اصفهان؛

مبارزه جدی با اعتیاد زنان در کشور باید اجرائی شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: بر اساس آخرین یافته‌های به دست آمده از ارزیابی وضعیت اعتیاد در کشور، ۵ تا ۶ درصد معتادان کشور، زن هستند و مبارزه جدی با اعتیاد زنان در کشور باید اجرائی شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، حجت‌الله تنهایی شامگاه چهارشنبه در کارگاه آموزشی سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد که در سالن سرو اداره ارشاد اسلامی شهرضا با حضور خبرنگاران و هنرمندان برگزار شد، اظهار کرد: در جهان موادی وجود دارند که اعتیاد آورند و مصرف این مواد افراد را معتاد می‌کند و مصرف کنندگان قادر به قطع نیستند یا قطع آنها بسیار دشوار است.

وی با اشاره به مصرف مواد مخدر در زنان افزود: پیشگیری از اعتیاد در جنس زن در جامعه ایرانی مستلزم شناخت بیشتر روند اعتیاد زنان و تحقیق و پژوهش در این راستا است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: با توجه به زمینه‌های موجود در تصمیم‌گیری‌های بهداشتی درمانی و مداخلات موثر در اعتیاد زنان شواهد علمی و پژوهش های کمتری در این عرصه صورت پذیرفته است.

وی بیان کرد: تحقیقی که ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تابستان سال 90 انجام داده، نشان می دهد بیش از 72 هزار زن معتاد در کشور وجود دارد.

تنهایی افزود: در حالی که بسیاری از زنان و دختران معتاد به دلیل قوانین عرفی که در جامعه وجود دارد و به یک زن و دختر معتاد در جامعه انگ زده می‌شود کمتر تصور مراجعه به مراکز خود معرف را دارند.

وی گفت: بیشتر اعتیاد در زنان و دختران پنهان مانده و بخش قابل توجهی از جمعیت معتادان زن کشور در آمار گنجانده نمی‌شود و در این میان برخی گزارش‌ها هم بر این امر تأکید دارد که در مقابل هر 100 مرد معتاد 7 زن معتاد در کشور وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا بیان کرد: از آنجا که در کشور ما، به دلیل اعتقادات مذهبی و عوامل فرهنگی، مصرف مواد در زنان قبیح‌تر از مردان تلقی می‌شود، زنان از مراجعه به مراکز درمانی معتادان اکراه دارند.

وی افزود: با توجه به این‌که مراکز درمانی مهم‌ترین مکان دسترسی به معتادان است و بیشترین میزان اطلاعات مربوط به معتادان از این مراکز تأمین می‌شود، شیوع اعتیاد در زنان ممکن است کم‌تر از میزان واقعی تخمین زده می‌شود.

تنهایی با بیان اینکه این روزها آمار‌های متناقضی درباره زنان معتاد در کشور اعلام می‌شود، آمارهایی که کم یا زیاد آن هردو نگران‌کننده است خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که بین وجود 60 یا 150 هزار معتاد زن در ایران در آمار و ارقام تفاوت وجود دارد چرا که این آمار با هم تناقض دارد و شاید عدد سومی هم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه هزار زن معتاد در کشور وجود دارد، تصریح کرد: طبق آخرین یافته‌های به دست آمده از ارزیابی وضعیت اعتیاد در کشور، پنج تا شش درصد معتادان کشور، زن هستند که با احتساب جمعیت پایه حداکثر یک میلیون و 200 هزار نفری برای معتادان رسمی کشور، این تعداد به 60 هزار نفر می‌رسد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا بیان کرد: در منابع غیر‌دولتی آماری 2 یا 3 برابر آمار اعلام شده توسط پژوهشگران در این زمینه اعلام می‌شود اینکه آمار زنان معتاد به هرویین، حشیش و دیگر مواد اپیوئیدی در ایران به 150 هزار نفر می‌رسد.

وی گفت: زنان معتاد بسیار آسیب پذیرتر از مردان معتاد هستند، چرا که مصرف مواد در زنان بیشتر با آسیب‌های اجتماعی دیگری از جمله فرار از خانه، روسپیگری و فقر توأم است.

تنهایی افزود: زمانی که یک زن معتاد می شود، تنها خود، گرفتار پیامدهای فردی و اجتماعی آن نمی‌شود، بلکه فرزندان و خانواده را نیز تحت تاثیر قرار داده و ارکان خانواده، مستعد از هم پاشیدگی می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه فرزندان بویژه دختران خانواده در نتیجه همانندسازی با مادر دچار انحرافات و پیامدهای جبران ناپذیری می‌شوند اظهار کرد: مهمترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان متلاشی شدن خانواده است.

وی گفت: وقتی مرد در خانواده‌ای معتاد است به صورت طبیعی فرزندان و خانواده به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند اما به کرات دیده شده زنان با احساس دلسوزی مادری که نسبت به حفظ خانواده دارند فرزندان و خود را از آسیب‌ها مصون نگه داشته و خانواده متلاشی نمی‌شود.

تنهایی با اشاره به اینکه بر اساس آمار جهانی، اعتیاد در زنان عوارض خطرناک تری نسبت به مردان ایجاد می کند افزود: فاصله زمانی نخستین تجربه مصرف مواد، تا تزریق مواد در زنان بطور متوسط 2 سال و در مردان حدود 8 سال است.

وی بیان کرد: زنان 6 سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید، کشیده می شوند که به دنبال آن درمان سخت تر و عوارض جسمی، روانی و اجتماعی آن نیز به مراتب بیشتر است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا اظهار کرد: بررسی سن شروع به مصرف مواد مخدر در زنان معتاد نشان می‌دهد که 36.8درصد آنان مصرف مواد را از سن 29 سالگی و بالاتر آغاز کرده اند و 16.9 درصد نیز در سنین کمتر از 18سالگی به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند.

وی گفت: 63.9 درصد از زنان معتاد نیز تریاک را به عنوان نخستین ماده مورد مصرف خود و 16.5 درصد هروئین 14.6 درصد حشیش را از نخستین مواد مورد مصرف خود دانسته‌اند.

انتهای پیام/ج 

منبع: تسنیم
برچسب ها: اصفهان ، اعتیاد ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.