چرا گوگل آرایش "ضد عاشورایی" می‌گیرد؟!

جالب اینجاست که نشان دادن اینگونه تصاویر در برابر کاربران اینترنتی تنها به تصاویر جست‌وجوگرها ختم نمی‌شود و کاربران در بخش فیلم موتورهای جست‌وجو هم با سکانس‌هایی از قمه‌زنی و خشونت مواجه می‌شوند!

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اگر این روزها کلماتی مانند عاشورا و محرم را به صورت لاتین « Ashora/Moharam » در موتورهای اینترنتی جست‌وجو کرده باشید، بی‌شک شما هم با تصاویر گوناگونی از قمه‌زنی، خشونت و آسیب رساندن به بدن به بهانه عزاداری مواجه شده‌اید، چند سال است که موتور‌های جست‌وجوی اینترنتی بویژه گوگل و یاهو تصاویری را با موضوع و مضمون عاشورا و محرم در برابر دیدگان کاربران اینترنتی قرار می‌دهند که از یک برنامه‌ریزی سازمان‌یافته و تاکتیک‌وار برای تخریب ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی شیعیان حکایت دارد.

 جالب اینجاست که نشان دادن اینگونه تصاویر در برابر کاربران اینترنتی تنها به تصاویر جست‌وجوگرها ختم نمی‌شود و کاربران در بخش فیلم موتورهای جست‌وجو هم با سکانس‌هایی از قمه‌زنی و خشونت مواجه می‌شوند!

آپدیت شدن سالانه تصاویر

یکی از نکات قابل توجه در این پروسه تغییرات مدام و به روز اینگونه تصاویر در سایت‌های جست‌وجوگر است، هر چند برخی سایت‌هایی که از این تصاویر استفاده کرده‌اند، به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی یا محتوای نامناسب فیلتر هستند، اما تصاویر جهت‌دار این سایت‌ها، مرتبط با عاشورا و محرم در صفحات جست‌وجوی عکس گوگل و یاهو قابل مشاهده است.  محوریت اصلی تمام این تصاویر هم مراسم‌های قمه‌زنی مردان، زنان و کودکان است.شواهد موجود نشان می‌دهد برنامه‌ریزی هوشمندانه و دقیقی برای تخریب ارزش‌های شیعه در پشت پرده این ماجرا قرار گرفته است.

فعال شدن سایت‌های ضدشیعه

به موازات این اقدام، هر ساله در آستانه ماه محرم سایت‌های ضدشیعه و وابسته به بهائیت و وهابیون بشدت فعال شده و دامنه فعالیت خود را گسترش داده‌اند، به‌‌طوری که با ارسال لینک مطالب خود به نشانی ایمیل تعدادی از کاربران اینترنتی با نمایش صحنه‌های خشن از قمه‌زنی این عمل را به عنوان شعائر شیعیان قلمداد کرده و از این طریق مذهب شیعه را زیر سوال می‌برند!

استراتژی «فرصت ایده‌آل» دستور کار سایت‌های ضد شیعه

به باور بسیاری از کارشناسان برای جذب مخاطب و تاثیر در افکار و اعتقاداتش شیوه‌ها و روش‌های گوناگون و متعددی وجود دارد که با توجه به نوع کاربر اینترنتی و زمان استفاده می‌شود. محمد بیاتی، کارشناس ارتباطات و استاد دانشگاه با بیان این مطلب به «وطن امروز» می‌گوید: سایت‌های ضد شیعه در دنیای مجازی برای جذب کاربران از استراتژی فرصت ایده‌آل استفاده می‌کنند، یعنی به این صورت که در سایت‌ها و پرتال‌های اینترنتی خود در آستانه محرم و مراسم‌های گوناگون عزاداری شیعیان تصاویر و مطالبی را در جهت اهداف خود و براساس تاکتیک تخریب شیعه منتشر می‌کنند و با قرار دادن کلمات کلیدی مانند عاشورا، محرم و قیام در توضیح تصاویر غیرواقعی و مرتبط با قمه‌زنی به دنبال این هستند که هر زمان کاربران در کشور‌های گوناگون این کلمات را جست‌وجو کردند با تصاویر موردنظر آنها که همان القای باور خشونت‌گرایی و تفکر ضد شیعه است، مواجه شوند.

به باور این کارشناس ارتباطات، این سایت‌ها به دلیل پشتیبانی قوی از برنامه نرم‌افزاری حرفه‌ای برخوردار هستند که همین موضوع در ارتقای سطح کیفی و کمی سایت و جذابیت آن نقش بسزایی دارد. بیاتی معتقد است به روز شدن برخی سایت‌های ضدشیعه آن هم بعد از مدت‌ها سکوت در آستانه ماه محرم نشاندهنده استفاده وهابیون از استراتژی فرصت ایده‌آل است. وی با بیان اینکه طبق آمار این روزها کاربران برای استفاده از تصاویر مرتبط با عاشورا و محرم بیشترین جست‌وجوها را در اینترنت انجام می‌دهند، می‌گوید: قرار گرفتن تصاویر قمه‌زنی در سایت‌های ضدشیعه و به روز رسانی روزانه این تصاویر باعث می‌شود تا در موتورهای جست‌وجوی گوگل و یاهو این تصاویر در صفحات ابتدایی نمایش داده شود.

تخریب ارزش های شیعه با ابزار فضای مجازی

اما حجت‌الاسلام رضایی‌منش، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم حدیث درباره فعالیت تازه سایت‌های ضدشیعه به «وطن امروز»، می‌گوید: سایت‌های وهابیون برای تاثیر در اعتقادات و ارزش‌های اسلامی و هدف قرار دادن پایه‌های اعتقادی جوانان با استفاده از اهرم‌های فضای مجازی همچون موتورهای جست‌وجو، عملیاتی را ضد شیعه آغاز کرده‌اند که بدون هیچ تردیدی هدف اصلی آن پایه‌های اعتقادی مردم و بویژه جوانان در کشور است. به باور این استاد دانشگاه، در سال‌های گذشته هم با چنین تهدیداتی در مباحث اخلاقی و اعتقادی مواجه بوده‌ایم، اما شواهد موجود نشان می‌دهد هر سال بیشتر از سال‌های گذشته جریانات مخالف شیعه و عزاداری‌ها در تلاش و تکاپو برای تاثیرگذاری در افکار عمومی و تصویرسازی انحرافی از واقعیت‌های عاشورا و محرم هستند.

جوانان حسینی جنبش اینترنتی راه‌بیندازند

به گفته رضایی‌منش، در حال حاضر تنها راهکار مقابله عملی با اینگونه سایت‌ها راه‌اندازی جنبش اینترنتی در قالب وبلاگ‌نویسی توسط جوانان است. عضو‌ هیات‌علمی دانشگاه علوم حدیث با بیان اینکه مقابله با تهدیدات اعتقادی اینترنتی تنها در همان فضای مجازی امکانپذیر است، می‌گوید: تجربه سال‌های گذشته در موضوعاتی همچون واژه خلیج‌فارس نشان داده است راه‌اندازی یک جنبش وبلاگی می‌تواند تا حد زیادی برای کاهش آسیب‌های یک موضوع تاثیرگذار باشد.

وی براین باور است که در این بین نباید از نقش خانواده‌ها برای آگاه‌سازی جوانان غافل شد، چرا که ریشه‌های اعتقادات یک فرد از دوران کودکی شکل گرفته، در دوران نوجوانی مستحکم‌تر می‌شود و در دوران جوانی هم به بار می‌نشیند. این کارشناس مذهبی معتقد است وهابیون در کشور‌های گوناگون با اختصاص میلیون‌ها دلار سعی در جلوگیری از رشد مکتب شیعه در جهان و بویژه منطقه خاورمیانه دارند که روند بررسی پرونده‌های مرتبط هم نشان‌دهنده این موضوع است. وی اظهار امیدواری کرد متولیان امورفرهنگی و اعتقادی کشور با مشاهده اینگونه تهدیدات اعتقادی، درصدد تقویت همه‌جانبه بنیه اعتقادی و فرهنگی برآیند./وطن امروز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار