هراس مصر و عربستان از حضور انصار الله یمن در باب المندب

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که مصر و عربستان از حضور جنبش انصار الله در منطقه باب المندب هراسان هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت : مصر و عربستان از حضور جنبش انصار الله در سراسر مناطق یمن به خصوص در منطقه باب المندب -  نگران هستند.

بر اساس این گزارش مصر نگران است که جنبش انصار الله از طریق دریایی وارد تنگه باب المندب شود. این تنگه شبه جزیره عربی را از شرق آفریقا جدا و دریای سرخ را به خلیج عدن و  اقیانوس هند وصل می کند به گونه‌ای که اکثر کشتی‌ای تردد کننده در کانال سوئز از این تنگه استفاده می کنند. کانال سوئز سالانه پنج میلیون دلار برای مصر درآمد زایی دارد.

 فایننشال تایمز نوشت، سرتیپ "یسری قندیل" کارشناس راهبردی و امنیتی درباره افزایش تنش در تنگه باب المندب و امکان توسل مصر و عربستان به راهکار نظامی برای حفاظت از منافع و کشتی های خود گفت: تنگه باب المندب یک تنگه بین المللی است که بین دو دریای باز قرار دارد و در یک کرانه آن یمن و در کرانه دیگری آن جیبوتی قرار دارد و قوانین بین المللی هرگونه تعرض به کشتی های عبوری از این تنگه را ممنوع  و حرکت  دریانوردی برای همه کشورها را تضمین کرده است.

وی همچنین گفت که کشورهای غربی نظیر آمریکا و فرانسه آماده محافظت از منافع نفتی خود هستند که از خلیج فارس به سمت کشورهای غربی از طریق تنگه باب المندب منتقل می شود. انتظار می رود که این کشورهای غربی باشند که از این تنگه محافظت کنند و نگران باشند و به حفاظت از منافع خود در منطقه اهمیت بدهند.

وی ادامه داد: شمار عناصر جنبش انصار الله از چند هزار نفر تجاوز نمی کند یعنی شمار آنها اندک است و نگرانی برای منافع مصر و عربستان به شمار نمی روند و  توسل مصر و عربستان به گزینه نظامی امری بعید است زیرا می دانند که قدرتهای غربی درقبال هرگونه تهدید تنگه باب المندب سکوت نخواهند کرد.

در همین حال  سرتیپ "خالد عکاشه" کارشناس امنیتی مدعی شد : اقدامات جنبش انصارالله یمن تهدیدی برای امنیت ملی مصر و عربستان و همه کشورهای عربی دیگر است و پیشروی جنبش انصار الله در منطقه به معنای تعدی به نهادهای یمن است و مصر و عربستان  باید از مسئولان و نهادهای یمنی و ساختار سیاسی آن حمایت کنند.
                  
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار