لاریجانی در اولین نشست جوانان و قانون‌گذاری مطرح کرد

سهم جوانان در ساختار بودجه کشور لحاظ شود/ انتقاد از عدم توازن آموزش دانشگاه‌ها با بازار کار

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در تنظیم بودجه کشور باید سهمی را برای جوانان لحاظ کرد، گفت: جوانان باید در اداره کشور نقش مهمی را ایفا کرده تا بتوانیم در آینده کشوری موفق در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین نشست جوانان و قانون‌گذاری که در روز شنبه ۳ آبان در محل تالار مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد با بیان اینکه نشست ملی جوانان و قانون‌گذاری کار بسیار ارزشمندی است اظهار داشت: متاسفانه در طراحی و ساز و کار قانونی که جوانان بتوانند مسیر روشنی را طی کنند کاستی‌هایی داریم.
 
وی با بیان اینکه جریان انقلاب با حضور جوانان عمق پیدا کرد افزود: نقش انان در انقلاب اسلامی قابل تحسین بود و آنان مدیران امروز کشورند که سن میانسالی را رد کردند.
 
لاریجانی با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی در فعالیتش موفق بوده اظهار داشت: امکان دارد که در ادامه راه نقصی برای انجام کار وجود داشته باشد و باید دید که محتوای جلسه دانش‌آموزی چه تاثیری در کشور خواهد داشت و این امر درباره مجلس جوانان نیز صدق می‌کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از نخبگان جوان در جهت قانون‌گذاری کشور استفاده کرد تصریح کرد: باید به این مسئله دقیق نگاه کرد و راهکار مناسبی را ارائه داد، ‌در زمانی هدف ما از تشکیل مجلس دانش‌آموزی و مجلس جوانان برای حضور و تداعی فکری آن‌ها و ارایه تفکراتشان به مراکز تصمیم‌گیری کشور است و این مشکلی از نظر قانون اساسی ندارد.
 
لاریجانی تاکید کرد: ساختار بودجه کشور را باید به گونه‌ای فراهم ساخت که سهمی برای جوانان وجود داشته باشد تا در کمیسیون‌های مختلف حضور داشته و نظر دهند و پس از آن باید دقت بسیاری کرد.
 
نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: اگر دولت با مجلس جوانان همراه باشد می‌تواند در جهت حضور جوانان در اداره کشور نقش داشته باشد چرا که این مسئله بار مالی دارد و حتما باید به طور لایحه تنظیم شود تا کمک حال دولت، مجلس و قوه قضاییه باشد.  

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه باید ساختار قانون اساسی در این راستا مورد توجه قرار بگیرد گفت: یک بخش از کار جنبه مشورتی دارد و افراد باید تربیت پیدا کنند و رفتار کار مجلس را بپذیرند و در بخش بعدی قانون را باید بر اساس ساز و کار تعریف کرد.  

لاریجانی اضافه کرد: باید در تشکیل دفتری برای جوانان در مرکز پژوهش‌های مجلس توجه کرد چرا که این مرکز سکویی برای بررسی اولیه پیشنهاد کار برای جوانان است.  

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه تشکیلات جوانان یکی از موضوعات قابل بحث است اظهار داشت: در این راستا باید به محتوا توجه ویژ‌ه‌ای کرد، ما در کشور همواره درباره تشکیلات حرف می‌زنیم و مهم این است که ذهن ما باید درگیر محتوای کار باشد و جوانان ما در ذهن خود بسیار درگیری‌های فوری فوتی دارند که در رسیدگی مسائل کشور بسیار مهم است.  

لاریجانی افزود: باید به محتوا توجه دقیقی کرد و در این راستا مسائل فوری، ‌ میان مدت و دراز مدت ذهن جوان فعال است و می‌تواند در این موضع درگیر شود.  

وی با اشاره به اشتغال جوانان که در حال حاضر به مشکلی در کشور تبدیل شده است تصریح کرد: ‌در سیستم کلاسیک آموزشی دانشجویان را رهنمون به دانشگاه‌ها می‌کنیم و می‌بینیم که بعد از فارغ التحصیلی شغلی ندارند و اگر کسی اعتبار اجتماعی پیدا نکرد از نظر روانی در دورن خود دچار مشکل می‌شود و سعادت برای انسان یک کار شرافتمندانه است.  

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدرک گرایی مهم نیست گفت: متاسفانه افکار جامعه به سمتی حرکت کرده است که مدرک مورد توجه قرار می‌گیرد و این نشان از عدم توازن آموزش دانشگاه با بازار کار است، ‌ما در رشته‌های مختلفی چه در دانشگاه آزاد، ‌پیام نور و دولتی به دانشجویان آموزش می‌دهیم و سپس دانشجو پس از فارغ التحصیلی در رشته‌ای که تحصیل کرده است بازار کار ندارد.  

لاریجانی در ادامه با ارائه آمارهایی از رشته‌هایی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود گفت: رشته حسابداری با ۲۰۰ هزار دانشجو، رشته حقوق ۱۷۰ هزار دانشجو، ‌نرم افزار ۱۰۰ هزار دانشجو، ‌مدیریت دولتی ۸۶ هزار نفر، ‌ رشته مهندسی عمران ۶۲ هزار نفر و روان‌شناسی با ۸۰ هزار دانشجو پذیرش کرده‌اند که متاسفنه می‌بینیم که توازنی بین آموزش دانشگاه و بازار کار ندارد. علم یک فضیلت است اما برای حکومت این علم باید متوازن باشد و اکثریت جوانان باید در این زمینه فعال باشند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با ابراز تاسف از اینکه سن ازدوج در کشور بالا رفته است گفت: ‌ ۵۵۷۰ هزار نفر از مردان و ۵۶۷۰ هزار از خانم‌ها اماده ازدواجند اما به علت مسائل اقتصادی و مشکلات دیگر نمی‌توانند ازدواج کنند سازمان جوانان که با وزارت ورزش ادغام شده، باید با همکار ی جوانان باید به مسائل آنان بپردازد و ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که جز با کار جمعی نمی‌توانیم اثرگذار باشیم.  

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در حوزه خرد و کلان کشور نمی‌توان به طور فرضی عنصر فعالی بود اظهار داشت: در یک مقطع زمانی طرحی برای ساماندهی وضع بین المللی نقش جوانان به صورت تئوریک و فعال برای نظم بخشی در کشور وجود داشت و در این زمینه دولت‌ها نقش میدانی داشتند و در حال حاضر شرکت‌های دیگری نقششان از دولت‌ها بزرگ شده و یا یک جریان فکری در میدان نقش‌آفرین شدند.  

وی افزود: در این راستا حزب‌الله نقشش در خاورمیانه بیشتر است و حتی تئوریسین‌هایی که در منطقه به وجود امدند نقش مخربی را پیدا کردند و در بعد اقتصادی شرکت‌های چند ملیتی نقش چشمگیری را ایفا کرده و معادلات کشور‌ها را تغییر داده‌اند.  

لاریجانی با بیان اینکه برخی از کشور‌ها پیشرفت‌هایی را داشته‌اند گفت: با نقش تئوریک در جهت قدرت حرکت کرده‌اند و از نظر می‌دانی زمینه را برای حضور جوانان فراهم کرده‌اند و حتما در ایران نیز تجربه خوبی در این سه بخش دیده شده است و در بخش میدانی نقش ایران قوی‌تر بوده و در بخش تئوری بهتر عمل کرده است.  

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که این جلسات شرایطی را فراهم کند تا جوانان بتوانند نقش موثری را در اداره کشور ایفا کرده تا مشکلات ملی و منطقه‌ای حل شود.

انتهای پیام/
انتهای پیام

برچسب ها: جوانان ، مجلس ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار