علائم اولیه ابولا شبیه آنفلوآنزا است

تب خونریزی دهنده ابولا، یک بیماری ویروسی است که آلوده کننده‌ترین و واگیردار‌ترین بیماری عفونی کره زمین تا به امروز شناخته شده است.

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: بیماری ابولا سالیان زیادی منحصر به کشورهای آفریقای مرکزی و غربی بود و در حال حاضر هم در سه کشور سیرالئون، گینه و لیبریا این بیماری بصورت آندمیک وجود دارد.

وی ادامه داد: در کشورهای اطراف این سه کشور مثل کشورهای اروپایی، اسپانیا، آمریکا و اخیرا در انگلستان مواردی از ابتلا به ابولا گزارش شده است. و روز به روز در حال گسترش است این بیماری مشترک بین انسان و حیواناتی چون گوریل، شانپانزه و میمون است و از انسان به انسان هم به سرعت سرایت پیدا می‌کند. بیشترین احتمال ابتلا در افراد در معرض خطر، پرسنل درمانی وجود دارد.

دکتر مردانی گفت: علائم بیماری شباهت زیادی به آنفولانزای شدید دارد و در ابتدای بیماری علائمی چون تب، ضعف، درد بدن، درد عضلانی، استخوانی و درد در اندامها وجود دارد. ظهور دانه‌های جلدی بصورت راش هم از دیگر علائم ابولاست چند روز پس از بیماری خونریزی از دهان، بینی، احشا داخلی مثل روده کوچک و بزرگ و وجود خون در ادرار و مدفوع آغاز می‌شود که در این حالت بیمار بین 4 تا 5 روز می‌میرد.

این فوق تخصص عفونی گفت: هیچ درمان استانداردی تا به حال بصورت واکسن یا دارو برای درمان ابولا پیدا نشده است. دارویی بنام Z-MAX برای عده‌ای از مبتلایان به ابولا در اسپانیا و آمریکا استفاده شده و جواب داده است.

حدود 1ماه پیش در دانشگاه آکسفورد آمریکا یک واکسن تجربی به 60 نفر از پرسنل پزشکی تزریق شده که این پرسنل درمانی با بیماران مبتلا در تماسند و منتظرند تا از نتایج این واکسن تجربی آگاه شوند.

دکتر مردانی در پایان ضمن اینکه از عدم وجود ابولا در ایران، تاکنون اطمینان خاطر داد، چند توصیه بهداشتی داشت: اول اینکه از رفتن به مناطق آندامیک جدا خودداری شود. نکته دوم اینکه از تماس با افرادی که متعلق به کشورهای آفریقایی هستند خودداری شود. نکته سوم اگر مورد مشکوکی پیدا شد، سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود تا تحت قرنطینه قرار گیرد و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی اهمیت بسیاری دارد.

وی در پایان ضمن اینکه از آمادگی اتاق‌های ایزوله در ایران خبر داد، گفت: علائم ابولا شباهت زیادی به تب کریمه کنگو دارد با این تفاوت که میزان مرگ و میر در تب کریمه کنگو حداکثر 30درصد است ولی در مورد ابولا 60-90 درصد مبتلایان از بین می‌روند.


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار