کرمانشاه؛

آداب و رسوم مردم کرمانشاه در ماه محرم

کرمانشاه را دروازه کربلا می نامند و شهری که به این نام معروف است حال و هوایش هم در محرم متفاوتر از همیشه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛گویی همین مسافت نزدیک بر آداب ویژه ماه محرم در میان مردمان این منطقه از مصایب فرزند پیامبر بی تاثیر نبوده است.بازخوانی وقایع عاشورا در کاشیکاری های تکیه معاون الملک که به دوران قاجار باز می گردد خود گویای عشق و ارادت مردمان این منطقه از گذشته های دور تا به امروز به خاندان رسول (ص) بوده است.

آیین سیاه پوشی یکی از آیین های شهر کرمانشاه است مردم سیاهپوش کسی می شوند که پس از 1400 سال هنوز خونش می جوشد.
از آيين هاي بسيار قديمي ماه محرم که هنوز هم در کرمانشاه جریان دارد مراسم تعزيه خوانی خوانی است که به نوعی آگاهي يافتن از واقعه کربلا و نمايش وقايع ومصیبتهای واقعه عاشورا است 

انجام مراسم تعزيه در گذشته چنين بود كه در دهه اول محرم با حضور حكمران وقت در محوطه سبزه ميدان، واقع در مقابل ديوانخانه حكومتى، مردم و دسته ‏هاى عزادار گردهم مى ‏آمدند و به عزادارى مى‏پرداختند. مراسم در فضاى باز و با شكوه تمام آغاز و تا پايان روز ادامه مى‏ يافت.

در يكى از روستاهاى پيرامون كرمانشاه به نام «كندوله»تعزيه‏ هابا گويش و عرف محلى نیز اجرا مى‏ شود.

از آداب ويژه مجالس عزادارى در برخی از مناطق استان نواختن چمرى است. همراه با شيون گرم مرد و زن، ساز و دهل نواى «واى واى» مى‏نوازد و همراه چمر، نواى ويژه «چمرى» را اجرا مي‌‏كند.

و در بين ايلات و طوايف كرمانشاه وقتى شخصى فوت مي‌‏كند بستگان جمع مي‌‏شوند و همگى لباس سياه مى‏‌پوشند و لباس خود را گِل مى‏‌گيرند.

در کرمانشاه هم مردم دسته‏ هاى سينه‏ زنى و زنجيرزنى مختلف تشكيل مى ‏دهند از دير زمان از طرف مردان بزرگ تكايايى جهت برگزار كردن اين مراسم در كرمانشاه به وجود آمده است كه آنها را تزيين كرده و براى انجام مراسم آماده مى‏ كردند

تهيه انواع غذاها و شربت هاي نذري مانند حليم، شعله زرد، حلوا و شربت در ميان عزاداران از ديگر آيين هاي اين شهر است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کرمانشاه ، آداب ، رسوم ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.