جروزالم پست گزارش داد

ارتباط ماجرای "بزدل نامیدن نتانیاهو" با پرونده هسته‌ای ایران/ آیا در‌آستانه امضای توافق هسته‌ای هستیم؟

روزنامه جروزالم پست در گزارشی به قلم "هرب کینون" نوشت: جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است این روشی نیست که شرکا و متحدان با یکدیگر برخورد می کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت، البته ساکی این سخنان را به دنبال اظهارات توهین آمیز یک مقام آمریکایی که نتانیاهو را حقیر خوانده بود، بیان نکرده بلکه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در 28 ژوئیه و در واکنش به سخنان مقامات اسرائیلی ناشناس که از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا انتقاد کرده بودند، این مطالب را بر زبان آورده است. 

این بار یک مقام ارشد دولت اوباما نه تنها سیاست‌های بنیامین نتانیاهو را مورد انتقاد بلکه به شخصیت خود نتانیاهو هم توهین کرد. (برای خواندن مطلب، اینجا کلیک کنید)


نویسنده در بخشی از این گزارش این احتمال را مطرح کرده است که این اظهارات نتیجه دستوری است که به یک مقام آمریکایی داده شده است تا در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکا یا درمیان مشکلات سیاسی اسرائیل برای بدنام کردن نتانیاهو این سخنان را برزبان راند یا پیش از 24 نوامبر و پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران برخی پیام ها را مخابره کند. 

دو احتمال اول خیلی قوی نیستند زیرا از نظر باراک اوباما بدنام کردن نتانیاهو در آستانه انتخابات میان دوره ای کار خیلی عاقلانه ای به نظر نمی رسد. انتخابات آمریکا روز سه شنبه برگزار می شود و نتایج نظرسنجی ها از آن حکایت دارد که حزب دموکرات اوباما با مشکل مواجه است. آیا وی به موضوع دیگری نیاز دارد که برضد او استفاده شود؟ 

نویسنده تلاش برای ضربه زدن به اعتبار نتانیاهو را هم بی اساس می خواند و بر این باور است که اوضاع کنونی با سال 1999 تفاوت دارد یعنی زمانیکه افکارعمومی اسرائیل به بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا اعتماد زیادی داشتند. اکنون اوباما از اعتماد مردم اسرائیل بهره مند نیست. 

نویسنده در ادامه تاکید کرده است، از این رو به نظر می رسد گزینه سوم صحیح است یا به عبارتی بیان این اظهارات توهین آمیز با مسئله پرونده هسته ای ایران مرتبط است. 

به اعتقاد برخی از مقامات ارشد اسرائیلی طرح چنین سخنانی نشان دهنده آن است که آمریکا در آستانه امضای یک توافق هسته ای با ایران قرار دارد و در نتیجه تلاش می کند با بی اعتبار نشان دادن نتانیاهو نسبت به انتقادهای وی پیش دستی کند و بگوید او فرصت اقدام درمورد ایران را داشت اما یک بزدل است. 


البته نویسنده این احتمال را هم مطرح می‌کند که شاید این سخنان تراوشات ناگهانی ذهن یک مقام دولتی آمریکا ضد نتانیاهو باشد. 

با نزدیک شدن به پایان مهلت تعیین شده گفتگوهای هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، که همان سوم آذر ماه سال جاری است – دیدگاه‌هایی در برخی از رسانه‌ها درباره دستیابی به توافق جامع هسته‌ای منتشر شده که رسیدن به چنین توافقی را به صورت یک بحران در روابط این دو کشور ترسیم کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار