هاآرتص

تنش میان تل‌آویو و واشنگتن/ آمریکا به طورعلنی "یعلون" را در زمان دیدار از واشنگتن تحقیر کرد

هاآرتص نوشت : مقامات ارشد آمریکایی جمعه تایید کردند کاخ سفید موافقت نکرد موشه یعلون در طول سفر خود به ایالات متحده در این هفته با جو بایدن معاون رئیس جمهور ،جان کری وزیر امور خارجه و سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، هاآرتص گزارش داد دلیل این بی اعتنایی برخی از اظهارات یعلون در شش ماه پیش است که او از دولت آمریکا بویژه کری انتقاد کرده بود. 

یک مقام ارشد ایالات متحده به هاآرتص گفت: با توجه به برخی از نظرات یعلون در گذشته، جای تعجب نیست که اجازه برگزاری بعضی از دیدارها به وی داده نشد.
 
وزیر جنگ اسرائیل در طول سفر خود با چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا و سامانتا پاور سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد ملاقات کرد. یک مقام ارشد آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت کاخ سفید قصد داشت به پاور دستور دهد از ملاقات با یعلون خودداری کند ولی پاور قبلا با برگزاری این دیدار موافقت کرده بود.

"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید و "جنیفر ساکی" سخنگوی  وزارت امور خارجه در جلسه مطبوعاتی روزانه خود در روز جمعه این موضوع را انکار نکردند. در عوض آنها صرفا به اختصار گفتند دیدار یعلون با همتای خود هیگل ، روندی استاندارد و طبیعی بود.

با وجود اینکه درخواست های یعلون برای دیدار با اعضای ارشد دولت اوباما یک هفته پیش رد شده بود ، واشنگتن منتظر ماند دیدارهای یعلون پایان یابد و بعد موافقت نشدن با دیدارهای وی را علنی کند تا یعلون به طور علنی تحقیر شود. مقامات ارشد دولت آمریکا  این خبر را نخست به وبسایت یدیعوت آحارونوت اعلام کردند که این وبسایت آن را منتشر کرد و بعد آسوشیتدپرس و بقیه مطبوعات از این خبر مطلع شدند. اولین گزارش‌ها پس از آنکه "یعلون" بعد از ظهر جمعه به اسرائیل بازگشت منتشر شد. 

یعلون در طول سفر به آمریکا، برای بهبود روابط خود با دولت اوباما تلاش کرد. درست قبل از عزیمت یعلون از آمریکا و پس از اظهارات نفتالی بنت وزیر اقتصاد  اسرائیل و انتقاد وی از کری، یعلون در سخنانی به تمجید از حمایت آمریکا از اسرائیل پرداخت. یعلون در طول سفر خود به پایتخت آمریکا در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست ادعا کرد اختلاف بین او و کری پایان یافته است و گفت: ما بر این اختلاف غلبه کردیم.

یعلون تعجب کرد که مقامات آمریکایی گزارش مانع شدن از دیدار وی با مقامات ارشد را به بیرون درز داده اند اما او به هیچ وجه قصد شروع نزاع های علنی با دولت اوباما را نداشت. دفتر وزیر جنگ اسرائیل به طور رسمی به این رویداد پاسخ نداد هر چند افراد نزدیک به یعلون  گفتند به هر حال یعلون عمدتا برای ملاقات با هیگل و اعضای ارشد تشکیلات دفاعی آمریکا به ایالات متحده رفت. 

اختلاف ها بین یعلون و اعضای ارشد دولت اوباما نتیجه یک رشته اظهارات یعلون در آغاز سال است. یعلون ماه ژانویه در روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت ، کری  را به "وسواسی بودن" در مورد تلاش های خود برای پیشبرد روند صلح میان اسرائیل و فلسطین متهم کرد. یعلون بعدا به سبب این انتقاد خود از وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای عذرخواهی کرد. این بیانیه پس از آن صادر شد که دولت آمریکا عذرخواهی قبلی وی را ناکافی خوانده بود.

با وجود این عذرخواهی،  تنش میان دولت آمریکا و یعلون ماه مارس یک بار دیگر و پس از آن تشدید شد که هاآرتص گزارشی از سخنان یعلون در جلسه ای غیر علنی را منتشر کرد که وی از سیاست خارجی آمریکا انتقاد کرده بود. یعلون در سخنانی تند  شیوه برخورد  ایالات متحده با ایران را محکوم کرد.یعلون تا آنجا پیش رفت که به طور ضمنی گفت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از اقدام اجتناب می کند و ترجیح می دهد موضوع را به جانشین خود محول کند.

یعلون آن زمان گفت : افراد می دانند ایران فریبکاری می کند ولی غربی ها ترجیح می دهند رویا رویی را تا سال آینده یا رئیس جمهور بعدی به تاخیر بیندازند.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار