ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه محرم اعلام شد

ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه محرم در نشستی خبری از سوی معاونان فرهنگی و هنری این سازمان تشریح شد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری این سازمان از برپایی نمایشگاه‌های «دشت گریان»، عکس‌های عاشورایی، کتیبه‌های عاشورایی، برگزاری سوگواره عکس‌های دسته جمعی، انتشار آلبوم موسیقی دوشنبه کربلا خبر داد.
 
وی افزود: نمایشگاه تصویر سازی «دشت گریان» با شرکت 30 هنرمند تصویر ساز دوم آبان افتتاح شد و تا 28 آبان ادامه دارد. آثار هنرمندانی از جمله محمدعلی بنی اسدی، عطیه بزرگ سهرابی، حمیدرضا بیدقی، علی بوذری، مهرنوش مشیری در این نمایشگاه به تماشا گذاشته شده است.
 
وی افزود: نمایشگاه آثار عاشورایی بیشتر با منابع آرشیوی مانند قهوه خانه‌ای و چاپ سنگی و در دوران معاصر بیشتر با کارهای پوستر انجام شده است اما «دشت گریان» با نمایش آثار هنرمندان تصویرساز برگزار می‌شود و شاخصه کار این هنرمندان روایت گری است.
 
عبدالحسینی با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس‌های «عاشورا» در موزه عکسخانه شهر گفت: این نمایشگاه با نمایش عزاداری دوران قاجار و منتخبی از چندین دوره سوگواره‌های عاشورایی از دیروز افتتاح شده و تا پایان آبان برپا است.
 
سوگواره عکس‌های دسته جمعی هیات‌های مذهبی
 
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه از برپایی «سوگواره عکس‌های دسته جمعی» در محرم امسال خبر داد و گفت: هیات‌های مذهبی در گذشته با بیرق، علم و اعضای هیات عکس دسته جمعی می‌گرفتند و این عکس‌ها پرچم و نشان هیات بود و به نوعی جاودانه می‌شد؛ که این رسم رو به فراموشی است.
 
وی افزود: در «سوگواره‌های عکس‌های دسته جمعی» که با همکاری اداره کل روابط عمومی سازمان و موزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود، عکس‌های هیات‌ها در سال‌های گذشته را جمع‌آوری می‌کنیم. همچنین بخشی را به عکس‌های هیات‌ها در مراسم عزاداری امسال اختصاص داده‌ایم که در فراخوانی به هیات‌های مذهبی، نحوه ارسال عکس‌ها و شرکت در این سوگواره اعلام خواهد شد.
 
کتیبه‌های عاشورایی در نگار گذر چهارراه ولیعصر
 
وی از افتتاح نمایشگاه کتیبه‌های عاشورایی در زیر گذر چهارراه ولیعصر خبر داد و افزود: این نمایشگاه از فردا تا پایان محرم برپاست و برای نخستین بار آثاری از گنجینه موزه امام علی(ع) را که پیش از این تنها در موزه نمایش داده شده، به نمایش می گذارد.
 
معاون هنری سازمان تصریح کرد: همواره عنوان شده است که در بخش متن دچار ضعفیم و به همین دلیل نمایشنامه عاشوراییان محمدرضا کوهستانی که در سه نمایش نگارش شده به شکل یک مجلد برای تقویت این حوزه منتشر می‌شود تا در سال‌های آینده در جشنواره تئاتر شهر و یا دیگر جشنواره‌ها اجرا شود. همچنین کتاب «از سنگ ناله خیزد» شامل گزیده غزل‌ها گردآوری شده توسط مصطفی فاطمیان در این ماه رونمایی می‌شود.
 
انتشار آلبوم «دوشنبه کربلا» با هنرمندی دولتمند خالف
 
عبدالحسینی در ادامه با اشاره به نگاه حرفه‌ای سازمان در حوزه موسیقی گفت: آلبوم موسیقی کربلا خوانی با خوانندگی دولتمند خالف هنرمند مطرح تاجیکستان، ضبط شده است. این آلبوم با عنوان «دوشنبه کربلا» و با اشعار بیدل دهلوی در مرحله میکس و مسترینگ قرار دارد که به زودی به مرحله انتشار می‌رسد.
 
وی افزود: بحث نقالی و تعزیه مساله جدی است که نیاز به آسیب شناسی دارد؛ افراد با هر صنفی برای ادای عرض ارادت به سالار شهیدان به کار می‌پردازند به همین دلیل در اجرای تعزیه‌خوانی‌ها در فرهنگسراها از گروه‌های زبده و حرفه‌ای بهره برده‌ایم.
 
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در توضیح برنامه‌های هنری در اربعین امسال گفت: سال گذشته عکاسان حرفه‌ای از جمله زنده روح کرمانی، سعید محمودی، جاسم رضوان‌پور، حسن غفاری در اربعین به کربلا رفتند و برای نخستین بار  نمایشگاهی از عکس‌های این هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین برنامه «روز چهلم» در آستانه اربعین که کار ترکیبی در حوزه‌های هنرهای تجسمی، کودک و نوجوان، ادبیات، تئاتر، حوزه فیلم و سینما است در ایام اربعین برگزار می‌شود.
 
تجلیل از خادمان حسینی در «پرده عشاق»
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست از برگزاری ویژه برنامه «پرده عشاق»، مجالس تعزیه خوانی، ویژه برنامه ادبی «برآستان اشک» و همایش نوگلان حسینی در فرهنگسراهای تهران در ایام ماه محرم و صفر خبرداد.
 
سیدغلامرضا میرحسینی اظهارداشت: ویژه برنامه «پرده عشاق» با هدف تجلیل و تکریم مداحان، واعظان و خادمان هیئات مذهبی در دهه سوم محرم، در فرهنگسراهای تهران برگزار می‌‎شود.
 
میرحسینی افزود: ستاد ویژه برنامه «پرده عشاق» درحال حاضر تشکیل شده و افراد براساس شاخص ها و ویژگی هایی، شناسایی شده اند که به زودی نام این بزرگواران و خادمان حسینی و زمان و مکان برگزاری هر یک از مراسم تجلیل و تکریم این ویژه برنامه اعلام می شود.
 
وی یادآورشد: خادمانی که در آشپزخانه، آبدارخانه و ... هیئت ها خدمتگزاری می کنند از جمله کسانی هستند که معمولا کمتر مورد توجه و قدردانی قرار می گیرند و به همین دلیل در این برنامه توجه ویژه ای به این افراد خواهیم داشت.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برپایی همایش «نوگلان حسینی» را از دیگر برنامه های این سازمان در ایام ماه محرم و صفر اعلام کرد و افزود: این همایش با محوریت نوجوانان مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ویژه پسران در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان برگزار می شود.
 
وی اظهارداشت: اکنون ثبت نام این برنامه در مدارس آغاز شده و تا 20 آبان ادامه دارد. درپایان از شرکت کنندگان آزمونی گرفته شده و به نفرات برتر جوایزی از جمله سفر مکه،کربلا و مشهد مقدس اهداء می شود.
 
میرحسینی از اجرای مجالس تعزیه خوانی در 5 فرهنگسرا در دهه اول و دوم محرم خبرداد و افزود: این برنامه در دهه اول در فرهنگسراهای خاوران و شفق به مدت 13 شب و ارسباران و رازی به مدت 10 شب و در دهه دوم در فرهنگسرای هنگام برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه ادبی «برآستان اشک» در دهه دوم محرم در فرهنگسرای اندیشه، تصریح کرد: مراسم کربلاخوانی با روایت حادثه عظیم عاشورا و حرکت کاروان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا همراه با دکور و فضاسازی در این ایام در فرهنگسرای شهر برپا است.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شعارنویسی بر روی خودروها را از دیگر برنامه های این سازمان در ایام ماه محرم و صفر اعلام کرد و گفت: در تمام فرهنگسراها و مراکز فرهنگی تهران شعار «أحَبَّ اللَّهُ مَن أحَبَّ حُسَيناً» به صورت رایگان بر روی خودروها نوشته می شود.
 
میرحسینی از ختم صدها دوره قرآن کریم در شب عاشورا خبر داد و افزود: علاقه‌مندان به شرکت در این مراسم معنوی می تواند برای ثبت نام به فرهنگسراها مراجعه کنند. به هر شرکت کننده یک کارت با درج مشخصات و یک صفحه پیشنهادی از قرآن داده می شود.
 
وی اظهارداشت: نمایشگاه های فرهنگی و ارائه خدمات و محصولات با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) هم از 8 تا 10 محرم در تمام فرهنگسراها و مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برپا است و سازمان و موسسات خصوصی می تواند محصولات محرمی خود را در این فضاها با تخفیف ویژه عرضه کنند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار