پایگاه خبری "رول کال":

جنگ‌طلبان کنگره در مسیر توافقنامه هسته ای با ایران مانع تراشی می کنند

یک پایگاه اینترنتی نوشت: جنگ‌طلبان در کنگره آمریکا توافقنامه هسته ای با ایران را تضعیف می کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی رول کال در گزارشی به قلم "تایلور کولیس" نوشت: نوامبر گذشته زمانی که آمریکا و شرکای آن در گروه پنج بعلاوه یک و ایران با هم به توافق رسیدند کنگره آمریکا همزمان لایحه جدیدی را برای اعمال تحریم های اضافی علیه ایران تصویب کرد. اقدام کنگره آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در آن زمان اولین توافق را درباره اختلاف نظر قدیمی در خصوص برنامه هسته ای ایران با تهدید مواجه کرد و این نگرانی را مطرح کرد که چنین اقداماتی می توانند باعث شوند که طرفین با وجود دستیابی به توافق اولیه بار دیگر به مسیر تقابلی سابق بازگردند. بعد از آن که کاخ سفید از طریق مذاکره با نمایندگان کنگره توانست از اجرایی شدن قانون جدید اعمال تحریم ها علیه ایران جلوگیری کند امکان شروع مجدد مذاکرات میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک فراهم شد. اکنون هم در حالی که تنها چند هفته به ضرب الاجل تعیین شده در بیست و چهارم نوامبر برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات هسته ای ایران زمان باقی مانده است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با بحران های ساختگی مواجه می شود و این بحران ها تهدیدی برای ادامه مذاکرات هسته ای ایران هستند و می توانند مذاکرات را از مسیر کنونی منحرف کنند. این بار هدف دولت آمریکا صرفا تداوم مذاکرات و محافظت از آن نیست بلکه هدف آن دستیابی به توافق نهایی درباره مساله هسته ای ایران است.

نویسنده گزارش  در ادامه نوشته است گزارش های اخیر نشان داد کاخ سفید قصد دارد از حق رای ویژه خود در کنگره درباره مذاکرات هسته ای ایران استفاده کند. انتشار این گزارش ها نباید برای اعضای کنگره آمریکا غیرمنتظره و عجیب باشد چون کاخ سفید به اعضای کنگره اعلام کرده است که توافق هسته ای با ایران لزوما به شکل یک پیمان نخواهد بود که نیاز به تایید سنا داشته باشد. با این حال جناح جنگ طلب در کنگره آمریکا تلاش می کند بحران های جدیدی ایجاد کند. روز چهارشنبه "ایلینا رز لتینن" نماینده جمهوریخواه فلوریدا در کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به باراک اوباما مدعی شد کنگره اجازه نخواهد داد که وی ساختار تحریم ها را علیه ایران تغییر دهد چون اعضای کنگره برای اعمال این تحریم ها بسیار تلاش کرده اند. در این نامه درباره اقدام یکجانبه رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لغو تحریم ها علیه ایران هشدار داده شده و گفته شده است در صورتی که رئیس جمهور آمریکا بخواهد تحریم ها علیه ایران را لغو کند کنگره این تحریم ها را بطور مجدد اعمال خواهد کرد و تحریم ها را گسترده تر خواهد کرد.

نویسنده در ادامه نوشت احساس این نماینده کنگره آمریکا درباره موضوع هسته‌ای ایران و رفع تحریم ها قابل قبول نیست. 

در ادامه گزارش پایگاه اینترنتی رول کال درباره مانع تراشی های جناح جنگ طلب آمریکا در مسیر دستیابی به توافق هسته ای با ایران آمده است آمریکا زمانی در بهترین و قوی ترین موقعیت در مذاکرات قرار می داشت که از حمایت صریح وقاطع کنگره برخوردار باشد و اکنون که اعضای کنگره تهدید می کنند تلاش های رئیس جمهور را در این خصوص تخریب خواهند کرد رئیس جمهور در ضعیف ترین موقعیت در مذاکرات هسته ای قرار دارد. همان گونه که نیکلاس برنز دیپلمات بازنشسته آمریکایی به درستی گفت ما تنها می توانیم یک رئیس جمهور داشته باشیم که با ایران مذاکره می کند نه این که پانصد و سی و پنج رئیس بخواهند این مذاکره را انجام دهند. اکنون وضعی ایجاد شده است که آمریکا قادر نیست یک صدا و منسجم در مذاکرات با ایران صحبت کند .

نویسنده گزارش پایگاه اینترنتی رول کال در پایان گزارش خود نوشت باراک اوباما و تیم وی تلاش های شدیدی انجام داده اند تا بتوانند بحران های عمده را در سیاست خارجی رفع کنند و با ایران به راهکاری مسالمت آمیز دست بیابند. از سوی دیگر برخی از اعضای کنگره آمریکا تلاش کرده اند بحران هایی را ایجاد کنند و دولت آمریکا را به میدان  جنگی بکشانند که نه تمایلی به حضور در آن دارد و نه امکان و ابزاری برای جنگیدن در آن. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
مردم آمریما باید سعی کنند به نمایندگانی رای بدهند که منافع آنها راتامین نمایند ، نه منافع صهیونیست های یک درصدی را !
مردم آمریکا برای کار و معاش روزانه در رنج به سر می برند و صهیونیست ها در بهترین شرایط زندگی می کنند .
نمایندگان مستقل و اقعی مردم باید در کنگره و سنا حضورداشته باشند نه یک مشت دلال اسلحه و جانی بالفطره .
آخرین اخبار