افخمی‌راد تشریح کرد

راه‌های بسترسازی برای صادرات توسط دولت/ قیمت‌گذاری به اقتصاد ضربه وارد می‌کند

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ظرفیت‌سازی تولید کالا و خدمات جزو الزامات است که در تحقق آن دولت و بخش خصوصی باید فعال شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ولی الله افخمی راد در همایش تجلیل از واحدهای صنعتی کوچک صادراتی کشور که با حضور رئیس صندوق ضمانت صادرات، و رئیس شرکت صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی برگزار شد، اظهار داشت: اگر خواهان دستیابی به برنامه‌های تعیین شده در صادرات هستیم باید به  تولید صنعتی، معدنی و کشاورزی توجه ویژه کنیم.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه در تولید باید برنامه ریزی خوبی باشد تا کالا قابلیت رقابت و عرضه و تولید داشته باشد،‌ افزود: مادامی که در بازار داخلی برای کالایی تقاضا وجودداشته باشد کمتر صادرات شکل خواهد گرفت از این رو باید ظرفیت تولید و خدمات فنی ارتقا یابد.
 
وی افزود: در کل، ظرفیت‌سازی تولید کالا و خدمات جزو الزامات است که در تحقق آن دولت و بخش خصوصی باید فعال شوند.
 
وی با اشاره به اینکه دولت باید بستر مناسب برای فعالیت بخش خصوصی در راستای اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد کند، گفت:  از این طریق بخش خصوصی می‌تواند کالا را با کیفیت و قابلیت رقابت در بازارهای هدف تولید کند.

افخمی‌راد مقررات‌زدایی و کاهش تعداد مجوزهای دست و پاگیر را یکی از عوامل مهمی برشمرد که می‌تواند راه را برای صادرات کالاهای تولیدی هموار کند.
 
وی گفت: حتی زمانی پیشنهاد کردم تا جواز تأسیس در شهرک‌های صنعتی را حذف کنیم، چرا که با انعقاد قرارداد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی به افراد به نوعی اخذ مجوز هم انجام شده و چرا باید مجوز جداگانه‌ای که زمان‌بر هم هست، بدهیم.

تامین تسهیلات مورد نیاز تولید یک ضرورت است
 
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه شهرک‌های صنعتی جزو زیرساخت ها و بستر مناسبی برای تولید هستند، گفت: باید تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان به سهولت قرار گیرد و در کنار آن قوانین صادرات و زمان فرآیند تولید کاهش یابد.
 
افخمی راد با تأکید براینکه تأمین تسهیلات مورد نیاز تولید یک ضرورت است، گفت: بازار داخلی زمانی اشباع خواهد شد اما بازار خارجی آنقدر بزرگ است و می‌توان در آن با توجه به شرایط اقتصادی، رقابتی و منفعتی سرمایه‌گذاری موثری انجام داد.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد در هدف‌گذاری برای واحدهای صنعتی درست عمل نشده است، گفت: شرایط و ضوابط در زمان‌های مختلف تأثیرگذار است و باید تجربه‌های ناموفق گذشته دیگر تکرار نشود.
 
قیمت‌گذاری آفت اقتصاد است

افخمی راد ادامه داد: هر زمانی که قیمت‌گذاری برای تولید و عرضه صورت گرفت به اقتصاد ضربه وارد شد به گونه ای که می توان گفت قیمت‌گذاری آفت اقتصاد است و در این راستا باید هرچه زودتر قیمت‌گذاری سیمان حذف شود.  
 
وی اظهار داشت: بخش خصوصی موظف است تا کالایی با کیفیت تولید کند و برای بازارهای هدف خود تفکر و برنامه درازمدت داشته باشد و ورود به بازار و خروج سریع از آن کار اشتباهی است.
 
وی همچنین درباره وظیفه دولت گفت: باید کلیه ضرورت‌های صادراتی ایجاد شود و افراد صادراتی و قوانین صادرات کاهش و تسهیل یابد که تجهیز پایانه‌ها نیز حائز اهمیت است.
 
وی ادامه داد: همچنین دولت باید بسترسازی لازم را برای صادرات فراهم کند که ایجاد نقاط مرزی مناسب، تجهیز پایانه‌ها، برداشتن ضوابط و مقررات دست و پاگیر و کاهش تعداد اسناد مورد نیاز صادراتی می‌تواند بیشترین سرعت را برای صادرات فراهم نماید.

افخمی راد گفت: واحدهای کوچک به صورت انفرادی توانایی تولید و صادرات کالا در حد مناسب را ندارند از این رو ضرورت دارد واحدهای صنعتی از طریق انجمن‌های تخصصی وارد عمل شوند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار