عواقب اقدام سوئد درباره فلسطين و تشویق دیگر کشورها

الجزیره انگلیسی اعلام کرد با اقدام دولت سوئد درباره فلسطین، فضای جدیدی در این خصوص بوجود آمده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، پس از اقدام سوئد در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین، اسرائیل سفیر خود را از سوئد فراخواند. این درحالی است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این اقدام را ستوده است. به هرحال، دولت چپگرای جدید سوئد این گام را در مسیر سیاستهای خودش درباره منطقه خاورمیانه برداشته است حال آنکه این اقدام، عواقب ناشناخته ای به همراه دارد. سوئد اولین کشور اروپایی است که فلسطین را به رسمیت می شناسد و کشورهای دیگر را تشویق می کند این کار را انجام بدهد.

"مارگوت وال استورم" وزیر امورخارجه سوئد در این خصوص گفت: به نظرما، این اقدام (به رسمیت شناختن کشور فلسطین) سبب خواهد شد فضای جدیدی برای گفتگوهای صلح بوجود بیاید که به تعلیق درآمده است. این کار کمک خواهد کرد اختلاف سطح دو طرف کاهش پیداکند. امیدوارم این کار سبب شود امیدهای جدیدی به جوانان در فلسطین و اسرائیل دمیده شود تا ببینند گزینه های دیگری بجای خشونت و شهرک سازیهای جدید وجود دارد.

دولت سوئد معتقد است براساس قوانین بین المللی، فلسطین باید کشوری مستقل باشد به این معنا که باید دولتی شناخته شده برای سرزمینی مشخص و اشغال شده وجود داشته باشد. سوئد با این کار به جمع یکصد و سی و پنج کشوری ملحق شده است که فلسطین را به رسمیت شناخته اند. البته مقامات اسرائیلی از این کار سوئد ناراحت هستند. به گفته پال هرچسون سخنگوی وزارت امورخارجه سوئد، این کار دولت سوئد ناخوشایند است زیرا سبب می شود احتمال بازگشت فلسطینی ها به میز مذاکرات کاهش یابد. اویگدور لیبرمن وزیر امورخارجه اسرائیل نیز به شدت از این اقدام سوئد انتقاد کرده است. به هرحال، دولت جدید سوئد گردن خود را فراز کرده است باآنکه منتقدان آن می گویند این کار سبب مخدوش شدن وجهه سوئد در جایگاه میانجی صادق در مسائل بین المللی می شود.

هاله حسنی فارض سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در سوئد در این خصوص گفت: نشانه هایی از فضای جدید بروز کرده است. مجلس عوام انگلیس نیز این بررسی را می کند. در برخی دیگر از کشورها ازجمله فرانسه نیز طرح به رسمیت شناخته شدن فلسطین در جریان است. اسپانیا نیز در همین مسیر حرکت می کند.

این نشانه ها موید افزایش خشم و ناراحتی بین المللی از عملکرد اسرائیل است. سازمان ملل متحد نیز از اقدامات اسرائیل در توسعه شهرک هایش به شدت انتقاد کرده است.به هرحال، در فضای کنونی روند صلح راه به جایی نمی برد.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار