معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی خبر داد:

برگزاری بیش از 750 ویژه برنامه در دهه محرم در حرم مطهر رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از برگزاری بیش از 750 ویژه برنامه طی دهه محرم در حرم مطهر رضوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی محور اصلی برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی دهه اول محرم درحرم مطهر رضوی را تبیین «سبک زندگی رضوی با تکیه بر احیاء شعائر اسلامی» معرفی کرد.

حسینی، معرفی اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام انحرافی و جریانهای تکفیری در قالب برنامه‌های «شکوه ایثار»،تعمیق معارف و بینش دینی با تکیه بر احیاء واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر، ارائه الگوی رفتاری اهل بیت (ع) بویژه برای نسل جوان در سایه تبیین شخصیت‌های حاضر در واقعه عاشورا وارائه الگوی مکتب ولایت و امامت به عنوان تنها راه حل مشکلات جامعه بشری را از رویکردهای اصلی این برنامه‌ها ذکر کرد.

برگزاری 285 سخنرانی و بیان معارف با عنوان در محضر سفینة النجاه

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی از برگزاری 230 ویژه برنامه سخنرانی و بیان احکام برای عموم زائران و 55 ویژه برنامه سخنرانی و بیان احکام ویژه خواهران در این ایام خبر داد.
وی« نقش ولایت و رهبری در واقعه کربلا»، «بررسی گونه‌های برخورد با نهضت عاشورا و انتظار»، «زیبایی‌های عاشورا »،« علل جاودانگی نهضت عاشورا »،«ریزش‌ها و رویش‌ها در واقعه کربلا»، «بررسی پیامدهای عاشورا»، « عاشورا تجلی اخلاق و ادب» و «عاشورا و نیازهای امروز» را از موضوعات مطرح شده در این سخنرانی‌ها ذکر کرد.

حسینی بیان داشت: این ویژه برنامه‌ها برای زائران حریم رضوی با سخنرانی حضرات آیات، سید احمد علم الهدی، کازرونی و حجج اسلام و المسلمین رئیسی، عبد خدایی، مهدوی ارفع، طباطبایی و اسلامی فر و خانمها میر حسینی، نیلچی‌زاده، اله دادی ، سید کاشی در اماکن متبرکه رضوی برگزار می‌شود.

مرثیه سرایی و عزاداری در 215 ویژه برنامه « دررثای ثارالله»

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: مرثیه سرایی و عزاداری مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در 215 ویژه برنامه با عنوان «در رثای ثارالله» با مرثیه سرایی آقایان، هادی الهی، احمد واعظی، سعید قانع، رضا قانع، سید ناصر کهربایی و... اجرا می‌شود.

وی افزود: مرثیه سرایی و عزاداری مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در6 شهر و روستای موقوفه شامل شهرستانهای دامغان ، درگز ، سرخس و ... انجام می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین گفت: در ایام دهه اول محرم، همه روزه زیارت عاشورا و ادعیه کمیل، ندبه و توسل در رواق های امام خمینی (ره) و دارالحجه توسط مداحان برجسته کشوری قرائت می‌شود.

حسینی گفت: ویژه برنامه عزاداری و سوگواری شب شام غریبان حسینی، ویژه خدام با حرکت کاروان خدام به سمت حرم مطهر رضوی از دیگر برنامه‌های این ایام است که با مرثیه‌سرایی و عزاداری آقایان، علی ملائکه، ابوطالب خالق پور و علی خوشچهره برگزار می‌شود.

حسینی برگزاری مراسم خطبه خوانی شب عاشورای حسینی را از دیگر برنامه‌های ویژه این ایام ذکر کرد و افزود: این مراسم ساعت 18:30 همزمان با شب عاشورای حسینی به همراه نوحه خوانی و شمع گردانی خدام توسط آقای موحد بر پا می شود.

وی بیان داشت: قرائت زیارت حضرت ابوالفضل(س) توسط آقای محمد عطاپور در روز تاسوعای حسینی و قرائت زیارت عاشورا بطور کامل توسط آقایان، محمدعطاپور، خالق‌پور، عارف و علی ملائکه و قرائت زیارت ناحیه مقدسه توسط حجت الاسلام اسلامی فر در روز عاشورای حسینی از برنامه‌هایی است که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

برگزاری باشکوه ترین محفل شیرخوارگان حسینی در جهان اسلام

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ابراز داشت: در مراسم محفل شیرخوارگان حسینی، حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع به ایراد سخن می پردازند و احمد واعظی مرثیه سرایی این مراسم را بر عهده دارند.

وی زمان برگزاری این محفل را 9 آبان جاری ذکر کرد و افزود: محفل شیر خوارگان حسینی از ساعت 13 تا 16 در صحن جامع رضوی حرم مطهر برگزار می‌شود.

حسینی همچنین از برگزاری ویژه برنامه گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حرم مطهر رضوی در ایام دهه اول محرم خبر داد وی اظهار داشت: این مراسم با مرثیه‌سرایی آقای ابوطالب خالق پور در 13 آبان جاری از ساعت 15 در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی بر پا می‌شود.

ختم 10 دور قرآن در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: قرآن در دهه محرم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تلاش ما بر این است که با تاسی به سنت امام حسین(ع) در برنامه‌های عزاداری و سوگواری، برنامه‌های قرآنی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ختم روزانه قرآن کریم در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی را از فعالیت‌های قرآنی در این ایام ذکر کرد و افزود: در دهه محرم 10 دور قرآن توسط زائران ختم و به پیشگاه اباعبدالله الحسین (ع) هدیه می‌شود.

حسینی گفت: توجه به پیوند ناگسستنی قرآن و عترت در برنامه‌های تبلیغی حرم مطهر رضوی با برگزاری محافل انس با قرآن در شنبه، سه شنبه و جمعه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا و محفل ختم قرآن کریم هر روز دو نوبت و محفل قرآنی ویژه خواهران در دارالقرآن الکریم انجام می‌شود.

برپایی 200 حلقه معرفت در ایام دهه محرم

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، بیان داشت: در این ایام 200 حلقه معرفت در مدرسه پریزاد و رواق‌های امام خمینی (ره) دار الحجه و دارالاجابه حرم مطهر رضوی با موضوعات «پرسش و پاسخ پیرامون شبهات عزاداری »و« امر به معروف و نهی از منکر» انجام می شود.
وی «فقه و زندگی(زمزم احکام)» «فیض حضور» ، «مناجات شبانه» ، «همنوا با کاروان» و « شوق وصال» را از موضوعات مطروحه در این حلقه ها ذکر کرد.

حسینی افزود: برگزاری نشست‌ تخصصی «زیبا شناسی حماسه عاشورا» ویژه اندیشمندان و فرهیختگان با موضوعات، «بررسی رفتار شناسی امام حسین(ع) با یاران و دشمنان» و«بررسی موضوع امر به معروف و نهی از منکر»در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی را از دیگر فعالیت‌های اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی در ایام محرم است.

ارسال نشریه به 25 هزار مخاطب نورالهدی در تمام نقاط کشور

حسینی از ارسال 25 نشریه و پیام تسلیت به مخاطبان نورالهدی خبر داد و عنوان کرد: در دهه محرم به کودکان و نوجوانان زائری که قبلا به حرم ثامن الحجج(ع) مشرف شده اند، نشریه، پیامک و ایمیل مناسبتی و جوایز فصلی برای مشترکان این طرح در سراسر کشور ارسال می شود.

ادامه اظهار داشت: پخش مستقیم برنامه‌های فرهنگی، مذهبی حرم مطهر رضوی از طریق اتاق‌های گفت وگوی اینترنتی(رضوی تاک) و سایت رضوی تی وی، اطلاع رسانی کلیه برنامه‌های محوری از تلویزیونهای پهن پیکر در صحن های اماکن متبرکه و ارسال محتوای دیجیتال از طریق 17 پایگاه ارسال رادیویی و بلوتوث را از دیگر فعالیت‌هایی است که در این ایام صورت می گیرد.

برگزاری بیش از 50 سخنرانی ویژه زائران غیر ایرانی


معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، افزود: در این ایام برنامه‌های گسترده‌ای ویژه زائران غیر ایرانی حرم امام رضا(ع) تدارک دیده شده است که برگزاری 50 سخنرانی ویژه زائران عرب، اردو و آذری زبان از جمله آنهاست.

وی تصریح کرد: سخنرانی عرب و اردو زبانان هر روز بعد از نماز ظهر و هر شب بعد از مغرب و عشاء در رواق‌های دارالمرحمه و کوثر حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

حسینی برگزاری مسابقات، کلاس‌های آموزشی ویژه کودکان عرب زبان و کلاس‌های سیره حسینی ویژه اردوزبانان را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده ویژه این گروه از زائران ذکر کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باران
۲۲:۴۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۳
سلام من دنبال فیلمهای حرم رضوی در همین هفته میخواستم
که مداحی آقای جوان میخواند
اگه برام بفرستید خیلی ممنون میشوم
آخرین اخبار