معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی خبر داد

ارائه تسهیلات برای صادرات صنایع دستی / قیمت بالای تمام شده یکی از مشکلات صادرات صنایع دستی

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی قیمت بالای تمام شده و طراحی ضعیف را دو مشکل بر سر صادرات صنایع دستی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در نشست بررسی فرصت‌های صادراتی ایران و چین در حوزه صنایع دستی که صبح امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با اشاره به وضعیت صنایع دستی در کشور گفت: وضعیت این صنعت در حال حاضر خوب نیست و بسیاری از کارگاه‌های ما در 10 سال گذشته بسته شده و یا به انبارهای اجناس چینی تبدیل شده است.
 
وی افزود: هم اکنون در حوزه صادرات صنایع دستی، ما سی و یکمین کشور هستیم در حالی که متنوع‌ترین صنایع دستی به اعتراف سازمان جهانی صنایع دستی در کشور ما وجود دارد.
 
نامور مطلق گفت: این صنعت اشتغالزایی بسیار مناسبی دارد و با کمترین سرمایه‌گذاری و به طور میانگین یک ششم میانگین سرمایه برای اشتغال می‌توان در این صنعت اشتغال‌زایی کرد.
 
وی تصریح کرد: بازرگانی و تولید صنایع دستی در همه جای دنیا رو به رشد است و خوشبختانه در ایران نیز این امر رو به افزایش است و با سرمایه‌گذاری جدید شاهد آینده‌ای روشن برای این صنعت خواهیم بود.
 
به گفته وی، قیمت بالای تمام شده صنایع دستی، طراحی ضعیف و عدم تطابق آن با سلیقه مخاطب از ضعف‌های موجود در این صنعت است.
 
نامور مطلق در رابطه با وضعیت روابط خارجی صنایع دستی ایران و چین گفت: آمار تجارت در این حوزه بسیار منفی است و توازنی در این بخش وجود ندارد و اگر صادراتی هم به این کشور داشتیم به صورت سیستماتیک نبوده و ناهمگونی در این بخش نشان می‌دهد بازاریابی و بازارشناسی خوبی انجام نشده است.
 
وی افزود: چین بازار بزرگی است و حضور ما در این بازار بسیار کم‌رنگ است و با توجه به اینکه سلیقه‌های ایران و چین بسیار به هم نزدیک است و همچنین فرصت‌های جدید پیش آمده در چین باید تجارت در این بخش را افزایش دهیم.
 
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: رابطه خوب ایران با چین یک امتیاز برای صادرات صنایع دستی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر چین در حوزه صنایع دستی رو به افول است و صنایع دستی چین به سمت مکانیزه شدن پیش می‌رود و صنایع دستی آن صنایع شبه‌ دستی شده است.
 
نامور مطلق گفت: هدف ما قطع رابطه با چین نیست و سیاست ما جلویگری از ورود کالای چینی نیست و ما معتقد به ایجاد توازن و شفاف کردن روابط هستیم.
 
وی گفت: برای اولین بار پس از یک دهه تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان در جهت حمایت از صادرات غیرنفتی از طرف این سازمان قرار می‌گیرد البته حمایت ما محدود است.
 
نامور مطلق ادامه داد: در سال گذشته 30 میلیارد تومان در اختیار تولیدکنندگان و تجار صنایع دستی قرار داده شد و در سال جاری نیز 50 میلیارد تومان به بخش بازرگانی خارجی اختصاص داده شده است.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: صارات ، صنایع دستی ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار