مدیرعامل منطقه آزاد کیش اعلام کرد:

توسعه ظرفیت‌های تجارت بین‌الملل جزیره کیش برای ورود به عرصه رقابت جهانی

مونسان بیان کرد: توسعه ظرفیت‌های تجارت بین‌الملل و توسعه زیرساخت‌ها و همکاری‌های نزدیک با شرکا در جزیره کیش می‌تواند به عنوان دروازه‌ای برای ورود به عرصه رقابت جهانی باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش بیان کرد: رشد اقتصادی کشورها در گرو بهبود فضای کسب و کار و برنامه‌های بلندمدت است که سیاست‌گذاران اقتصادی با آگاهی و اطلاعات و شفافیت در اقتصاد می‌توانند به سمت بهبود و توسعه حرکت کنند.

وی افزود: جهان در سال 2007 میلادی دچار بحران اقتصادی عمیقی شد که در حال حاضر رشد اقتصادی جهان به زحمت توان دستیابی به سطحی معادل 10 سال قبل را دارد.

مونسان در ادامه تصریح کرد: فعالان عرصه اقتصاد و شرکت‌های بزرگ اقتصاد جهانی با گردهمایی‌های مکرر مانند نشست اقتصاد جهانی در داووس و نشست‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و گروه 20 در راستای ایجاد فضایی شفاف و هماهنگ انجام داده‌اند تا از سد این رکود بیرون آیند.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش بر اساس گزارش بانک جهانی اعلام کرد: اقتصاد دنیا در سال 2013، 2.4 درصد رشد یافته و به سطح 73 تریلیون دلار به نرخ جاری رسیده است. البته پیش‌بینی می‌شود این رشد تا انتهای سال 2014 به 3.2 درصد برسد.

وی تصریح کرد: سهم کشورهای با درآمد کم تا متوسط از 31 درصد سال 2012 به 32.2 درصد در سال 2013 رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که رشدی معادل 5.3 درصد در سال 2014 داشته باشند اما رشد اقتصادی کشورهای با درآمد بالا در سال‌های 2013 و 2014 به ترتیب 1.3 درصد و 2.2 درصد نسبت به پیش‌بینی‌هایی قبلی به روز گردیده است.

مونسان با اعلام اینکه GDP کشور بر اساس گزارش سازمان ملل در سال 2012 تقریبا معادل 552 میلیارد دلار بوده و در رتبه 22 قرار داشتیم که بر اساس گزارش بانک جهانی در سال 2013 معادل 369 میلیارد دلار بوده و در جدول رتبه 32 را به خود اختصاص داده‌ایم که این موضوع بیان‌گر کاهش بی‌سابقه نرخ رشد اقتصادی با ارقام منفی و کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش بر اساس اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجلاس صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گفت: نرخ تورم از 40 درصد در سپتامبر 2013 به 21 درصد، در سپتامبر 2014 رسیده است که بر اساس پیش‌بینی‌ها این روند در اکتبر 2014 به کمتر از 20 درصد خواهد رسید. همچنین نرخ رشد اقتصادی از منفی 6.8 درصد در سال 2012 به منفی 1.9 درصد در سال 2013 رسیده است؛ البته نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال‌جاری 4.6 درصد بود.

وی تأکید کرد: فضای کسب و کار برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی با رفع موانع سرمایه‌گذاری و بسترسازی همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های بانکی، بازار سرمایه و ابزارهای توسعه تجارت بهبود می‌یابد.

مونسان در رابطه با اهداف اصلی دولت گفت: اهداف اصلی دولت تحقق خروج غیرتورمی از رکود و توسعه بانک‌داری بین‌المللی و رونق بورس اوراق بهادار و گردشگری بین‌المللی و ... که در حال پیگیری است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش اظهار داشت: جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد تجاری کشور و یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد خاورمیانه با هدف توسعه گردشگری بین‌المللی، توسعه تجارت داخلی و خارجی و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری منحصر به فرد با ارزش افزوده بالا و سازگار با محیط زیست ایجاد شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توسعه زیرساخت‌ها در جزیره کیش گام نهایی را برای تبدیل شدن به الگوی توسعه ایران 1404 و مرکز مبادلات اقتصادی بین‌المللی ایران در آینده‌ای نزدیک مهیا می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش بیان کرد: توسعه ظرفیت‌های تجارت بین‌الملل و توسعه زیرساخت‌ها و همکاری‌های نزدیک با شرکا در جزیره کیش می‌تواند به عنوان دروازه‌ای برای ورود به عرصه رقابت جهانی باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تجارت ، بین الملل ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار