حسینیه اعظم زنجان؛

دومین قربانگاه جهان بعد از منا

زنجان شهر کوچکی است که جمعیت آن به پانصد هزار نفر هم نمی رسد. اما سالهااست که در روز هشتم محرم به یاد سقای دشت کربلا، چندین هزار عزادار از حسینیه اعظم به سوی امامزاده ابراهیم (ع) حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران، حسینیه اعظم شهر زنجان از مشهورترین اماکن مذهبی کشور محسوب می شوند. زنجان شهر کوچکی است که جمعیت آن به پانصد هزار نفر هم نمی رسد اما سالهاست که در عصر روز هشتم ماه محرم به یاد سقای دشت کربلا چندین هزار عزادار از حسینیه اعظم به سوی امامزاده ابراهیم(ع) حرکت می‌کنند که حتماً تا به حال تصاویرش را در تلویزیون مشاهده نموده‌اید.



بنابراین گزارش؛بیش از 200 هزار نفر در این دسته عزاداری شرکت می کنند و مردم از استانهای مجاور هم خود را به این محل می رسانند. کثرت نذورات از سراسر جهان از جمله چندین هزار گوسفند اهدایی و قربانی کردن آنها پیشاپیش دسته عزاداری، صحنه جالبی را خلق می‌کند. تعداد گوسفندهای اهدایی و قربانی به حدی است که حسینیه اعظم زنجان را دومین قربانگاه مسلمانان پس از " منا" می توان نامید.
 


براساس این گزارش؛در این دسته عزاداری از علم کشی و زنجیرزنی و طبل و دهل خبری نیست. فقط سیل عزاداران حسینی با زمزمه نوحه‌های قدیمی و سنتی و سینه زنی سوگواران دیده می‌شود. مسجد حسینیه اعظم زنجان و گرمابه قدیمی آن در جنوبی‌ترین بخش بافت قدیمی شهر زنجان و در محله‌ای معروف به " سیدلر" بوده و بر اساس کتیبه‌ای که بر سر در ورودی گرمابه این مجموعه قرار دارد، تاریخ تجدید بنای آن به عهد ناصرالدین شاه باز می‌گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار