موفقیت محقق ایرانی دانشگاه هاروارد؛

ساخت میکروچیپ برای تشخیص ایدز در کمتر از 30 دقیقه

محقق ایرانی دانشگاه هارواد موفق به طراحی و ساخت میکروچیپ شده که قادر است در کلیه مراحل بیماری ایدز با شمارش تعداد ویروس‌های HIV در مدت 30 دقیقه بروز این بیماری را تشخیص دهد و این طرح کاندیدای دریافت جایزه دانشگاه هارواد شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛دکتر هادی شفیعی- محقق ایرانی دانشگاه هاروارد و مجری طرح با اشاره به مطالعات اخیر خود در حوزه پزشکی، گفت: کارهای تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده بر روی ساختن دستگاه‌های ارزان قیمت برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های عفونی چون ایدز HIV متمرکز شده است.

وی از طراحی و ساخت یک میکرو چیپ در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: به تازگی موفق به طراحی و ساخت میکرو چیپی شدیم که قادر است در مدت کمتر از 30 دقیقه ویروس HIV را تشخیص دهد و تعداد ویروس‌های HIV را از طریق یک قطره خون شمارش کند.

شفیعی، خاطر نشان کرد: این میکروچیپ در کمتر از 30 دقیقه تعداد ویروس‌های ایدز را تعیین می‌کند و این امر پزشک را در تشخیص سریع بیماری یاری خواهد کرد ضمن آنکه از این طریق می‌توان روند درمان بیمار را مونیتور کرد.

مجری طرح ارزان، تشخیص سریع و قابل حمل بودن را از مزایای این میکروچیپ ذکر کرد و ادامه داد: با دریافت یک قطره خون فرد مورد نظر و قرار دادن آن بر روی میکرو چیپی که از کاغذ ساخته شده است می‌توانیم تعداد ویروس‌های HIV را شمارش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این میکروچیپ در همه مراحل بیماری ایدز قادر به شناسایی بیماری است، خاطر نشان کرد: از این میکرو چیپ حتی در مرحله window period که ويروس وارد بدن شده اما هيچ علامت بالينی در فرد ندارد و سطح آنتی بادی‌های خونی نیز به حدی نرسيده كه با تست‌های آزمايشگاهی قابل اندازه‌گيری باشند قابل استفاده است.

این محقق ایرانی توضیح داد: در دوره Window perid زیاد است و از آنجایی که اساس کار این میکروچیپ شمارش تعداد ویروس‌ها است از این رو از این روش می‌توان اقدام به تشخیص و شناسایی بیماری ایدز کرد.

وی به تفاوت این روش با سایر روش‌ها پرداخت و یادآور شد: در سایر روش‌ها اساس تشخیص بر انجام تست است ولی در این روش ما تعداد ویروس‌ها را شمارش می‌کنیم و این روش در تمام مراحل بیماری قابل استفاده است.

شفیعی با تاکید بر اینکه این میکروچیپ یک روش تشخصی هست و ثبت اختراع شده است، افزود: این طرح جز 3 طرح برتر دانشگاه هاروارد برای دریافت جایزه انتخاب شده است و پس از داوری یکی از طرح‌ها حائز دریافت این جایزه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این میکروچیت برای تشخیص بیماری ایدز طراحی شده است، یادآور شد: میکرو چیپ طراحی شده یک پلت فرم است و ما می‌توانیم با تغییراتی بر روی آن سایر ویروس‌ها را از این طریق شناسایی کنیم.

بر اساس این گزارش دکتر هادی شفیعی به دعوت دکتر محمد ربیعی رئیس پژوهشکده مهندسی سیستم‌های تشخیص پزشکی برای اولین کنفرانس ملی تکنولوژی‌های پیشرفته آزمایشگاهی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور یافت. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار