سردار جلالی در نشست خبری مطرح کرد

عدم تشکیل کارگروهی برای پدافند غیرعامل در دولت جدید / حمله سایبری آمریکا به صورت رسمی به تأسیسات هسته‌ای نطنز

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: پدافند غیرعامل نباید به عنوان پیوست در طرح‌ها باشد، بلکه باید در ذات همه طرح‌ها به گونه‌ای قرار گیرد تا آسیب‌پذیری را در آن طرح از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کل کشور درنشست مشترک خبری با فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام عزای حضرت اباعبدالله حسین(ع) در خصوص هفته پدافند غیرعامل اظهارداشت: ما در یازدهمین سالروز تشکیل پدافند غیرعامل به دستور فرمانده معظم کل قوا هستیم، به همین جهت برنامه‌هایی در این حوزه پیش‌بینی شده که در این هفته از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل با تعاملاتی که با دانشگاه‌های مرتبط کشور برقرار کرده در این هفته از اساتید نمونه این حوزه و پایان‌نامه‌های برتر تقدیر به عمل می‌آورد و از کتبی در این‌باره رونمایی می‌کند.

رئیس پدافند غیرعامل کل کشور ادامه داد: در حوزه‌ پدافند غیرعامل 1200 نفر فارغ‌التحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داریم و 50 نفر نیز در مقطع دکتری در حال آموزش و فارغ‌التحصیل شدن هستند.

سردار جلالی به بیان کلی روز دوم هفته پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: روز دوم روز پدافند زیستی بود که هدف ما  این بود که صنعت پدافند زیستی در وزارت بهداشت تشریح کنیم و برنامه‌های وزارت بهداشت در این خصوص به ما اعلام شود و یک رزمایش ستادی بهداشت در این وزارتخانه برگزار شد که وزارت بهداشت هم با برگزاری این رزمایش به نقایص خود پی برد.

وی افزود: در روز دوشنبه پدافند کالبدی را داشتیم که رویکرد مقاوم‌سازی در وزارت کشور را به دنبال داشت که رویکرد آن در خصوص مصون‌سازی کالبد کشور با رویکردی مهندسی بود، از همین رو تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان استاندارد امضا کردیم که الزاماتی را در قالب طرحی ارائه دادیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در رابطه با برنامه‌های عصر دوشنبه گفت: در آن روز تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت بحران و شخص "نجار" رئیس این سازمان امضا کردیم که در آن تفاهم‌نامه دستورالعملی صادر شده که تمام واحدهای نیروهای مسلح بدون نیاز به کسب درخواست می‌توانند به کمک مردم در بحران‌هایی همچون سیل و زلزله بپردازند.

سردار جلالی به تشریح برنامه‌های امروز صبح که در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد پرداخت و بیان داشت: این مراسم با حضور سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد که نقطه نظراتی را دریافت کردیم و از نخبه‌ها و برگزیدگان عرصه پدافند غیرعامل تقدیر به عمل آمد که استانداران اصفهان، تهران و قزوین و جمعی از پزشکان این عرصه هم جزء برگزیدگان بودند.

وی با بیان این که هدف ما آغاز یک کار علمی بر اساس نظریه دفاعی است اظهار داشت: امروز هم بنا بر ابلاغ فرمانده معظم کل قوا بر عجین شدن و همکاری بین پدافند هوایی عامل و غیرعامل حوزه های تعاملی فی‌مابین مشخص شد که نخستین بحث آن تعامل جامع علمی بود که دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا همایشی را در این عرصه برگزار کرده است و در این همایش در حوزه های سایبری، آماد و عملیات گسترش پیدا کرده است و از 20 نفر از عزیزان این حوزه‌ها هم تقدیر و تشکر به عمل آمد.

سردار جلالی افزود: فردا هم روز پدافند سایبری است که ما تست و رزمایش برق را در دستور کار قرار داده‌ایم تا میزان آمادگی سامانه‌های برق نقاط حساس کل کشور کنترل شود به همین منظور ما تست برق چند مرکز مهم کشور را در برنامه داریم تا میزان امادگی‌های لازم آن‌ها را متوجه شویم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: سال گذشته نیز 10 ساعت از برق نیروگاه هسته‌ای نطنز را قطع کردیم تا میزان آمادگی آن را متوجه شویم که خوشبختانه آمادگی لازم را داشت به همین منظور سال گذشته نیز در ادامه تست برق دکل جماران را ازمایش کردیم تا دکل جماران حتی 5 ثانیه هم قطعی برق نداشته باشد که خوشبختانه این تست هم با موفقیت گذرانده شد.

سردار جلالی با تشریح برنامه‌های فردا بیان داشت: همایشی در دانشگاه صنعتی شریف با رویکرد علمی داریم که رویکردهای پدافند غیرعامل در فضای سایبری را بررسی می‌کنیم و عصر آن روز هم همایش پدافند غیرعامل در سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود که مربوط به سازه‌ها،‌ طرح‌ها و دفاع مستحکم‌سازی و هم دفاع سایبری در فضای هسته‌ای  است و در روز آخر هفته پدافند غیرعامل دیداری با علمای قم خواهیم داشت که از بیاناتشان استفاده لازم و کافی را ببریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وظایف دولت برای کمک به سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: یکی از وظایفی که وزارت نیرو در ان کم‌کاری کرده است این است که باید سامانه های برق اضطراری را کنترل کند.

سردار جلالی ادامه داد: در دولت گذشته طی هماهنگی‌هایی که شده بود تقسیم کاری انجام شد تا کارگروهی که 5 وزارتخانه و بنده عضو آن بودیم مصوباتی را در رابطه با پدافند غیرعامل تصویب می‌کردیم که همچون مصوبات هیئت دولت و برابر قانون اساسی بود اما در دولت جدید کارگروهی در این باره تشکیل نشده است.

وی افزود: با تغییر دولت‌ها، بنا بر گفته مقام معظم رهبری بنده برای توجیه وزرا با تک تک  آن‌ها در رابطه با پدافند غیرعامل گفتگو کرده‌ام زیرا پدافند غیرعامل نباید به عنوان پیوست باشد و باید در ذات تمامی طرح ها مطرح شود تا آسیب‌پذیری را در درون طرح ها از بین ببرد.

وی در رابطه با دستاورهای پدافند غیرعامل اظهار داشت: ما در صنایعی که احساس کنیم که تولید بومی نقش کلیدی دارد وارد می‌شویم و زمانی که بدانیم تولید محصول بومی برای دفاع ضروری است، همچون حوزه‌های نفتی، گازی و بهداشتی سیاست راهبردی و حمایتی داریم.
 
سردار جلالی ادامه داد: در زمینه سایبری ما محصولات اساسی را با خط گرفتن ظرفیت‌ها در نمایشگاه گذشته 100 محصول اساسی را به صورت بومی رونمایی کردیم که ما اولین اسکادای بومی با کنترل امنیت پایدار را که برای صنایع هسته‌ای و صنایع دیگر کاربرد مهمی دارد را رونمایی کردیم.

وی در پایان در رابطه با نوع پاسخگویی سایبری جمهوری اسلامی ایران به حملات سایبری دشمن علیه کشورمان خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی ابلاغ شده به ما 8 ماده دارد که یکی از بندهای آن قدرت پاسخگویی و بازدارندگی بوده و "چاک هیگل" گفته است استراتژی سایبری آمریکا مبنایش بر حمله سایبری تنظیم شده و آن‌ها رسمی‌ترین حمله سایبری را با اعلام اوباما به تأسیسات هسته‌ای نطنز داشته‌اند که به نوعی از ما پاسخ دریافت کرده‌اند که عزل فرمانده سایبری آمریکا را به دلیل ارائه گزارش غلط به اوباما در پی داشت، زیرا وی اعلام کرده بود با حمله سایبری می‌توانند نطنز را از بین ببرند و به صورت رسمی اوباما آن را اعلام کرد، اما با پاسخی که جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها داده بود  موضوع برایشان گران‌تر و سنگین‌تر شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۰۹:۱۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۳
سلام و درود بر فرزندان و مجاهدان حقیقی این آب و خاک که هوشمندی اینان آسایش و آرامش برای ملت و یأس و سرافکندگی برای دشمنان است.دعاگویتان هستیم سردار.
آخرین اخبار