المانیتور:

احتمال دستیابی به توافق تا ضرب‌الاجل 24نوامبر، صفر است/ در این دوره مذاکرات، تنها زمینه توافق نهایی فراهم می‌شود

المانیتور در گزارشی نوشت: احتمال دستیابی به توافق تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر، صفر است و در این دوره مذاکرات، تنها زمینه توافق نهایی فراهم می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، المانیتور در گزارشی نوشت: طرفین مذاکرات ایران و 1+5 در مدت زمان یک ماه باقیمانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر، تلاش می کنند به توافق دست یابند.

"وندی شرمن" 23 اکتبر گفت: طرح اقدام مشترک همچنان به قوت خود باقی است و باید از یک ماه باقی مانده به مهلت سوم آذر برای دستیابی به یک توافق جامع و نهایی استفاده کرد. 

شرمن مدعی شد: آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی آماده‌اند تا توافق جامع را امضا کنند و اگر چنین اتفاقی نیفتد، تقصیر متوجه ایران خواهد بود. 

این در حالیست که "رابرت اینهورن" عضو سابق تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته در نشستی به میزبانی انجمن کنترل تسلیحاتی آمریکا در تازه‌ترین ارزیابی خود از روند گفتگوها، شانس رسیدن به توافق جامع تا روز 24 نوامبر(سوم آذر) را نزدیک به صفر دانست.  

با این حال، به گفته وی یکی از گزینه‌های محتمل، این است که بر سر مجموعه‌ای از موضوعات کلیدی، نظیر ظرفیت غنی‌سازی، اصلاحات در نیروگاه اراک و برخی دیگر از مسائل، توافقاتی حاصل شود، تا به این وسیله بتوان تمدید مذاکرات برای چند ماه دیگر جهت نهایی کردن جزئیات فنی باقی‌مانده، را توجیه کرد. 

ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و امریکا- به علاوه آلمان 24 نوامبر 2013 (سوم آذرماه) در شهر ژنو سوئیس به یک توافق هسته‌ای موقت مهم دست یافتند. بر اساس این توافق که "طرح اقدام مشترک ژنو" نامیده می‌شود شش کشور نامبرده متعهد شدند در یک دوره 6 ماهه برخی از تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند. در مقابل، ایران نیز پذیرفت تا در طول این مدت بخشی از فعالیت‌های انرژی هسته‌ای خود را محدود کند. 

ایران و 6 کشور یادشده در ماه ژوئیه در تلاش برای حصول یک توافق هسته‌ای دائمی توافق کردند مذاکرات خود را تا 24 نوامبر تمدید کنند.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار