خبرگزاری فرانسه گزارش داد

دیدگاههای ایران و 1+5 به هم نزدیک‌تر شده است/ اختلافات درباره ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده ایران هنوز حل و فصل نشده است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: ایران و قدرت های بزرگ مذاکرات خود را بر سر برنامه هسته ای ایران در فاصله سه هفته مانده به پایان ضرب الاجل بیست و چهارم نوامبر سرعت خواهند داد تا بتوانند در مهلت باقی مانده به توافق نامه‌ای در این باره دست پیدا کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس پرس، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "کاترین اشتون" مسئول بلندپایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سه بازیگر اصلی حاضر در این مذاکرات هستند، در مدت باقی مانده تا پایان مهلت بیست و چهارم نوامبر در چند نوبت در کشورهای مختلف جهان گردهم خواهند آمد.

"مایکل مان"، سخنگوی کاترین اشتون شب گذشته اعلام کرد اشتون  ابتدا در تاریخ هفتم نوامبر به وین خواهد رفت تا در آنجا با مدیران سیاسی کشورهای گروه 1+5 شامل چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان دیدار و گفتگو کند.

کاترین اشتون در ادامه عازم عمان خواهد شد تا در آن جا با جان کری و محمد جواد ظریف در یک نشست سه جانبه غیرعلنی دیدار و گفتگو کند. 

خبرگزاری فرانسه مدعی شد عمان در گذشته نیز میزبان مذاکرات میان ایران و آمریکا بوده است. 

کاترین اشتون در ادامه این گفتگوها به وین خواهد رفت تا با نمایندگان گروه پنج به علاوه یک دیدار کند. این دیدارها از تاریخ هجدهم نوامبر آغاز خواهد شد اما هنوز معلوم نیست که آیا جان کری و محمد جواد ظریف نیز در این مذاکرات حضور خواهند داشت یا خیر.

بنا به اعلام منابع دیپلماتیک که خبرگزاری اتریشی APA به آنها استناد کرد، دیپلمات ها با در نظر داشتن مهلت بیست و چهارم نوامبر، در این گفتگوها تلاش خواهند کرد مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنند.

برخی از دیپلماتها و منابع خبری از احتمال تعویق دوباره مهلت تعیین شده در این مذاکرات خبر داده اند. مهلت اولیه ای که برای این گفتگوها تعیین شده بود در ماه ژوئیه تمدید شد. 

طرفهای دخیل در مذاکرات هسته ای ایران، تاریخ بیستم ژوئیه را برای دستیابی به توافق نامه هایی تعیین کرده بودند اما در ادامه توافق کردند که این گفتگوها تا بیست و چهارم نوامبر ادامه داشته باشد.

به رغم برخی گمانه زنی ها درباره تمدید مهلت گفتگوهای هسته ای، مقامات آمریکایی همچنان بر تاریخ بیست و چهارم نوامبر به عنوان مهلت نهایی این گفتگوها برای دستیابی به توافق قطعی تاکید می کنند و می گویند  مذاکره کنندگان هسته ای ایران و پنج به علاوه یک تعویق احتمالی مهلت تعیین شده را هنوز مطرح نکرده اند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: توافق نامه ای که کشورهای دخیل در مذاکرات مربوط به  برنامه هسته ای ایران تلاش می کنند به آن دست پیدا کنند، تاریخی خواهد بود. 

مذاکراتی که ژانویه امسال میان ایران و قدرت های بزرگ آغاز شد، با پیشرفت هایی همراه بوده است. در این راستا ایران اعلام کرده که ایجاد پاره ای تغییرات در راکتور آب سنگین اراک را آغاز کرده است. 

جان کری روز پنجشنبه تاکید کرد هفته هایی که پیش رو داریم نشان خواهد داد که آیا ایران قادر است تصمیمات دشواری که زمینه ساز دستیابی به توافق قطعی درباره برنامه هسته ای این کشور است، اتخاذ کند. 

جان کری روز پنجشنبه یک بار دیگر تاکید کرد ترجیح می دهد که در این گفتگوها هیچ توافقی حاصل نشود تا این که یک توافق بد با ایران به دست آید.

به نظر می رسد دو طرف مذاکره کننده درباره برنامه هسته ای ایران، دیدگاههای خود را درباره برخی نقطه نظرها به ویژه مسایل مربوط به رئاکتور آب سنگین اراک در مرکز ایران و همچنین افزایش موارد نظارت ها بر مراکز هسته ای ایران به هم نزدیک کرده اند.با این وجود هنوز هم مواضع دو طرف مذاکره کننده درباره برخی مسایل حساس به ویژه مسئله تعیین کننده ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران از یکدیگر فاصله دارد. اختلافات درباره ظرفیت ایران برای تولید اورانیوم غنی شده پس از انعقاد توافق نامه هنوز حل و فصل نشده است. 

این گزارش می‌افزاید: از نظر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز دستیابی سریع به توافق در برنامه هسته ای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که پس از انتخابات کنگره آمریکا که چهارم نوامبر برگزار خواهد شد، شاید اکثریت سنا در اختیار مخالفان اوباما قرار گیرد در آن صورت کنار آمدن اوباما با اکثریت سنا که شاید چندان مایل به انعقاد توافق با ایران نباشد، کاری دشوار خواهد بود.

با این وجود بسیاری از تحلیلگران سیاسی شک دارند که مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در مهلت بیست و چهارم نوامبر به نتیجه برسد. به گفته آنان، احتمالا در مهلت کنونی یک توافق موقت حاصل خواهد شد اما گفتگوها با توجه با پیشرفت های اولیه ای که حاصل شده است، همچنان ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار