مشهد؛

آداب و رسوم مردم خراسان رضوی در ماه محرم

هر سال با فرا رسیدن ماه محرم و در شب اول ماه محرم، آیین های ویژه عزاداری سنتی و آیینی در مناطق مختلف خراسان رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،مردم این استان که از دوست داران و رهروان مکتب حسینی هستند، با فرا رسیدن ماه محرم با سیاه پوش کردن مساجد، تکایا ، حسینیه ها و راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی مراتب عشق و اردات خود را به ساحت مقدس اباعبدلله الحسین (ع) ابراز می کنند.

از آیین های عزاداری سنتی و آیینی مراسم علم بندان، نخل گردانی و شبیه خوانی است.

در این مراسم که بیشتر در مناطق جنوبی خراسان جنوبی مرسوم است ، مردم با بستن پارچه های رنگی و مشکی به علم ها و نخل ها خود را برای تعزیه سیدالشهدا آماده می کنند.

علم های عزاداری که معمولا بانی خاصی دارد از روز پنجم محرم پیشروی هیئت های سینه زنی و زنجیرزنی است.

نخل گردانی نیز از دیگر مراسمی است که معمولا در روز عاشورا در برخی مناطق خراسان رضوی صورت می گیرد.

قربانی کردن گوسفند و گاو در مسیر هیئت های عزاداری و اطعام عزاداران در دهه اول محرم از دیگر مراسم سنتی است که از گذشته دور تا کنون در این استان رواج داشته است.

در کنار این آیین های سنتی برپایی مجالس روضه خوانی در سه نوبت در مساجد و تکایا و قرائت زیارت عاشورا نیز از مراسمی است که مردم خراسان رضوی در دهه اول محرم برگزار می کنند.

مراسم خطبه‌خوانی در صحن ملکوتی حرم مطهر امام رضا (ع) و شام غریبان در حرم رضوی و ورود دسته های عزاداری به حرم در ماه محرم و دهه آخر صفر نیز از آیین های مردم خراسان رضوی در ماه محرم است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: مشهد ، آداب ، رسوم ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.