یک کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد

علت کاهش صندلی‌های پارلمانی معارضین و شیعیان بحرین

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: کلید نهایی بازگشایی بن بست سیاسی در بحرین را در دست مردم خواند است و باید اعتراضات خودشان که در میامی و دیگر شهرهای بحرین بعد از نمازهای جمعه برگزار می گردد را ادامه دهند و با این اعتراضات می توانند از این بن بست سیاسی رهایی یابند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "روح الله پور طالب" در مورد تحولات اخیر بحرین و زمینه‌های پیدایش این تحولات و به نتیجه نرسیدن آن، گفت: در چند سال گذشته بحرین شاهد حوادث تازه‌ای بود و از چهارده فوریه 2014 تحولات عمیقی در بحرین صورت گرفت.

وی ادامه داد: معارضین به دنبال اصلاحات بوده و حکومت پادشاهی مشروطه را مد نظر داشتند اما یکی از اشتباهات گروه وفاق این بود که بحث مشروطه شدن پادشاهی را دنبال می‌کرد و اگر آنها مانند کشورهای دیگر چون مصر ، یمن و تونس به دنبال خلع پادشاهی بودند و انقلاب چهارده فوریه را با روندی که در پیش  داشت به دنبال از بین بردن آل خلیفه می‌بردند بهتر می‌توانستند جایگاه خودشان را حفظ کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد:  اینگونه شد که بحرینی‌ها تا کنون به نتایجی که مدنظرشان بود دست پیدا نکردند  و در این راستا مواضع عربستان و سکوت رسانه‌ای هم موثر بود.
پورطالب در ادامه به تبیین علت کاهش صندلی‌های پارلمانی معارضین و شیعیان از 20 کرسی به 16 کرسی پرداخت و گفت: در رابطه با کاهش کرسی‌های پارلمان به 16 کرسی برای معارضین باید گفت تا کنون 5 استان در دست معارضین و شیعیان بوده است و بعد از انتخابات 2010 این 5 استان به 4 استان تبدیل شده و استان البستا حذف شده و به دست آل خلیفه افتاده و عملا پارلمان کشور کوچک بحرین که 40 نماینده دارد دارای نسبت24 به 16 شده است که با این ترکیب حکومت بحرین کاملا  به دست آل خلیفه می‌افتد و شیعیان هیچ گونه دخل و تصرفی نمی‌توانند در این زمینه داشته باشند.

وی درباره چشم انداز تداوم ناارامی‌ها در بحرین پس از انتخابات پارلمانی، اظهار داشت: شیخ عیسی سلمان  و دیگر علمای بحرین درباره مسئله انتخاباتی که قرار است در بحرین انجام شود اعلام کردند اگر اصلاحات همچنان ادامه داشته باشد باید از طریق معارضین و شیعیان تحریم شود و اگر این روند ادامه نداشته باشد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اففزود: بنابراین با وجود روندی که برگزاری انتخابات به خود گرفته و از زمانی که شیخ احمد بر سر کار آمده است هیچ اصلاحات قابل ذکری دیده نشده است. 

پورطالب اضافه کرد: در اوایل آغاز به کار، شیخ احمد یک سری اصلاحات مانند آزاد کردن زندانیان سیاسی را انجام داد اما بعد از آن اقدام دیگری در روند اصلاحات بحرین در این 14 سال انجام نگرفته است.

 وی به سبقه در دست داشتن پارلمان بحرین توسط گروه‌های دینی و سیاسی اشاره کرد و گفت: در گذشته شیعیان 18 کرسی پارلمانی مجلس را داشتند و این نشانه خوبی برای معارضین و شیعیان بود ولی در این دوره و با این روند معارضین نمی‌توانند کاری از پیش ببرند‌.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: کلید نهایی بازگشایی بن بست سیاسی در بحرین را در دست مردم خواند است و باید اعتراضات خودشان که در میامی و دیگر شهرهای بحرین بعد از نمازهای جمعه برگزار می گردد را ادامه دهند و با این اعتراضات می توانند از این بن بست سیاسی رهایی یابند.

پورطالب تاکید کرد: فقط با ادامه روند اعتراضات می‌شود دنبال اصلاحات بحرین بود. خواسته‌های مردم که تحت عنوان اصلاحات مطرح می‌شود متنوع بوده که مهمترین بخش آن حقوق بشر و آزادی بیان است و  بحث آزادی بیان در بحرین هیچ گونه ارجحیتی بر هیچ حق دیگری نداشته و به عبارتی در مرز صفر قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در بحث نبی‌الرجبی که اکنون در زندان قرار دارد با وجود این که سازمان ملل بیانیه‌‌ای جهت آزاد کردن او صادر کرده است و ما همچنان شاهد این اقدام نیستیم زیرا عربستان و امریکا پشت صحنه این قرار گرفته‌اند و هر قانون شکنی‌ای را توجیه می‌کنند و این روند خودش باعث می‌شود که تحولات بحرین به درازا بیانجامد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بحرین ، منطقه ، پارلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار