رئیس مرکز آمار ایران تشریح کرد

توضیحات آذر در خصوص آمار 9.5 درصد بیکاری/ ادامه تحصیل جمعیت شاغل را کاهش داد/ بی‌مهری به اعداد مرکز آمار در گزارشات رسمی

رئیس مرکز آمار گفت: مباحث زیادی در خصوص نرخ 9.5 درصدی بیکاری تابستان عنوان شد که متأسفانه نظرات مطرح شده بدون محاسبه و کار کارشناسی بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ برنامه نگاه یک شب گذشته میزبان عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران بود.

آذر در ابتدای صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه مرکز آمار ایران یک نهاد حاکمیتی متولی آمارهای رسمی کشور است اظهار داشت: مراکز آماری کارکرد حاکمیت و نه کارکرد بخش خصوصی است در هیچ کجای دنیا حوزه آماری به بخش خصوصی واسپاری نمی‌شود چرا که استقلال حرفه‌ای و چشم ناظر باید در این مراکز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه مراکز آمار تحت تأثیر شرایط سیاسی و تغییر دولت‌ها قرار نمی‌گیرند گفت: تمام مراکز آماری دنیا یک اصول ده‌گانه حرفه‌ای تحت عنوان بنای فعالیتشان دارند که ما نیز در این زمینه دارای این اصول بوده و سوگند حرفه‌ای نیز داریم.
 
وی ادامه داد: در مرکز آمار ایران غیر از دفاتری که آمار را تولید می‌کنند یک دفتر کنترل کیفیت برای رصد چگونگی به کارگیری شاخص‌ها نیز وجود دارد.
 
ارائه نتیجه سرشماری کشاورزی طی 6 ماه آینده

آذر در ادامه در خصوص سرشماری کشاورزی گفت: مهم‌ترین سرشماری عمومی در مراکز آمار مربوط به سرشماری عمومی کشاورزی می‌شود که امسال برای چهارمین بار این آمارگیری در حال اجرا است.

وی افزود: حدود 7 هزار مأمور آمارگیر داریم که با نیروی ناظر و کارشناس این عدد به 12 تا 15 هزار نفر می‌رسد.

رئیس مرکز آمار به الکترونیکی شدن سرشماری کشاورزی اشاره کرد و گفت: الکترونیکی شدن موجب کاهش خطاها و شفافیت اطلاعات و دقت در آمار کشاورزان می‌شود.

به گفته آذر، مرکز آمار در پی این است تا طی شش ماه آینده اطلاعات آماری کشاورزی را ارائه کند.

وی همچنین به سرشماری عمومی نفوس مسکن اشاره کرد و گفت: برای این سرشماری که به صورت الکترونیک در سال 95 انجام خواهد شد 40 هزار مأمور آمارگیر داریم که البته ممکن است بر تعدادشان افزوده شود.

رئیس مرکز آمار ایران به برنامه ششم توسعه نیز اشاره کرد و افزود: برنامه ششم توسعه حدود 200 شاخص خواهد داشت که مرکز آمار موظف شده 100 شاخص را تهیه کند که 70 شاخص مربوط به خروجی سرشماری عمومی کشاورزی می‌شود.

به گفته وی، یکی از وجوه برنامه ششم حوزه آمایش سرزمین است که در واقع در پی چگونه بالفعل کردن پتانسیل مناطق مختلف کشور است.
 
ارائه آمار تخصصی توسط دستگاه‌های تخصصی زیر نظر مرکز آمار است

عادل آذر در پاسخ به این پرسش که آیا آمار نهادهای دیگر قابل اتکا است تأکید کرد: به استناد قانون تنها مرجع رسمی اعلام آمار در کشور مرکز آمار است.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که در ابتدای فعالیتم در این مرکز به آن برخوردم جزیره‌ای بودن و تخصیص بخشی از مأموریت‌های مرکز ذیل سازمان‌های دیگر بود.

وی ادامه داد: از این رو برای یکپارچه‌سازی در قانون برنامه پنجم، ماده 54 را برای رفع ابهام‌بخشی از قانون مرکز آمار به مجلس ارائه کردیم که البته این ماده تصویب نیز شد.  

وی با بیان اینکه آمارها اصولا به دو دسته "آمارهای رسمی و آمارهای تخصصی" تقسیم می‌شوند گفت: حقیقت این است که مرکز آمار ایران نمی‌تواند تمام آمارهای کشور را به ویژه در حوزه‌های تخصصی تولید کند از این رو برخی از آمارهای تخصصی توسط دستگاه‌های تخصصی تولید می‌شود که البته باید از مرجع مرکز آمار و شورای عالی آمار بگذرد و بعد به صورت رسمی ارائه شود.

به گفته وی، مرجع رسمی تهیه، تولید و انتشار آمارهای رسمی همچنین نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ بیکاری مرکز آمار ایران است.

وی همچنین به تفاهم‌نامه مرکز آمار به شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: مرکز آمار با شهرداری کلان شهرها یک تفاهم‌نامه جدی دارد که طرح‌هایی که قراراست اجرا شوند باید زیر نظر مرکز آمار استخراج شوند.
 
خلأ در نظام ثبتی آمار

عادل آذر با بیان اینکه در نظام آمار ثبتی خلأ داریم گفت: متأسفانه آمار و اقداماتی که در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها انجام می‌گیرد به مرکز آمار متصل نمی‌شود در حالی که باید تمام جریان آمار و اطلاعات در این مرکز متمرکز شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های جدی ما استقرار شبکه ملی آمار است و اگر این نظامات شکل بگیرد بسیاری از فعالیت‌های ما بدون انجام سرشماری ممکن می‌شود.
 
بانک مرکزی در پی حفظ سیر زمانی خود است

رئیس مرکز آمار ایران در خصوص اینکه چرا بانک مرکزی اقدام به اعلام نرخ تورم می‌کند گفت: برای اولین بار قبل از شکل‌گیری بانک مرکزی بانک ملی تورم را محاسبه می کرد که سپس بعد از تشکیل بانک مرکزی انجام این اقدامات به بانک مرکزی منتقل شد.

وی افزود: ازا ین رو بانک مرکزی برای حفظ سابقه تاریخی و سیر زمانی خود اقدام به انجام این کار می‌کند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی می‌تواند به عنوان متولی امور اقتصادی کشور برای خود آمار را محاسبه کند.
 
در گزارشات رسمی باید به اعداد مرکز آمار استناد کرد

وی با طرح این پرسش که اعداد مرکز آمار ایران در کجا استفاده می‌شود؟ گفت: باید در تصمیم‌گیری‌ها و گزارشات رسمی کشور به عدد مرکز آمار استناد شود.

وی به اختلاف اعداد مرکز آمار با بانک مرکزی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در یک برهه زمانی به دلیل اینکه سال پایه بانک مرکزی با مرکز آمار ایران متفاوت بود شاهد این اختلافات بودیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سال پایه ما سال 90 است گفت: هنوز سبد کالایی ما با هم متفاوت است زیرا مرکز آمار هم اقدام به محاسبات نرخ‌های شهری و هم محاسبات روستایی می‌کند در حالی که بانک مرکزی تنها نرخ تورم شهری را اعلام می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه اعدادمان به هم نزدیک است و فقط در سال‌های 89 ، 90 اعدادمان با هم فاصله داشت.

وی یادآور شد: نباید بگوییم چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام می‌کند بلکه باید بگوییم چرا در گزارشات، اعداد مرکز آمار را ارجاع نمی‌دهند؟
 
مفهوم شاخص‌‌های اقتصادی برای مردم جا نیفتاده است

عادل آذر در خصوص چرایی ملموس نبودن آمار و نرخ‌های اعلام شده برای مردم اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از مردم تورم کنترل شده را دال بر ارزانی تلقی می‌کنند در حالی که تورم به معنای افزایش هیجانی قیمت‌ها است.

وی به گفته رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: طبق مثالی که رئیس‌جمهور زد کنترل تورم یعنی خودرویی با سرعت 40 کیلومتر در حال حرکت است و ما با کنترل توانستیم سرعت این خودرو را به 20 کیلومتر تقلیل دهیم.

رئیس مرکز آمار ایران با تأکید بر اینکه باید فرهنگ آماری در کشور جا بیفتد گفت: باید نظام جامع حرفه‌ای، اصحاب رسانه و مطبوعات، صدا و سیما و کارشناسان مفاهیم شاخص‌های اقتصادی را به صورت علمی به مردم آموزش دهند.
 
مرکز آمار متولی اعلام خط فقر است

عادل آذر در خصوص محاسبه خط فقر گفت: مرکز آمار متولی اعلام خط فقر نیست بلکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول اعلام این نرخ است.

وی در پاسخ به این پرسش که چندی پیش شما گفتید که اگر شخصی 270 هزار تومان درآمد داشته باشد فقیر نیست تصریح کرد: بنده در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردم که طبق استانداردهای جهانی خط فقر مطلق درآمد 1.5 دلاری فرد در روز است که متأسفانه با برداشت‌ها و انعکاس اشتباهی که از این موضوع شد این نقل قول از من انتشار یافت.

وی تأکید کرد: مرکز آمار هرگز آماری برای خط فقر اعلام نمی‌کند چرا که این نرخ اصلا جزء آمارهای رسمی کشور نیست.
 
متوسط هزینه‌های خانوار روستایی و شهری

رئیس مرکز آمار ایران به متوسط هزینه‌های خانوار روستایی و شهری   اشاره کرد و گفت: در بهار 93 هزینه یک خانوار روستایی ایران ماهانه یک میلیون و 92 هزار و 500 تومان و هزینه یک خانوار شهری ایرانی یک میلیون و 822 هزارتومان بوده است که عدد قابل توجهی است.
 
اجازه مناظره کردن نداریم

عادل آذر همچنین در خصوص نرخ بیکاری اظهار داشت: کارشناسان نگاه تک بعدی به اعداد نظام آماری کشور دارند در حالی که به تأکید رئیس جمهور ما نباید به نرخ بیکاری و فصلی داشته باشیم بلکه باید آمار سال‌ها را با هم مقایسه کنیم چرا که رفتار بیکاران و شاغلان در ایران عجیب است.

وی با بیان اینکه با کوچک‌ترین پالسی در اقتصاد جمعیت فعال افزایش می‌یابد گفت: ما از انتقادها استقبال می‌کنیم اما اجازه نداریم هرگز وارد مناظره شویم چرا که در این صورت اصل بی‌طرفی مرکز آمار زیر سوال می‌رود.

به گفته وی، در دنیا کسی آمار مرکز آمار را زیر سوال نمی‌برد از این رو باید اعداد را کنار هم گذاشت و سپس اظهارنظر کرد تا قضاوت زودهنگامی صورت نگیرد.
 
ادامه تحصیل دلیل کاهش جمعیت فعال (شاغل) کشور است

وی با بیان اینکه در مورد نرخ بیکاری قضاوت زودهنگام شد افزود: ورود جمعیت 10 تا 14 ساله به بازار کار کاهش یافته است همچنین جمعیت 15 تا 24 ساله نیز در حال کاهش است.

وی با تأکید بر اینکه جمعیت کشور به سمت تحصیل می‌رود گفت: از طرفی ورودی جمعیت کم می‌شود و از طرف دیگر جنس بیکاری ما با گذشته متفاوت شده است چرا که جمعیت بیکار 6.5 درصدی ما در افراد تحصیل‌کرده کشور متمرکز شده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری امروز ما با نرخ بیکاری گذشته قابل قیاس نیست، امروز افراد تحصیل کرده خواهان ورود به کار هستند.

وی یادآور شد: بنابراین هم ورودی جمعیت فعال کاهش یافته وهم ماهیت و کیفیت بیکاران با گذشته متفاوت شده است.
 
ترازوی مرکز آمار تغییر نکرده است

عادل آذر تصرح کرد: نکته بسیار مهم این است که ترازوی مرکز آمار چندین سال است به همین شکل بوده و دچار تغییرنشده است، پس چرا شبهه ایجاد می‌کنیم؟

وی تأکید کرد: اگر 9.5 درصد امروز اشکال دارد پس 14.6 درصد سال 88- 89 نیز اشکال دارد در حالی که واقعیت این است که ما ترازو و هدفمان راعوض نکرده‌ایم.

رئیس مرکز آمار ایران خطاب به کارشناسان گفت: باید اظهارنظر بر اساس محاسبه تمام اعداد باشد، کسانی که هم‌اکنون از عرصه فعالیت خارج شده‌اند یا در حال تحصیل، یا خانه‌دار و یا بازنشسته شده‌اند.

عادل آذر با بیان اینکه تابستان 92 تاکنون 200 هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور افزوده شده است اظهار داشت: دولت باید به پدیده نرخ 9.5 درصدی بیکاری به صورت جدی بپردازد چرا که همان گونه که گفته شد این نرخ بیکاری در جمعیت تحصیل کرده متمرکز شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار