"مهدی دادجو" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران:

دل‌گویه‌های مردم از "گلوی فرات" شنیده می‌شود

مهدی دادجو، نویسنده و تهیه کننده رادیو گفت: جنس مردم ما عاشورایی است، مردم ما دو بال دارند، یکی مهدویت و دیگری عاشورا، این دو بال باید تقویت شوند.

 مهدی دادجو، تهیه کننده رادیو فرهنگ در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران در خصوص تاثیر رادیو در ترویج فرهنگ عاشورایی گفت: با توجه به اینکه عنصر صدا از تاثیر گذار ترین عناصر برای انسان‌ها است و فرهنگ مردم ایران، به خصوص فرهنگ شفاهی آن‌ها قوی‌تر است، رادیو با تدوین صحیح و حساب شده مطالب و ارائه درست آن‌ها بر پایه‌ موازین شرعی، تاثیر بسیار بالایی در اشاعه فرهنگ عاشورایی در بین مردم دارد.

وی به عنوان مصداقی از این تاثیر گذاری گفت: در سال 91 شخصی که در بیمارستان بستری بود و امکان حضور در عزاداری را نداشت و از حضرت ابوالفضل شناخت کمی داشت، با شنیدن بیان برنامه از رادیو فرهنگ، مجدانه به دنبال شناخت حضرت عباس رفت و حتی پس از ازدواج نام اولین فرزند خود را ابوالفضل گذاشت.

وی با بیان اینکه در ایام محرم بعضی از افراد هستند که امکان شرکت و حضور در عزاداری سالار شهیدان را ندارند، افزود: یکی از رسالت‌های مهم رادیو در این ایام این است که امکان همراهی را به مردم می‌دهد و حتی قوی تر از تلویزیون عمل می‌کند، چون تلویزیون تصویر آماده را به مردم ارائه می‌دهد اما رادیو تنها با پخش صوتی و تنها با شنیدن آوای عزاداری توسط مردم، فضا سازی ذهنی آن‌ها را به تحرک وا می‌دارد.

دادجو در ادامه بیان کرد: ما در رادیو و برنامه سازی رادیو 2 شیوه داریم: یکی بحث تکنیک مداری برنامه و یکی هم محتوا که این دو باید به صورت موازی در کنار هم باشند.

در رادیو علاوه بر استفاده از 4 عنصر اصلی صدا، یعنی: کلام، موسیقی، افکت و سکوت، که تکنیک‌های ارائه مطلب را در اختیار ما قرار می‌دهند،؛ در بحث محتوا هم باید برویم سراغ مطالب غنی که مورد قبول بزرگان پژوهشی قرار گرفته باشند. بعد از تلفیق این دو امر با هم، آن‌گاه می‌رسیم به خلاقیت هنرمند که در تاثیر گذاری یک برنامه به خصوص برنامه‌ای با محتوای عاشورا مهم است. در اینجا هنرمند باید سلیقه مخاطب را بشناسد و بر اساس آن عمل کند.

دادجو، دبیر سابق شورای شعر و موسیقی رادیو اذعان داشت: امروزه و در عصر سرعت بهتر است برای تاثیر گذاری بیشتر برنامه‌های عاشورایی از ریتم‌های تند و کلام‌های موجز استفاده شود.

وی از برخی کارهای عاشورایی که در رادیو فرهنگ انجام شده نام برد و گفت: کارهایی از قبیل: "در حریم حرم یار" که یک برنامه زنده ترکیبی با قالب شعر خوانی، روایت، نوحه خوانی و گزارش است، برنامه "مردی از تبار خورشید" که به طور ویژه به حضرت ابوالفضل (ع) می‌پردازد و در قالب مستند است، ویژه برنامه "برگ گل سرخ و باد" که ویژه اذان ظهر عاشورا است و برنامه "از گلوی فرات" که در آن مردم دل گویه‌های خود را از عاشورا بیان می‌کنند.

این‌ها کارهایی هستند که در گذشته از رادیو فرهنگ با محوریت عاشورا پخش شده‌اند بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص محرم امسال اضافه کرد: خاص ترین برنامه‌ای که قرار است محرم امسال توسط رادیو فرهنگ و در شب تاسوعا پخش شود، کاری است با عنوان "محبوب دل‌ها" که به عشق و ارادت  اقلیت‌های مذهبی به شخصیت ابوالفضل می‌پردازد و کار تصویری این برنامه قبلا از شبکه اول سیما پخش شده است.

وی در پایان تاکید کرد: جنس مردم ما عاشورایی است. مردم ما دو بال دارند،‌ یکی مهدویت و دیگری عاشورا، این دو بال را باید تقویت کرد.

وی افزود: مباحث عاشورایی بسیار تکرار شده است، هم در رادیو هم در تلویزیون اما اگر می‌خواهیم واقعا فرهنگ عاشورا را بین مردم رواج دهیم و در آن‌ها نهادینه کردیم باید این کار را در عمل پیاده کنیم. باید از مردم دستگیری کنیم و به حل مشکلات آن‌ها بپردازیم. وقتی مردم ببینند اصحاب رادیو و تلویزیون الگوی اخلاقی امام حسین را در عمل اجرا می‌کنند و به آن پای بند هستند، تمایلشان به درک مفاهیم عاشورا و گرایش به سمت خلق و خوی حسینی بیشتر می‌شود.


انتهای پیام/ اس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.