تونسی‌ها امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند

تونسی‌ها روز یکشنبه به منظور انتخاب پارلمان جدید به پای صندوق های رأی می‌روند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، تونسی‌ها امروز یکشنبه در اولین انتخابات پس از تصویب قانون اساسی جدید، به منظور انتخاب نمایندگانشان در پارلمان به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

در این انتخابات، 1327 فهرست از 120 حزب سیاسی برای دست یابی به 217 کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

تعداد رأی دهندگان در انتخابات به 5 میلیون و 285 هزار و 136 نفر می‌رسد که از این تعداد 350 هزار رأی دهنده در خارج برای رأی دادن ثبت نام کرده اند.در این انتخابات تمامی طیف‌های سیاسی در تونس از احزاب راستی اسلامگرا تا احزای چپ کمونیستی و احزاب اسلامگرا و سکولار معتدل شرکت می‌کنند.

تونسی‌ها در این انتخابات از ساعت 7 صبح به وقت محلی تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت محلی برای انتخاب 217 نماینده برای پنج سال در انتخابات شرکت می‌کنند.

در همین حال شبکه العالم گزارش داد " مهدی جمعه" نخست وزیر تونس طی بازدید از برخی مراکز با هدف اطلاع از میزان آمادگی نیروهای امنیتی تونس قبل از انتخابات پارلمانی گفت: ما می دانیم که انتخابات هدف گروه های افراطی خواهد بود، زیرا این انتخابات درنوع خود منحصر به فرد، و برای عموم منطقه نوید بخش است.

وی افزود که این انتخابات نقطه عطفی در مرحله انتقال دموکراتیک قدرت در تونس بعد ازسرنگونی رژیم زين العابدين بن علي درسال 2011 است.

جمعه گفت: گروه های افراطی می دانند که موفقیت در این انتخابات خطری برای آنان نه فقط در تونس بلکه در همه کشورهای منطقه به شمار می رود.

گفتنی است، قانون اساسی جدید تونس که در ماه ژانویه به تصویب رسید، اختیارات زیادی را در اختیار پارلمان قرار داده است.

تحلیلگران در این انتخابات به دو حزب اشاره می‌کنند که شانس بالایی دارند، اول حزب اسلامگرای النهضه که از سال 2012 تا ابتدای 2014 قدرت را در دست داشت و مخالفان اصلی این حزب در ندا تونس می‌باشد.

در همین حال شبکه الجزیره  گزارش داد که مقامات تونس اعلام کرده اند که تمامی آمادگی ها را برای تأمین امنیت انتخابات امروز بکار گرفته اند.

"لطفی بن جدو" وزیر کشور تونس روز گذشته در خلال دیدار از مقر هیئت فرعی انتخابات در شهر نابل تونس گفت: هزاران تن از نیروهای امنیتی در سراسر کشور به منظور حمایت از روند انتخابات مستقر شده اند و این وزارت کشور طرحی امنیتی شامل راه حل های لازم برای سناریوهای مختلف و احتمالی در نظر گرفته است.

گفتنی است، عملیات رأی گیری از اقلیت تونسی‌های خارج از این کشور از روز جمعه آغاز گردیده و امروز نیز برای آخرین روز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
برچسب ها: تونس ، امروز ، پای ، صندوق ، رأی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار