در پانزدهمین کنگره ملی خوردگی مطرح شد

قطب‌های پژوهشی در زمینه خوردگی در تاسیسات صنعت نفت هنوز فعال نشده است

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت گفت: جای مدیریت خوردگی در صنعت نفت خالی است بایستی قطب‌های پژوهشی و دستورالعمل و استانداردهای خوردگی در صنعت نفت بازنگری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علیرضا اصل عربی در پانزدهمین کنگره خوردگی که در پژوهشکده پلیمر در حال برگزاری است اظهار داشت: بحث مدیرت کلان خوردگی در صنعت نفت هنوز در کشور جا نیفتاده در این زمینه باید توجه ویژه‌ای صورت گیرد درغیر این صورت موضوع خوردگی در صنعت نفت مغفول خواهد ماند.
 
وی تصریح کرد: ارگان‌های مختلف نظام باید با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان این صنعت را دریابد.
 
عربی با اشاره به اینکه تکنیک‌های نوینی در عرصه خوردگی وارد کشور می‌شود گفت: برای کاهش خوردگی در صنعت نفت نیاز است بحث‌های کلانی صورت گیرد تا این تکنیک‌های جدید در کشور بهینه و نهادیه شود.
 
 مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت افزود: مدیریت خوردگی از 12 سال پیش در کشور شروع شده و با دست‌اندازهای مختلفی روبروست بنابراین برای گذر از این محدوده مسئولان وزارت نفت برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا می‌کنند آنچه که در حال حاضر در این صنعت نیاز داریم مدیریت خوردگی و هدایت مهندسی است.
 
عربی  با تأکید بر اینکه شاهد 4.5 درصد هزینه ناشی از خوردگی در کشور روبرو هستیم گفت: باید روش‌های مختلفی را برای کاهش و کنترل خوردگی در عرصه‌های مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی در نظر بگیریم که این امر نیازمند شناخت دقیق و علت‌ها و مکانیزم‌های پدیده خوردگی است.
 
وی بررسی و حل مسائل مشکلات کلان خوردگی در صنعت نفت را نیازمند رویکرد برنامه با محوریت توسعه دانش و فناوری خواند و افزود: باید راه‌حل‌های علمی و منطقی جهت کاهش خسارات در نظر گرفته شود همچنین با کاهش تعمیرات برنامه‌ریزی شده در این صنعت هزینه‌های عملیاتی و شناخت بیشتر و پیروی قانونی از خط مشی این صنعت را از عوامل مؤثر برای کاهش حوادث ناگوار جانی و همچنین هزینه ناشی از منابع مالی عنوان کرد.
 
وی گفت: برای اینکه به هدف اصلی خود برسیم باید برنامه‌ریزی مدونی در این زمینه تدوین شود که وزارت نفت با همکاری سایر ارگان‌ها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مداومی را جهت مدیریت اجرایی خوردگی اجرا می‌کند.
 
وی  تدوین نقشه راه مهندسی، مدیریت کلان، پژوهش‌های هدفمند و ساماندهی استفاده از خدمات مشاوران و پیمانکاران و تشکیل دبیرخانه خوردگی را از اولویت‌های اصلی برای رسیدن به اهداف موردنظر عنوان کرد.
 
عربی از مجوز مشاوران مهندسی در صنعت خوردگی برای تشخیص صلاحیت افراد برای نخستین بار در این صنعت خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کردیم که نظارت بر عملکرد مدیریت در سطح خوردگی توسط مشاوران و مهندسان باتجربه صورت گیرد همچنین دبیرخانه داده خوردگی در صنعت نفت برای اولین بار تشکیل شده است.
 
وی با اشاره به اینکه باید پژوهش‌های هدفمند در این صنعت شکل بگیرد گفت: متأسفانه هنوز قطب‌های پژوهشی در زمینه خوردگی صنعت نفت در کشور  فعال نشده است و مراکزی در این زمینه فعالیت نمی‌کنند که باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.
 
وی خاطرنشان کرد: دستیابی به دانش و توانمندی علمی مورد نیاز در زمینه خوردگی و ایجاد دستورالعمل‌ها و استانداردهای خوردگی در صنعت نفت باید بازنگری شود تا بتوانیم از عوارض ناشی از صنعت نفت جلوگیری شود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: خوردگی ، پژوهش ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار