فارن افرز گزارش داد

تکرار اشتباه آمریکا در قبال "ایران" این بار علیه روسیه

آمریکا اشتباه خود را در خصوص تحریم ایران، این بار در روسیه تکرار کرد و باز هم آسیب‌‌ها مرتبط با آنرا خواهد دید.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری فارن افرز ؛ این خبرگزاری در مقاله ای به قلم "اریک لوربر و الیزابت روزنبرگ" نوشت : با آغاز اعمال تحریم های ضدروسی از سوی ایالات متحده، مسکو نیز ابتکار عمل اقتصادی تازه‌ای را شروع کرد . روسیه به منظور کاهش تاثیرات محدودیت هایی که غرب علیه بخش های مالی و انرژی این کشور اعمال کرده است موضع شراکت های اقتصادی خود را از غرب به شرکای غیرغربی تغییر داد . 

بر همین اساس طی همین چند روز اخیر روسیه و چین بیش از 40 توافقنامه را با یکدیگر امضا کردند که ارزشی بالغ بر میلیاردها دلار را برای شرکت های روسی فراهم می آورد . همچنین چنین توافقاتی همکاری های استراتژیک فراوانی میان این شرکا در بخش انرژی بوجود آورده است . 

از سوی دیگر ایالات متحده نیز به نوبه خود تلاش می کند بازی خود را پیش ببرد . سیاست گذاران این کشور دو راه را در مقابل کارخانجات و شرکت های بزرگ بین المللی قرار داده اند : یا همکاری های بلند مدت خود باشرکت های عظیم روسی را در بخش های مالی و انرژی متوقف کنند و یا از سوی سیستم مالی و اقتصادی آمریکا تحریم شوند . 

این اقدامات دقیقا همان سیاست هایی که سالها پیش ایالات متحده در قبال ایران اعمال کرده و می کند . این سیاست در قبال مسکو نیز همانند تهران نمی تواند موثر و جوابگو باشد . 

نویسنده در بخش دیگری از این مقاله مدعی شد : تحریم ها می تواند ابزاری موثر برای وادار کردن حکومتی به مذاکره وتعامل باشد اما زمان و نحوه اثربخشی آن بستگی به کشور مورد هدف دارد .  در تحریم های ضدایرانی ، واشنگتن این قدرت را داشت که شرکت ها و کارخانه های بین المللی را وادار به قطع همکاری با تهران نماید .

اما در مورد روسیه چنین وضعیتی امکان پذیر نیست . روسیه یک بازار مهم و استراتژیک در دنیا محسوب می شود. همچنین نکته مهم تر اینکه بسیاری از شرکت های بین المللی مایلند برای از دست ندادن بازار روسیه ، با بازار ایالات متحده قطع همکاری کنند . همین مسئله علاوه بر خنثی کردن اثر تحریم ها می تواند نتیجه ایمعکوس نیز برای واشنگتن ایجاد نماید. 

بطور کلی سیاست گذاران آمریکایی باید با احتیاط بیشتری نسبت به اعمال سیاست هایی اقدام کنند که منجر به کاهش یا توقف همکاری شرکت های بین المللی با ایالات متحده می شود . چرا که در چنین شرایطی باید همواره نتیجه دهی معکوس این سیاست ها را انتظار کشید . 

در برخی موارد شرکت های خارجی تصمیم به سرمایه گذاری یا انجام تجارت در بازار ایالات متحده را دارند اما به دلیل اینکه پیش بینی می کنند که در صورت تجارت در بازار آمریکا ممکن است از سوی دولت این کشور مورد تحریم واقع شوند به سادگی از آن می گذرند و سرمایه های خود را به بازارهای سایر کشورها اختصاص می دهند .

در چنین شرایطی اقتصاد آسیب دیده آمریکا بیش از پیش لطمه خورده و توانایی دولت این کشور را برای استفاده از اهرم اقتصادی در سیاست خارجی از بین میبرد .

فارن افیرز همچنین نوشت : از ماه مارس سال جاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم هایی را بر ضد مسکو اعمال کردند تا ازاین طریق پوتین را وادار کنند هم از حمایت از معترضان در شرق اوکراین دست برداشته و هم کنترل شهر کریمه - که با برگزاری همه پرسی از اوکراین به روسیه ملحق شد _ چشم پوشی کند . 

مجموعه ای از تحریم ها از سوی غرب با هدف کاهش سودآوری مسکو از بخش های بانکداری ، انرژی و دفاعی خود اعمال شده که نه تنها تاثیرات موردنظر راایجاد نکرده بلکه به آرامی موجب قطع سرمایه گذاری های بین المللی در بازارهای آمریکا و اروپا گردیده است. اکنون بسیاری از شرکت های آمریکایی وادار شده اندکه ارتباط مالی و تجاری خود را با روسیه قطع کنند که همین مسئله موجب رکود مالی و زیاندهی آنان  شده است .

مسکو نیز از این فرصت نهایت بهره برداری را داشته ومشارکت های خود با کشورهای آسیایی از جمله چین افزایش داده است . بعنوان مثال شرکت " روس نفت " توسعه بخش های عظیمی از میادین انرژی چین را بر عهده گرفته و از این طریق به کسب و کار بین المللی خود رونقی بی سابقه بخشیده است . 

مقامات دولت اوباما از کشورهای آسیایی خواسته اند برای پرکردن جای خالی تجارت با روسیه ، از معامله و همکاری اقتصادی با بازارهای آمریکایی و اروپایی استفاده کنند اما دولت های آسیایی چنین پیشنهادی را نپذیرفته اند . واشنگتن نیز در مقابل به تشدید فشارها بر این شرکت ها به منظور عدم تجارت با مسکو مبادرت ورزیده اند . 

درانتهای این مقاله آمده است : به نظر می رسد سیاست گذاران آمریکایی بایدبرنامه ریزی دقیق تری برای حفظ شرکای اقتصادی آمریکا در سطح بین الملل داشته باشند چرا که اکثریت آنها همکاری اقتصادی و تجاری با پوتین را به معامله با اوباما ترجیح می دهند . 

بهتر از دولت آمریکا پیش از آنکه برای تشدیدتحریم ها بر ضد روسیه تصمیمی بگیرد به این مسئله توجه بیشتری داشته باشد که هرچه دایره فشار بر مسکو تنگ تر شود به همان میزان سرمایه گذاری و تجارت در بازارهای آمریکا و اروپا کاهش می یابد و نرخ رکود و ورشکستگی میان شرکت هایی که تن به اجرای تحریم ها داده اند بیشتر می شود . 

این بررسی دقیق می تواند به سیاست گذاران آمریکایی نشان دهد که آیا سیاست تحریم بر ضد روسیه به مسکو آسیب وارد می کند یا اقتصاد واشنگتن را بیش از پیش تضعیف می نماید . 




انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا ، چوتین ، واشنگتن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار