رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

صنعتی‌سازی ساختمان به کمتر از 5 درصد رسید/ کنترل قیمت مسکن با راه‌اندازی پژوهشکده

شکرچی‌زاده گفت: میزان صنعتی‌سازی در ایران بسیار پایین و به کمتر از پنج درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ شکرچی‌زاده معاون راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه با ادغام دو وزارت راه و ترابری و مسکن، راه و شهرسازی مجموعه موضوعات مربوط به حمل‌ونقل معماری و شهرسازی ساختمان و ابنیه فنی را مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برعهده دارد گفت: این مرکز در حال حاضر سه پژوهشکده حمل‌ونقل، معماری و شهرسازی و ساختمان و ابینه فنی را راه‌اندازی کرده است.

وی در ادامه افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال حاضر پژوهشکده اقتصادی و مالی، مسکن و حمل‌ونقل را به زودی راه‌اندازی می‌کند که در این پژوهشکده پژوهش‌های کاربردی در حوزه اقتصادی و مالی را به منظور ارتقای فرآیندهای تأمین مالی و پژوهش‌های زیربنایی و همچنین صندوق‌های پس‌انداز زمین و مسکن را انجام می‌دهد.

شکرچی‌زاده در ادامه تصریح کرد: مرکز تحقیقات مسئولیت دارد در حوزه حمل‌ونقل و ساختمان تنها از دید تکنولوژی نگاه نکند بلکه در حوزه‌های اجتماعی نیز فعالیت کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی حوزه‌های حمل‌ونقلی و راه و شهرسازی از جمله وظایف این مرکز به شمار می‌رود گفت: در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای و ایمنی راه‌ها مطالعات اجتماعی گسترده‌ای را آغاز کرده‌ایم.

وی در ادامه یادآور شد: این مرکز با یک نگاه جامع و همه‌جانبه مقوله‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی را انجام می‌دهد.

شکرچی‌زاده در ادامه توضیح داد: پژوهشکده حمل‌ونقل که در بدنه وزارت راه و شهرسازی قرار داشت در گذشته آزمایشگا‌ه‌هایی را به صورت میدانی نداشت اما امروزه آزمایشگاه‌هایی را نظیر ژئوتکنیک‌ها، آتش و انرژی وجود دارد و در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی از این اقدامات به صورت یک مجموعه منسجم استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه با راه‌اندازی پژوهشکده اقتصادی و مالی و ساختمان و حمل‌ونقل سعی در کنترل و تثبیت قیمت‌های مسکن می‌کنیم گفت: در این پژوهشکده بر فاینانس کردن پرونده‌های مالی مسکن، حمل‌ونقل و موضوعاتی که بعد مالی و اقتصادی دارند بررسی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: تحقیق یک مرتبه فراتر و عمیق‌تر از کار کارشناسی است و ایجاد این پژوهشکده مالی نقش مؤثری در این بخش‌ها دارد.

شکرچی‌زاده در ادامه افزود: مراحل راه‌اندازی این پژوهشکده شروع شده و تفاهم‌نامه‌‌هایی را در این بخش منعقد کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مصالح ساختمانی کیفیت مناسبی ندارند گفت: کیفیت پایین مصالح ساختمانی در کاهش عمر مفید ساختمان‌ها مؤثر است و در این زمینه سازمان استاندارد باید نظارت‌های خود را افزایش دهد.

وی در ادامه توضیح داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای افزایش کیفیت مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر با همکاری مؤسسه استاندارد اقداماتی را آغاز کرده و با فرهنگ‌سازی زمینه استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت را گسترش داده است.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه متوسط عمر مفید ساختمان‌ها در کشورهای پیشرفته بیش از 50 سال است گفت: در ایران متوسط عمر ساختمان‌ها به کمتر از 30 سال رسیده است و نکته تأسف‌برانگیز آن است که ساختمان‌هایی که قابلیت سکونت را دارند به دلیل بحث اقتصادی آن تخریب می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه توضیح داد: در کشورهای پیشرفته 80 تا 90 درصد از نخاله‌های ساختمانی بازیافت می‌شود در حالی که در ایران کیلومترها با نخاله‌های ساختمانی روبرو می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه در طرح جامع مسکن مرکز تحقیقات مشارکت جدی در مقوله صنعتی‌سازی داشته است گفت: سیاست جدی وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع مسکن افزایش صنعتی‌سازی در انبوه‌سازی مسکن است.

شکرچی‌زاده در ادامه افزود: میزان صنعتی‌سازی در آیتم‌های مختلف 10 درصد است در حالی که در بخش‌های کلی به کمتر از پنج درصد نیز می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: مصرف سیمان در ساختمان‌های مسکن مهر و سدسازی بسیار کاهش یافته است و همین امر باعث شده با افزایش تولید سیمان در کشور مواجه شویم.

وی در ادامه تصریح کرد: در چند استان کشور به دلیل افزایش تولید سیمان و بالا رفتن قیمت قیر، استفاده از رویه‌های بتنی شروع شده است.

شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: ساخت بتن 1404 را شروع کرده‌ایم و این بتن دارای 50 مگاپاسکال است که شرایط ساخت آن را در کشور فراهم کر‌ده‌ایم و با همین موضوع سعی خواهیم کرد کیفیت و عمر ساختمان‌ها را افزایش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار