در نشست خبری مشترک در برلین

کری: در مرحله نخست بدنبال لغو تحریمهایی هستیم که اوباما می‌تواند آنها را معلق کند/ اشتاینمایر: نتیجه مذاکرات به گونه ای خواهد بود که امکان دستیابی به سلاح اتمی به ایران داده نشود!

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود در برلین، در خصوص تحریم‌ها علیه ایران و نحوه لغو آنها نیز اظهار نظر کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه اسکای نیوز: "جان کری" وزیر خارجه آمریکا به همراه "فرانک والتر اشتاین‌مایر" وزیر خارجه آلمان در نشست خبری در برلین شرکت کردند.



*** کری: در مرحله نخست بدنبال لغو تحریمهایی هستیم که اوباما می‌تواند آنها را معلق کند

وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست خبری گفت: درباره تحریمها نیز باید بگویم همانطور که به صورت علنی و هم در گفتگوهای خصوصی گفته ام، در وهله نخست ما به دنبال تعلیق تحریمهایی هستیم که رئیس جمهور می تواند آنها را معلق کند آن هم فقط برای اینکه این کار، گام ضروری برای خود مذاکرات است اما این سخن به هیچ به معنای آن نیست که کنگره از این روند کنار گذاشته شود یا اینکه در نهایت، کنگره در این زمینه رای نخواهد داد و نقشی نخواهد داشت. ما پیش بینی می‌کنیم جلسه های استماع در این خصوص برگزار شود و رایزنی های بسیار گسترده ای انجام شود. در مسیر هفته های آینده نیز جلسات توضیح زیادی در این خصوص برگزار خواهد شد. ما منتظر تعامل عمیق و جدی کنگره در این زمینه هستیم.

جان کری گفت: ما برای حمایت های آلمان از مذاکرات جاری با ایران ارزش قائل هستیم. ما در این خصوص به صورت مرتب با هم رایزنی می کنیم. آلمان یکی از اعضای اساسی گروه 1+5 است. ما برای حمایتهای آلمان در مقابله با شیوع ابولا و تقویت شبکه بهداشت و درمان جهانی نیز ارزش قائل هستیم. ایالات متحده است تلاشهایش را برای مقابله با ابولا تقویت کند و از شرکای بین المللی اش می خواهد همین کار را انجام بدهند. ما از تلاشهای آلمان در تقویت شبکه بهداشتی در این زمینه قدردانی می کنیم.

وی در ادامه همچنین خواستار همکاری بین‌المللی در خصوص پدیده ورود تروریست‌های خارجی به صفوف داعش شد.

"جان کری" در ادامه گفت: ما باید به موارد نقضی که روسیه در حق اوکراین مرتکب می شود پایان دهیم به همین سبب به همراه آلمان تلاشهای تنگاتنگی انجام داده‌ایم و مرکل صدر اعظم آلمان و وزیر خارجه این کشور تلاش دیپلماتیک کرده اند تا راهکار مسالمت آمیزی برای بحران اوکراین پیدا کنند.

وی افزود: ما برای منازعه با روسیه تلاش نمی کنیم بلکه ترجیح می دهیم دست به دست هم دهیم. 

کری گفت: درباره حضور عناصر خارجی در جمع نیروهای داعش نیز بگویم که همه کشورهای جهان ازجمله خود ما می توانیم درباره حضور نیروهای خارجی در جمع داعش کارهای بیشتری انجام بدهیم. ما از همکاری های آلمان با آمریکا در این زمینه بسیار بسیار تشکر می کنیم. تحقیقاتی درباره حضور جوانان ما در جمع داعشی ها در جریان است. ما در حال بررسی دقیق علل و تاثیرات این مسئله هستیم. باتوجه به اینکه نمی خواهیم این روند دچار اختلال شود، نمی خواهم در این باره اظهارنظری داشته باشیم. فقط به ذکر این نکته بسنده می کنم که همین مسئله، مصداق خوبی از  سطح همکاری بین ما و هوشیاری فزاینده دستگاههای امنیتی در این خصوص درباره جابجایی افراد از یک کشور به کشور دیگری است. باید منتظر ماند و دید که در آینده چه وضعی در این خصوص پیش خواهد آمد.



***  اشتاینمایر: نتیجه مذاکرات به گونه ای خواهد بود که امکان دستیابی به سلاح اتمی به ایران داده نشود!

وزیر امور خارجه آلمان نیز با اشاره به مذاکرات هسته ای با ایران، مدعی شد: نتیجه مذاکرات با ایران به گونه ای خواهد بود که امکان دستیابی به سلاح اتمی به ایران داده نشود.

فرانک اشتاینمایر درباره رژیم صهیونیستی که به دنبال بازگشت به شرایط پیش ازجنگ اخیر علیه غزه است نیز گفت: برخی در اسرائیل تصور می کنند  وضع موجود بهترین گزینه است، اما من کاملا با این ایده مخالف هستم و می گویم که این ایده صرفا توهم است. پس از جنگ سوم غزه گفتم که بزرگ ترین خطر بازگشت به وضع پیش از جنگ است.

وی گفت: امیدواریم مذاکرات قاهره (بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها) به آتش بس همه جانبه منجر شود. البته، اگر گزینه تشکیل دو کشور مستقل (فلسطینی و اسرائیلی) مورد احترام نباشد، به توافق آتش بس دائمی نخواهیم رسید. در اینجا فکر می کنم که برای دراز مدت این تنها گزینه ای است که ضامن صلح و امنیت برای دو طرف فلسطینی و اسرائیلی در خاورمیانه خواهد بود. در اینجا از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تشکر می کنم زیرا بر همه مشکلات موجود واقف است و آنها را درک می کند. خوشحال هستم که وی اراده و توان و اشتیاق خود را برای دنبال کردن این مسائل تا رسیدن به موفقیت از دست نداده است.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه تعقیب جنگجویان خارجی در صفوف داعش کار آسانی نیست، اضافه کرد: صدها هزار به خاک ترکیه مسافرت کردند که ما نمی‌دانیم برای سیاحت بوده و یا برای پیوستن به صفوف گروه داعش.

وی در ادامه افزود: آلمان به حمایت خود از تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه ادامه می‌دهد.

"جان کری" در ادامه گفت: در پاسخ به بخش مربوط به کره شمالی باید بگویم هیچ بده بستانی در این خصوص انجام نشده است. ما به شدت نگران وضع اتباع باقیمانده آمریکا در کره شمالی هستیم. ما به شدت امیدواریم کره شمالی به سرعت این افراد را آزاد کند و به مزایای این کار توجه داشته باشد. ما با خانواده های این افراد به صورت مستمر در تماس هستیم و برای آزادی آنها تلاشها داریم. ما با چینی ها و دیگران در این خصوص رایزنی هایی داشته ایم و به شدت بر این مسئله متمرکز هستیم. سه روز پیش در بوستون با مشاور وزارت امورخارجه آمریکا گفتگوهای زیادی در این خصوص انجام دادیم و اینکه چین و دیگر کشورهای حاضر در گفتگوهای شش جانبه با کره شمالی، چه تعهداتی برای عاری سازی شبه جزیره کره و رژیم کره شمالی از تسلیحات هسته ای دارند. امیدواریم بتوانیم به گفتگوها بازگردیم. اما لازم است کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و رژیم این کشور، نشانه هایی از خود نشان بدهند مبنی بر اینکه  آماده هستند به صورت جدی درباره مسائل جدی گفتگوها به مذاکره بپردازند. مسئله جدی مطرح، عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای است. ما نمی خواهیم فقط بخاطر گفتگوها به میز گفتگوها بازگردیم. ما در گذشته این کار را انجام داده ایم.ما به توافق هایی نیز رسیدیم. ما پس از این توافقها، کمکهای غذایی نیز به کره شمالی دادیم. باوجود این، توافقهای مذکور نقض شد و حرکت سریع کره شمالی به سمت تسلیحات هسته ای ادامه داشته است و سطح خطر آن در مقایسه با گذشته ، بیشتر شده است. ما در رایزنی با مقامات روسیه و چین و دیگران این مسائل را مطرح کرده اند. ما در این زمینه همکاری می کنیم. می خواهیم از چین تشکر کنیم که در این زمینه ، گامهایی برداشته است. چین در یک سال گذشته گامهای بیشتری برداشته است تا پیام  روشنی به کره شمالی منتقل شود. این روند کره شمالی برای چین و دیگر کشورهای جهان غیرقابل قبول است. ما امیدواریم که فضای تلاشها در هفته ها و شاید ماههای آینده به صورتی باشد که بتوانیم به گفتگوها بازگردیم. ایالات متحده کاملا آماده است این کار را انجام بدهد. ما از روز اول گفته ایم اگر کره شمالی بخواهد بار دیگر به جمع کشورهای جهان ملحق شود ، می داند که چگونه این کار را انجام بدهد. کره شمالی می تواند به صورتی وارد گفتگوها شود که آماده مذاکره درباره عاری سازی تسلیحاتی باشد. اگر کره شمالی آماده باشد این کار را انجام بدهد، ایالات متحده کاملا آماده است این روند شروع شود. ما آماده هستیم روند کاهش دادن حضور نیروهای نظامی آمریکا را در منطقه شروع کنیم . اگر خطر از بین برود، نیروهای ما نیز در منطقه کاهش خواهد یافت.

کری در ادامه افزود: درباره موضوع جنگ سرد نیز  باید بگویم که شب گذشته من و وزیر امورخارجه آلمان در این خصوص صحبت کردیم. وقتی جوانان آلمانی نزدیک بقایای دیوار برلین از ما در این خصوص سوال می پرسیدند و اینکه آیا به سمت جنگ سرد دیگری می رویم، به این سوال پاسخ دادیم. این سوال ، سوالی است که واقعا دوست ندارم آن را بشنوم. هیچیک از ما نمی خواهیم نسل دیگری با حس بد دوران جنگ سرد بزرگ شود. هیچیک از ما نمی خواهیم نسل دیگری شاهد صرف شدن تلاشها و منابع کشورها برای جنگ سرد باشد بجای آنکه این منابع و تلاشها برای تقویت دولتها و جوامع و ایجاد فرصتها باشد. ما نمی خواهیم این منابع و تلاشها به سمت کنشها  و واکنشهایی منحرف شود که در دوران جنگ سرد وجود داشت. ما بسیار بسیار امیدواریم که چنین وضعی پیش نیاید. به همین علت است که آلمان و ایالات متحده و دیگر کشورها در روند دیپلماسی قوی در این زمینه درگیر هستند. بسیار امیدواریم که بتوانیم مانع از شکل گیری وضع مذکور (تکرار جنگ سرد) شویم. ماموریت اولیه ما تلاش برای انجام دادن این کار است. ما می خواهیم اوکراین به صورتی باشد که محترم باشد، مستقل باشد و حاکمیت داشته باشد. ما می خواهیم اوکراین به صورتی باشد که حتی بتواند پلی بین روسیه و اروپا باشد. نباید رقابت علیه هم باشیم بلکه باید رقابتی با همراهی هم باشد تا ببینیم که کدام طرف می تواند به توسعه اقتصاد اوکراین و فضای تجاری آن و استقرار ثبات و کاهش دادن خطر افراط گرایی و تندروی دینی، کمک بهتری کند که تهدیدی برای همه است. اینها امیدهای ما است. به نظرمن، توافق نامه مینسک می تواند نقش راه بسیار روشنی برای چگونگی حرکت ما به منظور جلوگیری از تقابل باشد. این تلاشها می تواند در نهایت به برداشته شدن تحریمها( علیه روسیه) منجر شود. امیدواریم در نهایت بتوانیم مناسبات سازنده تری را بار دیگر بوجود بیاوریم. به نظرمن، آلمان و ایالات متحده و کشورهای دیگر اروپایی و اکثر کشورهای جهان، در داشتن این امید، هم عقیده هستند.




انتهای پیام//
برچسب ها: عراق ، اشتاین ، مایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
حسین
۱۵:۱۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۳
ایران در زمان جنگ با صدام توان تولید سلاح شیمیایی داشت اما امام استفاده از آن را حرام اعلام کردند چه برسد به بمب اتم
Iran (Islamic Republic of)
علی عسک
۱۴:۱۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۳
اقای کری چرا خود فریبی میکنید رهبری فرمودند که ما تولید سلاح اتمی را حرام میدانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۳
جانم فدای رهبر
آخرین اخبار