراتژی کاهش قیمت نفت در مراحل پایانی مذاکرات توسط برخی کشورهای عضو اوپک به خصوص عربستان برای اجرای سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار گرفته تا دولت را در تحقق وعده‌های داده شده برای بهبود شرایط اقتصادی با مشکل مواجه کند و با فشار افزایش یافته اقتصادی بتواند به جمهوری اسلامی، قدرت چانه‌زنی خود را در پای میز مذاکرات افزایش دهند تا فرصتی مناسب برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش جدی وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی است.

جلیلی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم که دولت سناریوی کاهش هزینه‌ها را برای مدیریت کسری بودجه در دستور کار قرار ندهد و تلاش کند تا با فعال‌سازی ظرفیت‌های بیکار و افزایش درآمدهای غیرنفتی به کمک منابع بیاید تا شاهد فعالیت‌ها باشیم.

وی ادامه داد: رویکرد اعضای اوپک نشان می‌دهد که شرایط را برای ادامه فعالیت زیر سؤال می‌برند و اگر قرار است در اوپک هر عضو برای منافع سیاسی و اقتصادی خود صرفا معادلات و اهداف این سازمان را نادیده بگیرد باید تصمیم جدی توسط اعضا نسبت به آنها اتخاذ شود.

نماینده مسجدسلیمان در مجلس اضافه کرد: امروز اوپک سازوکاری مناسب برای ایجاد نقش در معادلات بین‌المللی ندارد و عملکرد آن زیر سؤال رفته است.

عضو کمیسیون بودجه مجلس با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش‌های مختلف از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد و گفت: آیا شرایط استان خوزستان برای دولت مهم است یا خیر؟ آیا صرفا جذابیت‌های ناشی از انرژی که کمک حدود 50 هزار توانی به بودجه عمومی دولت می‌کند صرفا باید مورد توجه قرار بگیرد؟ مردم از شرایط خود ناراضی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار