صابر ماهانی خبر داد

راه‌اندازی بسیج دانش آموزی در 60 هزار واحد /برپایی یادواره شهید فهمیده و شهدای دانش‌آموز

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی از راه اندازی بسیج دانش آموزی در 60 هزار واحد آموزشی خبر داد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران علی صابر ماهانی رئیس سازمان بسیج دانش آموزی در نشست خبری امروز خود که به مناسبت هفته بسیج دانش آموزی برگزار شد گفت: امسال هفته بسیج دانش آموزی با ایام محرم و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی با روز عاشورا تقارن دارد که این اتفاق مبارکی است که برای بهره مندی بیشتر از این هفته در مجموعه مدارس باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

وی با اشاره به چگونگی شکل گیری هفته بسیج دانش آموزی افزود: در دوران دفاع مقدس دانش آموزان یکی از اقشاری بودند که در دفاع از انقلاب و اسلام حضور گسترده داشتند. پس از جنگ تحمیلی بسیج دانشجویی جایگاه قانونی خود را در سال 1375 با ماده واحدی که مجلس آن را تصویب کرده بود یافت و به عنوان یک تشکل قانونی و رسمی در مجموعه آموزش و پرورش  مشخص شد به طوری که در سال 1386 آیین نامه اجرایی بسیج دانش آموزی مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفت.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی تصریح کرد: هشتم آبان ماه روز شهادت شهید فهمیده است و این روز به عنوان روز بسیج دانش آموزی نام گذاری شده که تناسب حضور بسیج دانش آموزی در مدارس هفته بسیج دانش آموزی نام گذاری گردید.

وی با اشاره به اینکه هفته بسیج دانش آموزی از هفتم تا 13 آبان ماه است اظهار داشت: این هفته با تأسی از روحیه شهادت شروع و با روحیه استکبار ستیزی پایان می‌یابد.

صابر ماهانی ادامه داد: ساختار بسیج دانش آموزی به این شکل است که در هر استان سازمان بسیج دانش آموزی استان و در هر شهرستان و نواحی ساختاری به نام حوزه بسیج دانش آموزی وجود دارد همچنین در هر مدرسه نیز واحدی به نام واحد بسیج دانش آموزی مدرسه هست و بر اساس قانون این اجازه داده شده که در تمامی مقاطع بسیج دانش آموزی راه‌اندازی شود به طوری که در مقطع ابتدایی این عنوان به نام امیدان در مقطع متوسطه اول به نام پویندگان و در مقطع متوسطه دوم با عنوان پیشگامان مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیج دانش آموزی در 60 هزار واحد آموزشی راه‌اندازی شده است افزود: بسیج دانش آموزی توسط خود دانش آموزان‌، مربیان و معلمان و مدیران اداره می‌شود و مدیر در مدرسه مسئول کمیته پشتیبانی بسیج دانش آموزی را بر عهده دارد.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی در خصوص شعار امسال هفته بسیج دانش آموزی  عنوان کرد : دانش آموز بسیجی؛ طلایه دار علم و بصیرت حسینی، شور انقلابی ،شعار امسال هفته بسیج دانش آموزی است.

وی در خصوص برنامه‌های این هفته اظهار داشت: فردا مراسم تجلیل میثاق با آرمانهای امام راحل و بیعت مجدد با مقام معظم رهبری با حضوردانش‌‌آموزان بسیجی در مرقد امام برگزار می شود.  همچنین هفتم آبان نیز دیدار فرماندهان بسیج دانش آموزی با نمایندگان ولایت فقیه و ائمه جمعه استان‌ها و شهرستان‌ها است.

صابر ماهانی با اشاره به اینکه عنوان روز پنجشنبه دانش آموز بسیجی  شجاعت و آرمان‌خواهی نام گذاری شده است گفت: در این روز یادواره شهید فهمیده و شهدای دانش آموز در کرج به میزبانی بسیج دانش آموزی استان البرز برگزار می‌شود. همچنین در روز شنبه آیین  صبحگاهی سراسری در مدارس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر سال 2 شهید به عنوان شهید شاخص دانش آموزی در این هفته معرفی می‌شود افزود: بیش از 36 هزار دانش آموز شهید وجود دارد که باید هر کدام از این افراد را به خوبی معرفی کنیم و امسال شهید شاخص ما در بین برادران شهید حسینعلی عالی است که اهل زابل بوده و در سال چهارم متوسطه به شهادت رسیده است در بین دختران نیز شهیده محبوبه دانش آشتیانی که اهل تهران بوده و در روز 17 شهریور به شهادت رسیده معرفی می‌گردد و به دنبال معرفی این دو شهید مراسم تجلیل از 36 هزار شهید دانش آموز و این دو شهید شاخص در روز پنجشنبه برگزار می گردد.

صابر ماهانی با اشاره به اینکه نهم آبان‌ماه روز دانش آموز بسیجی انتظار و عدالت‌خواهی نام گذاری شده است اضافه کرد: در این روز حضور دانش آموزان‌ در نماز جمعه، کوهپیمایی دانش آموزان‌ مقطع متوسطه، برگزاری نشست‌های معرفتی و بصیرتی فرماندهان واحدهای پیشگامان و برگزاری مسابقه دو ویژه دانش آموزان‌ مقطع متوسطه اول از جمله برنامه‌هایی است که در این روز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تجمع هیئت‌های عزاداری و برگزاری جلسات هم اندیشی با نخبگان علمی و بسیج دانش آموزی، با استانداران و فرماندهان از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است گفت: بیش از 110 هزار دانش آموز از 15 مهر ماه به مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور اعزام شده‌اند که به این ترتیب در روز شنبه تجمعی را در یادمان شلمچه با حضور دانش آموزان‌ خواهیم داشت.

صابر ماهانی با اشاره به اینکه عنوان روز یکشنبه دانش آموز بسیجی خلاقیت و نوآوری است افزود: درسی در آموزش و پرورش به نام آمادگی دفاعی است که مشترک بین بسیج و آموزش و پرورش در جهت انتخاب مربیان تدریس می‌شود که به این ترتیب همایش مربیان درس آمادگی دفاعی در شهرستان‌ها خواهیم داشت.

وی از دیدار دانش آموزان‌ با خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران خبر داد و اضافه کرد  در روز تاسوعا حضور دانش آموزان‌ در مزار شهدا و عطر افشانی، غبار روبی مزار شهدا را خواهیم داشت همچنین در روز13 آبان نیز حضورهیئت‌های عزاداری در مراسم 13 آبان و برگزاری مسابقه نقاشی با عنوان اسرائیل رژیم کودک کش توسط دانش آموزان‌ مقطع ابتدایی را داریم.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزان ادامه داد: تغییری که امسال در موضوع راهیان نور با سال‌های گذشته داشتیم اختصاص قرارگاهی برای دانش آموزان است ما باید به راهیان نور به عنوان یک حرکت تربیتی نگاه کنیم و این اردوها شاید تاثیر موقتی داشته باشند اما استمرار آنها مهم است.
 
وی با اشاره به اینکه امسال چنین برنامه‌ریزی شده که هر مدرسه هر مدرسه یک کاروان و مدیر مدرسه مدیر کاروان باشد گفت: مشارکت دانش آموزان در راهیان نور امسال برای نخستین بار دانش آموزان ده درصد از هزینه‌ی اعزام به مناطق جنوب را می‌پردازند.
 
 صابر ماهانی با اشاره به اینکه دانش آموز محوری و مدرسه محوری راهبردی است که دنبال می کنیم افزود: ما درصد هستیم تا دانش آموزان وارد فعالیت‌های اجتماعی شود و در حد مدرسه  مدیریت داشته باشد بنابر این طرح یاوران ولایت را از سال گذشته اجرا کردیم که به دنبال آن 15 هزار دانش آموز مقطع  متوسطه‌ی دوم آموزش هایی دیده و فرمانده ی بسیج دانش آموزی در مدرسه خود شدند و مدیران مدارس نیز نقش حمایتی و پشتیبانی در این خصوص بر عهده داشتند.
 
وی با بیان اینکه فعالیت های بسیج دانش آموزان باید در دل مدرسه باشد گفت: تلاش می کنیم یک دانش آموزش بسیجی در شش عنصر تفکر، علم،‌ایمان  عمل اخلاق و بصیریت تربیت شود و نسبت بر مسائل منطقه شناخت خوبی داشته باشد.
 
* نامگذاری 70 مدرسه به نام شهدای غزه

 
 صابر ماهانی با بیان اینکه امسال 70 مدرسه به نام شهدای غزه نامگذاری شده است تصریح کرد: دانش آموزان برای باز سازی  مدارس غزه کمک‌هایی کردند و روز 29 دی ماه در تقویم را به نام روز غزه نام گذاری  شده بود روز جمع آوری کمک های دانش آموزی در نظر گرفته شده است.
 
کلانتری ، معاون امور فرهنگ و رسانه سازمان بسیج دانش آموزی در ادامه‌ی این نشست عنوان کرد: امسال رهروان شهید فهمیده در پنج استان خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان ، فارس و بوشهر  برگزار می‌شود.
 
 وی ادامه داد: رهروان شهید فهمیده دانش آموزان سیزده ساله ای هستند که با لباس رزم مراسم نمایشی را برگزار می کنند.

* ایجاد حلقه‌های صالحین رویکرد جدید سازمان بسیج
 
 حبشی زاده مسئول  تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش آموزی در ادامه نشست گفت:رویکرد جدیدی که سازمان بسیج دارد توجه به مسائل تربیتی و معرفتی است که به این ترتیب حلقه‌های  صالحین ایجاد شده است و 20 دانش آموز بسیجی زیر نظر یک سر گروه تربیتی در 4 محور معرفتی، بصیرتی، عملیاتی و تربیتی سازماندهی می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه حلقه‌های تربیتی صالحین در مدارس تشکیل شده است افزود: حدود 50 هزار حلقه‌ی تربیتی در مدارس تحت عنوان هر مدرسه یک حلقه صالحین سازماندهی شده‌اند و هدف از ایجاد این حلقه‌های تربیتی این است که نیروهای لایق، کار آمد و مدیران آینده ی انقلاب اسلامی تربیت شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بسیج ، نقاشی ، مربیان ، تدریس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.