با حمایت معاونت هنری حوزه هنری و عزت الله انتظامی؛

خانه دانش آموختگان سینما، تئاتر و فیلمسازی راه اندازی شد

دومین نشست اعضا هیئت موسس خانه دانش آموختگان سینما، تئاتر و فیلمسازی برگزار شد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ دومین نشست اعضا هیئت موسس خانه دانش آموختگان سینما، تئاتر و فیلمسازی با حضور و سخنرانی جمشید خوشدل حسین معماری، حمید قاسم زادگان جهرمی مدرسین دانشگاه، محمدرضا رحمانی کارگردان دلخون، حسین قاسمی تهیه کننده "شیار 143" ، سهراب مظاهری پژوهشگر ارشد رسانه و مستند ساز، سعید کریمی قاضی دیوان عدالت اداری و مشاور حقوقی هیئت موسس، امین زندگانی بازیگر و جمعی از دانش آموختگان ممتاز عرصه سینما و تئاتر با عنوان "سینما ،تئاتر و فیلم برای ما"  برگزار شد.    


در نشست بررسی شکل گیری و تاسیس خانه دانش آموختگان سینما ، تاتر و فیلمسازی به مسائل حقوقی تاسیس خانه پرداخته شد و سعید کریمی ، قاضی دیوان عدالت اداری که از ابتدای این امر راهنمایی ها و مشاوره های بی دریغی داشتند در خصوص آزادی تشکل برای اهدافش ، ضوابط ، قوانین و مسائل حقوقی و قضایی تاسیس خانه صحبت کردند و حقوق اعضا را بر آنان یادآور شدند.

حمید قاسم زادگان جهرمی ، فارغ التحصیل تئاتر و مدرس دانشگاه ، علاوه بر اظهار امیدواری نکات مهمی را برای دانش آموختگان متذکر شد : امید ، تلاش ، همت ، صبر و پشتکار از این موارد بودند.

وی عنوان کرد: زمان تحصیل نسل ما هم مشکلات متعدد و فراوانی وجود داشت و این همت و تلاش خود بچه ها بود که به درجات موفقیت رسیدند.

قاسم زادگان نیز به مسائل بومی و منطقه ای در هنر اشاره کرد و تاکید داشت : در هر استان و شهر افرادی حاذق وجود دارند که بسیار مسلط بر امور هنری و آکادمیک سینما و تئاتر هستند. برای مثال در برگزاری یک جشنواره ضرورتی برای حضور داوری از تهران نیست.

حسین معماری ، مدرس دانشگاه نیز با بیان خاطراتی از دوران تحصیل و تدریس خود معتقد بود استعدادهایی نخبه در تمامی این دوران دیده است: به خاطر نبود فضایی درست و بستری مناسب برای خلق آثار و بیان افکار و عقاید خود ناکام مانده اند و به اجبار زندگی وتنگنای عرصه ورود ، سینما را ترک گفته اند . وی بیان کرد که شکل گیری خانه دانش آموختگان سینما، تئاتر و فیلمسازی می تواند زمینه ای مناسب برای کشف استعدادها باشد.


جمشید خوشدل، مدرس دانشگاه ، علاوه بر اعلام مصرانه حمایت و همکاری خود تمامی صحبتهای خود را در یک جمله خلاصه کرد ( پلکان هنر ، پاگرد ندارد ) و معتقد بود راه هنر پلکانی است که ایستادن و توقف هر جای آن سقوط را به دنبال دارد و مسیر هنر صعودی متوالی است.

خوشدل علاوه بر تشویق به پشتکار اعلام کرد: فعالان عرصه سینما و تئاتر باید فضا را برای حضور تحصیلکردگان باز کنند و به آنان اجازه ورود و فعالیت بدهند . وی بیان کرد که متاسفانه فضای سینما و تئاتر ما به گونه ای است که اگر فردی اعلام ورود به عرصه سینما و تئاتر را کند با واکنش ناخوشایند مواجه خواهد شد ، گویی که توانمندی انجام کار را ندارد در حالی که او می تواند حتی بهتر از خیلی از افراد نامدار باشد.

حسین قاسمی ، تهیه کننده سینما با اثر شاخص فیلم شیار 143 ، با اشاره به مسیر هنری زندگی خود ، فعالان و دانش آموختگان عرصه هنر را به تلاش دعوت کرد و خاطر نشان کرد: هنر امری فطری است و نیازمند این است که به درون خود رجوع کنید و خود فارغ از تمامی موانع ، همت کرده و اثری را خلق کنید.

محمدرضا رحمانی، کارگردان سینما با اثر برجسته و موفق دلخون عنوان کرد: با شکل گیری خانه دانش آموختگان سینما، تئاتر و فیلمسازی میتوان راه را بر دانشجویان فعلی عرصه تئاتر و سینما هموار ساخت.

رحمانی بیان کرد: این خانه می تواند به اندازه ای مطرح و گسترده شود که حضورش به عنوان نماینده در محافل سینمایی ، جشنواره ها و ... امری مهم تلقی شود . چرا که نماینده قشری بزرگ به نام دانش آموختگان از خانواده سینما و تئاتر است.

امین زندگانی ، بازیگر نیز با ابراز امیدواری برای شکل گیری توانمند خانه دانش آموختگان سینما، تئاتر و فیلمسازی اظهار داشت: باید از افراد تحصیلکرده آکادمیک در سینما و تئاتر بهره گرفت و افراد متخصص وارد حوزه های تئاتری و سینمایی شوند و این نباشد که هر فردی با استنباط غلط از استعداد خود در هر زمینه سینمایی و تئاتری وارد این عرصه ها شود . وی بیان کرد که برای حضور درست و شایسته در سینما و تئاتر باید فرهنگ سازی شود.



موسی قربان زاده سوار کارشناس وطراح تاسیس" خانه دانش آموختگان سینما ،تئاتر وفیلمسازی "فلسفه ،دغدغه و برخی از اهداف تشکیل چنین صنفی را در غالب سوال برای محوریت سخنان حضار مراسم چنین عنوان کرد: نمیدانیم آیا ورود مسئولین غیرسینمایی و تئاتری و تلویزیونی به این عرصه ها درست است یاخیر؟نمی دانیم همه مسئولین  و پرسنل مربوطه ،دانش آموخته این عرصه هستند یاخیر؟آیا در آینده هم سینما ،تئاتر و فیلم از رابطه و انحصار طلبی به دور می ماند؟آیا در آینده هم بودجه های دولتی ساخت آثار براساس استعداد وضابطه و بین همه عادلانه توزیع می شود؟کیفیت آثار تولیدی رو به بهبودی است یا افول؟مکانیزم پرداخت بودجه های آثار و حق الزحمه ها به موقع و اقساطی پرداخت نمی شود؟مکانیزم شرایط ورود به به سینما جدای از تحصیل و استعداد شروط دیگری دارد؟آیا فرهنگ در سینما دچار بحران شده است؟چگونه می توان دایره المعارفی تشکیل داد تا سرمایه گذاران به آنجا مراجعه کنند؟آیا در آینده هم نوبت های اکران و پخش تلویزیون و اجرای تئاتر همچنان بر اساس ضابطه و عدالت انجام می شود؟باتوجه به صرف هزینه های دولتی ،آیا دانشجویان مستعد که نزد ده ها استاد فارغ التحصیل می شوند می بایست جهت ساخت آثار و ورود به دیگر صنوف و.. شروط خاص دیگری را دارا باشند تا حمایت شوند یا تحصیلات آکادمیک به هیچ عنوان مدنظر قرار نمی گیرد.

این مراسم با حمایت معاونت هنری حوزه هنری و خانه پرواز هنر با ترکیبی از اعضایی همچون عزت الله انتظامی، رضا کیانیان، امین زندگانی، سعید کریمی مشاورحقوقی هیئت موسس، اساتید و دانش آموختگان ممتاز سرار کشور برگزارشد. استاد عزت الله انتظامی همکاری و حمایت خود را برای خانه دانش آموختگان سینما، تئاتر و فیلمسازی اعلام کردند.

و در آخر این نشست در حالی به پایان رسید که پیام عزت سینمای ایران را مبنی بر اظهار امیدواری و خشنودی به همراه داشت.

گفتنی است خانه دانش آموختگان سینما ، تئاتر و فیلمسازی بر آن شده است تا با حمایت های همه جانبه از فارغ التحصیلان و دانشجویان ممتاز عرصه سینما و تئاتر مسیر رشد هنری را بر آنان هموار سازد.





انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، تئاتر ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
فرزاد
۱۹:۵۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
باسلام
میخواستم بدونم ک خانه دانش اموختگان کجا هست و چگونه عضو گیری می کند ؟
Iran (Islamic Republic of)
موسی قربان زاده سوار
۱۱:۳۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
سلام بر مدیران محترم باشگاه خبرنگاران ،کارشناسان و اساتید گرامی سینما ،تئاتر که این خبر را مشاهده نمودند
راجب سوالات مطرح شده گفتگوهایی داشته باشیم که وقت و فضای مناسبی است برای ارائه راهکار
باسپاس