اجرای ۱۱ پروژه تحقیقاتی در زمینه کاهش برداشت آب‌های زیر زمینی

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به انتقاد برخی از محققان در زمینه سدسازی‌های غیر استاندارد در کشور گفت: به منظور کاهش برداشت از آب‌های زیر زمینی ۱۱ پروژه تحقیقاتی را در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دکتر هدایت فهمی در نشست خبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه توزیع آب در کشور به صورت یکسان و همگن نیست، افزود: ۷۵ درصد مناطق کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و تنها ۲۵ درصد کشور در مناطق مرطوب واقع شده است. 

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو به بررسی وضعیت زمان بارش‌ها در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ۷۵ درصد بارش‌ها در فصل غیر زراعی و تنها ۳۰ درصد بارش‌ها در زمان زراعی است که وجود این وضعیت نیاز است تا منابع آبی کشور مدیریت شود. 

وی سد سازی را یکی از روش‌های مدیریت هدایت آب در کشور عنوان کرد و با اشاره به ادعای برخی از محققان در خصوص سدسازی‌های غیر استاندارد، توضیح داد: سدسازی در برخی از مناطق با توجه به حق آب طبیعی و جنبه‌های زیست محیطی لازم بوده است. 

فهمی، با بیان اینکه بسیاری از سدهای ساخته شده تحت شرایط استاندارد ساخته شده است، خاطر نشان کرد: در عین حال برخی از سدهای ساخته شده بر اساس رای مثبت وزارت نیرو نبوده است و این وزارتخانه معتقد است که با اجرای مدیریت مصرف آب می‌توان بهره وری مصرف را در منطقه افزایش داد. 

وی با تاکید بر اینکه سدسازی آخرین گزینه این وزارتخانه است، یادآور شد: بهره وری آب در همه ریز بخش‌های کشاورزی، صنعت و تاسیسات آب از بهره وری پایینی برخوردار است به گونه‎‌ای که بهره وری کشور در حوزه کشاورزی ۹ دهم کیلوگرم در متر مکعب است در حالی که این میزان در دنیا ۲. ۵ کیلوگرم در مترمکعب است. 

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به ایجاد پدیده فرونشست در برخی از دشت‌های کشور، گفت: بحران آب‌های زیر زمینی به عنوان یک بحران مزمن مطرح است که در این زمینه ۱۱ پروژه تحقیقاتی برای کاهش برداشت آب‌های زیر زمینی تعریف ودر دستور کار قرار گرفته است. 

وی به برنامه‌های وزارت نیرو در زمینه تامین آب سالم اشاره کرد و گفت: استحصال آب از طریق ایجاد مخازن آب، استفاده از روش‌های شیرین سازی آب دریا و نم زدایی، بارور سازی ابر‌ها و استفاده از آب‌های نامتعارف از جمله اقدامات این وزارتخانه برای تامین آب قابل شرب بوده است. 

فهمی با تاکید بر اینکه کشور یکی از بحرانی‌ترین سال‌های خشکسالی را می‌گذراند، اضافه کرد: مواجه شدن با بحران خشکسالی ناشی از عواملی چون تغییر اقلیم و سو مدیریت بوده است واز سوی دیگر توان دولت در این زمینه محدود است و نیاز است تا این دوران گذرا با مشارکت مردم طی شود. 

وی با اشاره به برگزاری هم اندیشی سیاستگذاران و منابع آب با عنوان بهره وری و حکمرانی پایدار منابع آب، گفت: در این هم اندیشی که با حضور مسئولان مربوط برگزار می‌شود امیدواریم گام‌های مهمی در زمینه بحران کم آبی کشور برداشته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار