معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش:

مدارس بهترین موقعیت برای تربیت نسلی خودمراقب به شمار می روند

دکتر سیاری گفت: آموزش رفتارهای سالم از دوران کودکی بسیار ساده‏تر و کارآمدتر از این کار در دوران بزرگسالی است و مدارس می‏توانند نقشی مهم و اساسی در ترویج آنها به دانش‏آموزان ایفا کنند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر علی اکبر سیاری در نشست امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه، ارتقای سلامت به معنی توانمندسازی مردم برای کنترل و بهبود سلامت است، گفت:  مدارس بهترین موقعیت برای تربیت نسلی خودمراقب به شمار می روند بنابراین یکی از حیطه های کاری مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش که بسیار تاثیر گذار است، استفاده از ظرفیت دانش آموزان برای آموزش رفتار پیشگیرانه به آنهاست.

دکتر سیاری در ادامه افزود: دانش آموزان، گروه سنی هستند که می توانند با رعایت سبک زندگی سالم از سلامت خود، خانواده، همسالان و جامعه مراقبت کنند و به عنوان یک سفیر سلامت و یک شهروند خالق سلامت زندگی عاری از خطر، سالم، مولد، شاد و با نشاط و متعالی را در پیش بگیرند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: 12 و نیم میلیون دانش آموز با 24 میلیون والد و قریب 2 میلیون معلم یعنی 38 میلیون نفر از جمعیت کشور، مخاطبان برنامه آموزش و ارتقای سلامت در مدارس هستند چون ارتقای سلامت در مدارس فرایندی مشارکتی با 3 ضلع دانش آموز، والدین، معلمان است.

وی با اشاره به اینکه، یکی از مهمترین اقدامات در دست اجرا و برای اولین بار در کشور، تدوین برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس است، افزود: این برنامه  با همکاری خوب 2 وزارت خانه در دست تدوین است.

دکتر سیاری با تاکید بر اینکه، بسیاری از بیماری‏هایی که عامل مرگ‏ومیر بزرگسالان هستند، ریشه در عادت‏هایی دارند که معمولا از دوران کودکی و نوجوانی شروع شده و شکل ‏گرفته‏اند؛ عادت‏هایی مانند رژیم غذایی ناسالم، کم‏تحرکی، مصرف الکل، سیگار و قلیان، افزود: آموزش رفتارهای سالم از دوران کودکی بسیار ساده‏تر و کارآمدتر از این کار در دوران بزرگسالی است. به همین دلیل، مدارس می‏توانند نقشی مهم و اساسی در ترویج رفتارهای سالم و آموزش آنها به دانش‏آموزان ایفا کنند.

به گفته وی، مهمترین مولفه‏های مهم برنامه‏های هماهنگ سلامت مدارس عبارتند از: برنامه درسی جامع آموزش سلامت؛ ارايه خدمات بهداشتی در مدارس؛ محیط سالم و ایمن مدارس؛ ورزش و فعالیت بدنی؛ خدمات تغذیه؛ خدمات اجتماعی، روانشناسی و ارائه مشاوره؛ ارتقای سطح سلامت معلمان؛و مشارکت خانواده و جامعه.

دکتر سیاری افزود: ترکیب این 8 مولفه‏ با بهره‏گیری از رویکردی هماهنگ می‏تواند تاثیر مطلوبی بر موفقیت‎‏های علمی دانش‏آموزان و فراگیری مهارت‏های مورد نیاز برای سالم ماندن داشته باشد. این مولفه‏ها همچنین می‏توانند به ایجاد محیطی سالم و ایمن (که زمینه‏ساز حفظ و ارتقای سلامت است) کمک کنند.

دکتر سیاری با اشاره به اینکه، 11 تا 13 درصد دانش آموزان نیاز به مراقبت دارند، افزود: برای همه دانش آموزان یک شناسنامه الکترونیک سلامت طراحی کردیم که وضعیت جسمی، بینایی و شنوایی آنها بررسی می شود و دانش آموز هنگام فارغ التحصیلی یک کارت الکترونیک سلامت در دست خواهند داشت.

وی اذعان داشت: شهروندان از سه عامل بیماری های واگیر، غیرواگیر و آسیب های اجتماعی رنج می برند همچنین کم تحرکی ، عادات غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و مصرف الکل از مهمترین بیماری های غیر واگیر هستند که آموزش و پرورش می تواند ابزار مناسبی برای پیشگیری و کنترل این دست از بیماری ها باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: الگوهای تغذیه‏ای نامناسب است که می‏تواند منجر به بروز بیماری ‏شود. 7 نفر از هر 10 نفری که جان خود را از دست می‏دهند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در اثر تغذیه‏ ناسالم و الگوهای غلط غذایی، به سمت مرگ می‏روند و رژیم غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ‏ومیر شناخته شده و بیماری‏های متعددی را به همراه دارد؛ بیماری‏های قلبی عروقی، انواع سرطان، دیابت، فشارخون بالا، چاقی و پوکی استخوان.

وی افزود: بسیاری از جوانان در رژیم غذایی خود به میزان بالایی از غذاهای حاوی چربی‏های اشباع‏ و نمک استفاده می‏کنند و میوه و سبزی و لبنیات کافی نمی‏خورند. عدم دریافت مواد مغذی لازم می‏تواند منجر به بروز بیماری‏هایی شود و متاسفانه اختلالات تغذیه‏ای در بین نوجوانان (و اخیراً حتی کودکان) به مساله رایجی تبدیل شده است.

دکتر سیاری مشارکت و همکاری بین دو وزارتخانه برای ارتقای سلامت دانش آموزان را به فال نیک گرفت و گفت: در این خصوص ابتدا باید روند افزایشی بیماری های خطرناک را متوقف کنیم و اینکار عملی نمی شود مگر با آموزش و اصلاح سبک زندگی در دوران کودکی و نوجوانی که با همکاری بین بخشی حوزه های مرتبط محقق خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار