لس آنجلس تایمز:

احتمال دارد آمریکا با فعالیت 4 هزار سانتریفوژ در ایران موافقت کند

روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: دولت باراک اوباما پیشنهاد خود را برای ایران تلطیف کرده است و احتمال دارد با فعالیت 4 هزار سانتریفوژ در ایران موافقت کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "پل ریشتر" و "رامین مستقیم" افزود: احتمال دارد این پیشنهاد چهارشنبه گذشته در دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین مطرح شده باشد.  

پیش از این گفته شده بود ایران اجازه دارد هزار و سیصد سانتریفوژ فعال داشته باشد.

ایران و شش قدرت جهانی هنوز برسر میزان غنی سازی اورانیوم در ایران و چگونگی لغو تحریم های این کشور به توافق نرسیده اند. درحالی که یک ماه تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای امضای توافقنامه هسته ای جامع باقی مانده است، دو طرف مذاکره هنوز درمورد دو تاسیسات هسته ای ایران، یعنی اراک و فردو به توافق نرسیده‌اند. 

ایران و شش قدرت جهانی - فرانسه، انگلیس، آمریکا، آلمان، روسیه و چین - به دنبال دستیابی به توافقی هستند که در ازای پایبندی ایران به محدودیت های تعیین شده برای برنامه هسته ای این کشور، تحریم های اقتصادی بین المللی را کاهش دهد. 

احتمال دارد این پیشنهاد چهارشنبه گذشته در دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین مطرح شده باشد.  

برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند که آمریکا و دیگر قدرت های جهانی احتمالا با پیشنهاد چند هزار سانتریفوژ موافقت خواهند کرد. تعدادی که موجب مقاومت کنگره یا متحدان خاور میانه ای آمریکا، نشود. 

"کلیف کاپچان"، کارشناس امور ایران در گروه اوراسیا گفت: چهار هزار سانتریفوژ برای واشنگتن قابل قبول خواهد بود.
     
"ری تکیه"، کارشناس ایران در شورای روابط خارجی مدعی شد: پیشنهاد آمریکا احتمالا ایران را تشویق می کند تا برای دریافت پیشنهادهای بهتر پس از چند ماه دیگر گفتگو، مذاکرات را طولانی تر کند.   

مقامات ایرانی و روسی اخیرا احتمال تمدید مدت مذاکرات را تا پس از 24 نوامبر مطرح کردند. برخی ناظران بر این باورند که مدت زمان مذاکرات تمدید خواهد شد.

هفته گذشته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت اراک به همراه مسئله غنی سازی و لغو تحریم ها همچنان مورد اختلاف هستند. 




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار