آصفری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اجرایی شدن حکم اعدام "شیخ نمر" بازی با افکار عمومی ملت‌های دنیا/ سکوت دبیرکل سازمان ملل در برابر این حکم تاسف‌آور است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: امروزه دنیای اسلام به وحدت و انسجام نیازمند است، بنابراین دولت عربستان بهتر است به جای فکر کردن به حکم اعدام شیخ‌النمر به فکر انسجام و وحدت بین کشورهای اسلامی باشد.

"محمد‌حسن آصفری" نماینده مردم اراک و کمیجان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به صدور حکم اعدام شیخ "باقر‌النمر" از سوی دادستان کشور عربستان، اظهار داشت:صادر شدن این حکم یک باردیگر به ملت‌های دنیا ثابت کرد که عربستان یک حکومت دیکتاتور و استبدادی است که هیچ کس در حاکمیت این کشور اجازه عرض اندام نداشته و نمی‌تواند موضع خود را مشخص کند. 
 
وی افزود: باید برای مردم عربستان تاسف خورد که زمام امور خود را در اختیار افرادی گذاشتند که اجازه اظهارنظر به جریانات سیاسی را نمی‌دهند. 
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: عربستان باید بداند که با صدور حکم این اعدام‌ نمی‌تواند اعتراضات مردم را خاموش کند و دولت این کشور بهتر است به جای صدور حکم اعدام سعی در اصلاحات داخلی حکومتش کند.
 
آصفری با تاکید براینکه با اعدام و شکنجه نمی‌توان در مقابل اعتراضات مردمی ایستاد، اظهار داشت: باید برای دبیر کل سازمان ملل تاسف خورد که امروزه با  اینگونه اتفافات روبه روست اما هم چنان سکوت می‌کند، این مسئله در حالی است که اگر یک نفر امروز به جرم منافی عفت و مواد مخدر در ایران اعدام شود، خواستار ارائه گزارشی از حقوق بشر در برابر این جنایت‌ها می‌شوند اما مجامع بین‌المللی در برابر این جنایت هیچ گونه برخوردی از خود نشان نمی‌دهد.

آصفری افزود: دولت عربستان بداند اجرایی شدن حکم اعدام النمر بازی با منطقه، افکار عمومی و عقاید ملت‌های دنیاست و مطمئنا مسلمانان دنیا نسبت به صادر شدن این حکم کوتاه نخواهند نشست و پاسخ سختی را به عربستان در زمان خود خواهد داد. 
 
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: امروزه دنیای اسلام به وحدت و انسجام نیازمند است و دولت این کشور  بهتر است به جای فکر کردن به این مسائل به فکر انسجام و وحدت بین کشورهای اسلامی باشد. 

گفتنی است؛ "شیخ باقر النمر" عالم شیعه عربستانی در سال 2012 و در پی حرکت‌های اعتراضی شیعیان عربستان بازداشت شد و به تازگی برخی منابع خبری عربستان از صدور حکم برای این روحانی شیعه خبر داده‌اند که بر اساس آن، دستگاه قضایی عربستان وی را به محاربه متهم کرده و دادستانی این کشور برای وی تقاضای اعدام کرده است.
 
رژیم عربستان سعودی پیش از این نیز دو بار و طی سال‌های 2006 و 2008 میلادی، شیخ را بازداشت کرده بود.
 
نخستین بازداشت شیخ نمر به می 2006 میلادی بازمی‌گردد، هنگامی که شیخ به محض بازگشت از سفر کوتاه‌مدتش به بحرین و بازگشت به عربستان، به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.
 
اتهام شیخ این بود که در این همایش، در عریضه‌‌ای، از رژیم سعودی خواسته بود به "قبرستان بقیع" رسیدگی کرده، مذهب "تشییع" را به رسمیت شناخته و شیوه‌‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.
 
اما بازداشت مجدد شیخ نمر، به 23 آگوست 2008 میلادی بازمی‌‌گردد که در شهر "القطیف" به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد، این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آماده‌شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود که رژیم ادعا می‌‌کرد، این سخنان نمر به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی بود.
 
رژیم سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد، این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر در مارس 2009 میلادی در معرض بازداشت قرار گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار