یاران اباعبدالله(ع)، مُسلم بن کُثیر

در روز عاشورا به غیر از خانواده امام حسین (ع)، 72 تن از یاران باوفای آن حضرت نیز حضور داشتند. در این میان با برخی از همراهان آن حضرت آشنا هستید اما تعدادی از یاران ایشان کمتر در فضای مجازی شناخته شده اند و قصد داریم در ایام سوگواری محرم با یاران امام حسین بیشتر آشنا شویم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

مُسلم بن کُثیر(کثیر) اعرج

تبار و نژاد :

مسلم بن کثیره بن قلیب الصّدفی الاَزْدی ازد شنوئه الاعرج از طایفه ازد و از شاخه ازد شنوئه بود . اصالت او یمنی و ساکن کوفه بود .

زمان پیوستن به اباعبدالله :

نرسیده به کربلا به محضر امام رسید و با وی همراه شد .

نحوه شهادت:

شهادت وی را در حمله اولی (نبرد نخست) گفته اند .

سن : حدود 70 سال

ویژگی ها و فضایل :

پدرش از اصحاب پیامبر و خود از تابعین، قرآن شناس ، راوی پیامبر ، شجاع  و رزم دیده بود که در جنگ جمل با تیر عمرو بن ضبّة تمیمی از پا آسیب دید و اعرج لقب گرفت . او برای امام حسین نامه نوشت و مسلم بن عقیل را یاری کرد . دین شناس و دشمن شناس بود . به اباعبدالله عشق می ورزید

نام در زیارتنامه ها و منابع :

در زیارت ناحیه با عنوان اسلم  بن کثیر ازدی  و در زیارت رجبیّه با عنوان سلیمان بن کثیر بن ذکر شده است . در کتب تاریخ و مقتل مانند : رجال طوسی ص 80 اقبال الاعمال ج 3 ص79 تنقیح المقال ج 3 ص 215 انصار الحسین ص 107 مناقب ج 4 ص 113  الاصابه ج 5 ص 475 ابصارالعین ص 185 به وی اشاره شده است .

رجز :

رجزی را به وی نسبت نداده اند .

اطلاعات دیگر :

1- برخی او را یار پیامبر دانسته اند که محضر وی را درک و در فتح مصر شرکت کرد  ولی به نظر می رسد این توصیفات مربوط به پدر او کثیر است . امّا مسلم در کودکی و نوجوانی پیامبر را درک کرده بود .

2- اسلم بن کثیر و سلیمان بن کثیر نیر گفته شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار