یک کار‌شناس اقتصادی تاکید کرد:

کاهش تولید درپی کمبود ارائه تسهیلات به صنایع

یک کارشناس اقتصادی گفت: تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و صنعت کمتر از خدمات و بازرگانی است که این به معنی کاهش میزان تولید و افزایش فعالیت‌های واسطه‌ای است.

محمدقلی یوسفی کار‌شناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با نرخ سود سپرده بانکی برای صنایع گفت: در بانکهای مختلف مرسوم است که نرخ بالایی از سود از بنگاه‌های تولیدی اخذ می‌شود که این نرخ در جهت کنترل تورم دنبال می‌شود، ولی تجربه نشان داده که این میزان از سود به تشدید تورم دامن می‌زند.  
 
وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که به طور متوسط نرخ سود درجامعه ۲۸ درصد است، با یک سود متوسط ۱۰ درصدی به طور طبیعی ۴۰ درصد هزینه‌های کالا یا خدمات تولیدی افزایش می‌یابد که این سود تضمین شده به مفهوم تورم ۴۰ درصد است که به مردم تحمیل می‌شود.  
 
به گفته وی این شواهد حاکی از آن است که سیاست‌های پولی ما ضد تولیدی است و کمکی به بخش‌های تولیدی در اقتصاد ندارد.  
 
این کار‌شناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: به دست آوردن عدد مناسب برای سود سپرده بانکی برای صنایع نیاز به کار کار‌شناسی عمیق دارد تا از آثار سوء آن بر روی صنایع جلوگیری کنیم.  
 
یوسفی در ادامه به بیان راهکار‌ها پرداخت و گفت: مشاهدات حاکی از آن است که مجموع اعتباراتی که به دو بخش کشاورزی و صنعت تعلق می‌گیرد، کمتر از بخش خدمات و بازرگانی است که دستاورد این سیاست کاهش در میزان تولید و افزایش فعالیت واسطه‌ای تجاری است که این رفتار در تضاد با شرایط رکود تورمی است و باعث عمیق‌تر شدن این آسیب می‌شود.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت ، تجارت ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار