رئیس هیات مدیره نشر آثار سبحان:

پیوستن به کنوانسیون برن در گروی آسیب شناسی کپی بردار است

مرتضی جعفری گفت: مسئولان با آسیب‌ شناسی در کپی برداری از آثار نشر ریشه این اتفاق را بررسی کنند تا در صورت تمایل به کنوانسیون برن بپیوندند.

مرتضی جعفری، رئیس هیات مدیره نشر آثار سبحان در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران در خصوص ضرورت وجود قانون کپی رایت گفت: کپی برداری از نسخه اصلی کتاب‌‌های دانشگاهی باعث ضرر و زیان به مولف و ناشر می‌شود،‌ به همین جهت در ابتدای کتاب‌هایی که به چاپ رسانده‌ایم، متنی را با مضمون تشکر از خریداران نسخه اصلی با هدف جلوگیری از کپی برداری‌های نامناسب و بی مجوز منتشر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این متن در عین کوتاهی منظور ما را به عنوان یکی از آسیب‌ دیدگان جریان کپی رایت‌های فاقد مجوز به مخاطبان می‌رساند.

جعفری تصریح کرد: در روند شکل گیری جریان کپی برداری‌های فاقد مجوز، فقط ناشران و نویسندگان نیستند که آسیب می‌بینند، بلکه مترجمان، مولفان و مصرف کنندگان نیز تا اندازه‌ی زیادی آسیب می‌بینند.

وی به کاهش یک باره‌ی تیراژ کتاب‌های دانشگاهی منتشر شده در کشور اشاره کرد و گفت: مترجمان با توجه به کاهش تیراژ کتاب‌ها و بی اعتقادی به آینده‌ی کاریشان تمایل زیادی به همکاری با ناشران کتاب‌های دانشگاهی ندارند.

رئیس هیات مدیره "آثار سبحان" در بخش دیگری از سخنان خود، کتاب‌های علمی پزشکی را در زمره‌ی آثار بسیار تخصصی قرار داده و اظهار داشت: هم اکنون استاد یاران دانشکده‌های علمی پزشکی با هدف ارائه‌ی پایان نامه‌ی خود به ترجمه‌ی آثاری در این حوزه روی آورده‌اند. البته این مسئولیت پیش از این بر گردن استادان شناخته شده‌ی دانشگاه‌ها بود.

جعفری همچنین روی آوری استاد یاران به نگارش کتاب‌های دانشگاهی علمی پزشکی و روی گردانی استادان از این امر را نوعی فاجعه دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کناره گیری برخی از ناشران فعال در حوزه‌ی کتاب‌های دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: این ناشران با توجه به ضرر‌های وارده به کار و سرمایه‌ی اولیه شان تمایل چندانی به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهی ندارند و انتشار کتاب‌های دانشگاهی در روند معمول خود نیاز به فعالیت شش ماهه‌ الی یک ساله‌ی مترجم، نویسنده و ناشر دارد. بنابراین پرداخت حق الزحمه به فعالان این عرصه الزامی است.

جعفری پور عنوان کرد: طرح این مسئله که تا به امروز شکایت‌های متعددی را با موضوع مزموم دانستن کپی برداری‌های بدون مجوز به مسئولان مربوطه و مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ام اما تاثیر این شکایت‌ها و نحوه‌ی رسیدگی به آن‌ها باید در نمایشگاه‌های کتاب‌های دانشگاهی دیده شود.

وی افزود: هم اکنون ما به دلیل فقدان منابع علمی پزشکی در کشور خودمان حرفی برای گفتن در مجامع بین المللی نداریم.

وی در پایان اظهار داشت: مسئولان باید به ریشه یابی مسائل مرتبط با کپی برداری بپردازند و در صورت مایل به پیوستن به "کنوانسیون برن" به چشم انداز این مسئله توجه کنند.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار