"هوشیار زیباری": آنکارا تحت فشار مجبور به حمایت از "کوبانی" شد

وزیر دارایی عراق دلیل همراه شدن آنکارا با جریان موجود برای حمایت از شهر "عین العرب" (کوبانی) سوریه را فشار افکار عمومی و طرف آمریکایی دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "هوشیار زیباری" وزیر دارایی عراق از تحول مثبت در سطح روابط کُردها با کشورهای منطقه و دولت ترکیه در زمینه حمایت از مبارزان در شهر "عین العرب"(کوبانی) سوریه علیه داعش خبر داد و گفت که دلیل موافقت آنکارا با حمایت از این مسئله، فشار افکار عمومی در ترکیه بود.
 
وی طی گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه "العربیه" که شب گذشته پخش شد گفت که موافقت دولت ترکیه پس از فشارهای آمریکا و افکار عمومی و کُردهای ساکن ترکیه صورت گرفت.
 
زیباری در ادامه با اشاره به وجود یک پیشنهاد درباره ایجاد راه برای عبور نیروهای پیشمرگه و حضورشان در عین‌العرب توضیح داد که یک حمایت و توافق کُردی، تُرکی و آمریکایی از دولت منطقه کردستان برای ارسال بخش از کمک‌های نظامی و اعزام نیروهای پیشمرگه با سلاح‌های مدرن و مقابله با داعش در عین‌العرب سوریه به وجود آمده است.
 
این وزیر کُرد عراقی که در کابینه جدید عراق پست وزارت دارایی را برعهده دارد گفت: حملات هوایی دولت‌های ائتلاف و هماهنگی میدانی و مشارکت آنها در آموزش نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه و تجهیز آنها ره سلاح‌های مدرن، ضامن جلوگیری از پیشروی داعش و تهدیدهای آن علیه اهداف راهبردی در عراق است.
 
زیباری که سالها وزارت خارجه عراق را اداره می‌کرد، گفت: ریاست منطقه کردستان عراق نقش مهمی در ایجاد همگرایی میان احزاب و نیروهای کُردی حاضر در سوریه و تسهیل روند همسو کردن مواضع سیاسی آنها در شهر کوبانی و سایر مناطق علیه داعش ایفا کرده است.
 
ترکیه چند روزی است که اعلام کرده اجازه خواهد داد از این کشور، نیروهای مسلح پیشمرگه به کمک شهر عین‌العرب (کوبانی) و مشارکت در جنگ با داعش در این منطقه بروند اما اعلام کرد که اجازه استفاده از حریم هوایی‌اش برای کمک به عین‌العرب را نخواهد داد.
 انتهای پیام/ض

منبع:فارس

برچسب ها: وبگردی ، خبرنگاران ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۵۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
جلوگيري دولت تركيه ازارسال سلاح ونفرات به كوبانى إنسان را به ياد نسل كشي ارامنه توسط دولت تركيه در قرن بيستم مي اندازه،بهتره دولتمداران تركيه بجاى كشور گشايي درفكر كارى باشند كه خاطره نسل كشى قبليشونو تجديد نكنه.
آخرین اخبار