مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر:

بانک مرکزی نباید بعنوان ابزار و عصای دست دولت استفاده شود/ شورای پول و اعتبار مرجع اصلی برای تعیین سیاست پولی

رضایی گفت: اگر بشود ریاست بانک مرکزی به حکم قوه قضاییه و به تنفیذ مقام معظم رهبری باشد دیگر کسی حق دخالت در این موضوع را نخواهد داشت

عیسی رضایی مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص تصمیمات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با بانک مرکزی گفت:  اگر ما یک مقایسه تطبیقی با بانک های مرکزی دنیا داشته‌ باشیم، هر چند به فراخور اقتصاد خودشان کار می‌کنند اما به طور مثال در انگلستان رئیس کل بانک مرکزی با حکم دادستانی انتخاب می‌شود اما تنظیم سیاست‌های پولی بر عهده این بانک است.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: ضرر 25 هزار میلیارد تومانی در سال داریم تا به حال سپرده‌ها معاف از مالیات است، به گونه ای که  600 هزار میلیارد تومان سپرده بانکی با 25 درصد مالیات می‌شود چیزی حدود 150 هزار میلیارد تومان پول که هرساله به هدر می‌رود.
 
رضایی افزود: بانک مرکزی و شواری پول و اعتبار باید علاوه بر رسیدگی به اینگونه مسائل،  به میزانی قدرتمند باشند که مصوبات آنها به مانند قانون باشد و دیگر نیازی به تصویب این مصوبه‌ها در مرجع دیگری نباشد. شورای پول و اعتبار باید مرجع اصلی برای تعیین سیاست پولی باشد.  
 
مدیر عامل موسسه اعتباری  کوثر در ادامه تصریح کرد: ما مردم را به تنبلی عادت داده‌ ایم زیرا می توانند با سپرده‌گذاری در بانک و دریافت ماهیانه مبلغی به راحتی امرار معاش کنند و دیگر نیازی به فعالیت نیست.
 
اگر بشود ریاست بانک مرکزی به حکم قوه قضاییه و به تنفیذ مقام معظم رهبری باشد دیگر کسی حق دخالت در این موضوع را نخواهد داشت و علاوه بر این حکم ریاست باید 8 ساله باشد به گونه‌ای که 8 سال فعالیت به حکم قوه قضائیه و تائید مقام معظم رهبری صورت گیرد به مانند انتخاب ریاست جمهوری و از سویی دیگر شورایی داشته باشد تا مصوبات بانک مرکزی به مانند قانون باشد.  
 
بانک مرکزی باید از صراف بزرگ بودن خارج شود
 
وی در پاسخ به اینکه نمایندگان مجلس معتقدند که بانک مرکزی باید مستقل از بدنه دولت باشد تا بتوان رئیس کل را بعنوان شخصی مستقل به صحن علنی مجلس فراخواند، گفت:  یکی از مشکلات همین است که نباید زیر سلطه مجلس باشد و گاهی اوقات سفارش‌هایی که از سوی مجلس به بانک مرکزی ارسال می‌شود خود موجب ایجاد مشکل است.  
 
بانک مرکزی باید از مسائل ریز جلوگیری به مسائل کلان مثل نرخ سود سپرده ها به مالیات سپرده ها و .. بپردازد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، کوثر ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار