حجت‌الاسلام باقری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

خلاء قانونی در جرم اسیدپاشی وجود ندارد/ عاملان این جنایت به اشد مجازات محکوم می‌شوند

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان جنوبی گفت: قانونگذار از سال 1337 طی ماده واحده لایحه قانونی نسبت به جرم‌انگاری اسیدپاشی اقدام و قوانین لازم را مقرر داشته است.

"حجت‌الاسلام محمدباقر باقری" رئیس شعبه دوم تجدیدنظر استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به اسیدپاشی صورت گرفته، علاوه بر محکوم کردن این رفتار غیرانسانی و به دور از دین و قانون اظهار داشت: قانونگزار از سال 1337 طی ماده واحده لایحه قانونی نسبت به جرم‌انگاری اسیدپاشی اقدام و قوانین لازم را مقرر داشته است و چنانچه اسیدپاشی منجر به قتل شود مرتکب به اعدام محکوم می‌شود.   
 
رئیس شعبه دوم تجدیدنظر استان خراسان  گفت: چنانچه پاشیدن اسید منجر به مرض دائمی یا  یکی سقط و فقدان یکی از حواس گردد به حبس با اعمال شاقه و اگر موجب قتل یا نقصان و از بین رفتن یکی از اعضا شود به حبس از دو تا ده سال و اگر موجب صدمه دیگری شود از دو تا 5 سال محکوم خواهد شد.   
 
وی تصریح کرد: در صدر این ماده مجازات اسلامی و ماده 204 الی 210 که قتل عمد را موجب قصاص دانسته  نسخ ضمنی شده است لیکن اگر موجب قتل نشود مجازات‌های حبس ذیل ماده واحده به قوت خود باقی است.
 
حجت‌الاسلام باقری افزود: به موجب قانون مجازات اسلامی در جرم اسیدپاشی حبس با اعمال شاقه و یا حبس مجرد نداریم و به جای آن از حبس تعزیری استفاده می‌شود و قانونگذار اسلامی به موجب ماده 386 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 جنایت عمدی بر اعضا را نیز با تقاضای بزه‌دیده یا ولی او و با وجود سایر شرایط مقرر در قانون موجب قصاص دانسته است.
 
وی بیان کرد: چنانچه اسیدپاشی موجب نابینایی بزه‌دیده گردد، چنانچه تقاضایی برای قصاص نداشته باشد و یا اینکه شرایط اجرابی قصاص وجود نداشته باشد جانی به حقوق خصوصی شاکی به پرداخت دیه و از جهت عمومی جرم به مجازات حبس مطابق ذیل ماده واحده فوق‌الذکر محکوم خواهد شد که ملاحظه می‌شود ماده واحده مذکور و مواد 204 یا 210 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 و ماده 386 قانون مجازات اسلامی و دیگر مقررات قانونی به طور صریح و روشن مجازات بزهکاران که دست به این گونه جرایم خشن بزنند در دستور کار قرار داده است.   
 
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان جنوبی در پایان گفت: افرادی که به طور سازمان یافته یا غیرسازمان یافته با ارتکاب چنین اعمال مجرمانه غیرانسانی در جامعه جو ارعاب و ناامنی به وجود آورده‌اند تحت هر عنوان و گروه و هر لباسی که مرتکب این جنایت شده باشد، قوه قضاییه آن‌ها را شناسایی و به سزای اعمالشان خواهد رساند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۳
ما خواهان مجازات اعدام برای اسید پاشی هستیم .
آخرین اخبار