اینفورمیشن کلیرینگ هاوس

آتش داعش با هیزم آمریکا و متحدانش شعله‌ور می‌شود/ حوادث کوبانی و نفاق ائتلاف ضدداعش

آمریکا و متحدانش برای دستیابی به اهداف امپریالیستی خود، به بهانه یا دشمنانی نیاز دارند ــ حتی اگر این به معنای ایجاد و خلق این دشمنان باشد. بدون داعش، توجیه مردم آمریکا برای ازسرگیری عملیات نظامی آمریکا در عراق و گسترش این مداخله نظامی به خاک سوریه، دشوار بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" در مقاله‌ای به قلم "اسمائیل حسین زاده" می‌نویسد: نیروهای شرور و کوردل داعش، ر ظاهر، نیرویی وحشتناک و مقاومت‌ناپذیر به نظر می‌رسند که به طرز بی‌رحمانه‌ای مشغول قتل عام مردم بی‌گناه و تصرف شهرهای آن‌ها هستند. اما در واقع، این نیروها آن طور که به نظر می‌رسند، خارج از کنترل نیستند. درحقیقت، این نیروها توسط خالقان و حامیان خود، یعنی آمریکا و متحدان آن در منطقه ـــ همان کسانی که حالا وانمود می‌کنند که ائتلافی را برای مبارزه با داعش ایجاد کرده‌اند! ـــ به دقت کنترل و مدیریت می‌شوند. 


*** آتش داعش با هیزم آمریکا و متحدانش شعله‌ور می‌شود
 آمریکا، ترکیه، عربستان سعودی و دیگر متحدان آن‌ها در خاورمیانه، برای مبارزه با داعش و نابودی آن، واقعا ضرورتی حس نمی‌کنند؛ تمام آنچه که آن‌ها برای خاموش کردن شعله‌های جهنمی داعش به آن نیاز دارند، این است که به این آتش هیزمی اضافه نکنند. به عبارت دیگر، آن‌ها باید از تامین کمک‌های مالی، اعزام نیرهای مزدور، آموزش نظامی و ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به گروه تروریستی داعش دست بردارند.

*** داعش ادعا می‌کند که در حال مبارزه با فساد هست در حالی که فاسدترین دولت‌ها از آن حمایت می‌کنند
راه‌های زیادی هست که می‌توان ثابت کرد که حامیان داعش، به روش‌های نامحسوس و زیرکانه‌ای، اقدامات داعش را کنترل ‌کرده و فعالیت‌های این گروه تروریستی را بر اساس منافع ژئوپولیتیکی خود جهت‌دهی می‌کنند. یک از این راه‌ها این است که به هدف اصلی و ماموریتی که داعش اعلام کرده است، توجه کنیم. این گروه تروریستی، هدف خود را از بین بردن حکومت‌های فاسد و نامشروع در عراق و سوریه و جایگزین کردن آن با یک دولت «اصیل!» اسلامی و تحت حکومت یک «خلیفه باتقوا!» بیان می‌کند.
 اما نکته جالب اینجاست که داعش تا به امروز، با فاسدترین، نامشروع‌ترین و دیکتاتور‌ترین رژیم‌های منطقه ــ از جمله عربستان سعودی، قطر، کویت و اردن را که حامیان مالی اصلی این گروه تروریستی به شمار می‌روند‌ـــ به مقابله نپرداخته است. 

*** حملات نمایشی نیروهای ائتلاف علیه داعش
راه دیگر آن است که حملات داعش (در اوایل ماه آگوست) علیه کردهای عراق در اربیل را با حملات جاری این گروه به کردهای سوریه در کوبانی مقایسه کرد. هنگامی که شهر کردنشین اربیل توسط نیروهای داعش مورد حمله قرار گرفت، دولت آمریکا با تمام توان هوایی خود و به اتفاق نیروهای مبارز پیشمرگه کرد، برای مقابله با این حمله وارد عمل شد.
اما در مقابل، هنگامی که شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه، مورد حمله نیروهای مسلح داعش ــ که این بار مجهزتر نیز بودند ــ قرار گرفت و هزاران نفر از ساکنان محاصره شده آن، با خطر قتل عام روبه رو شدند، نیروهای «ائتلاف ضدداعش»، به تماشای مبارزه نیروهای غیرمسلح کرد که زن و مرد، شجاعانه تا پای جان در برابر مهاجمان داعش مقاومت می‌کنند، نشسته‌اند. نیروهای ائتلاف نیز هر از گاهی به حملات نمایشی دست می‌زنند.

*** برخورد متفاوت نیروهای ائتلاف با کردهای اربیل و کردهای کوبانی
در چنین شرایطی، این سوال به وجود می‌آید که چرا با کردهای کوبانی به شیوه‌ای متفاوت از کردهای اربیل برخورد می‌شود؟ پاسخ «اجامو باراکا» به این سوال، کاملا خردمندانه است.
به گفته «باراکا»، «دلیل قربانی شدن کردهای کوبانی، ریشه در این حقیقت دارد که از نظر نیروهای ائتلاف، آن‌ها جزو کردهای به اصطلاح بد به شمار می‌روند. مسعود بارزانی و کردهای طبقه متوسط حزب دموکراتیک کردستان (پ د ک) جزو «کردهای خوب» هستند و نیروی غالب در بین کردهای عراق به شمار می‌روند. کنترل تقریبا 45 درصد از ذخایر نفتی عراق توسط آن‌ها و کسب و کار پررونقی که آن‌ها با مشارکت شرکت‌های نفتی آمریکایی و اسرائیل، از زمان استقلال آن‌ها به دنبال حمله آمریکا به عراق به دست آورده‌اند، این کردها را به دارایی باارزشی برای آمریکا تبدیل کرده است. همین مسئله در مورد ترکیه نیز صدق می‌کند و علیرغم ظلم و ستم تاریخی به کردها در ترکیه، دولت این کشور تجارت قدرتمندی با کردهای عراق دارد.»

*** کردهای سوریه، برخلاف کردهای عراق، تهدیدی جدی علیه منافع آمریکا و متحدانش به شمار می‌روند
در حالی که آمریکا، ترکیه و متحدان آن‌ها در منطقه به (پ د ک) به عنوان تهدیدی علیه برنامه‌های ژئوپولیتیکی خود نگاه نمی‌کنند، اما وقتی صحبت از کردهای «بد» در منطقه خودمختار در شمال سوریه و به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ) می‌شود، آن‌ها را تهدیدی جدی علیه منافع خود تلقی می‌کنند. برخلاف حزب دموکرات کردستان (پ د ک)، که از حزب کارگران کردستان‌ (پ ک ک) در ترکیه دوری می‌جوید تا  بدین ترتیب، بر خلاف خواسته‌های ترکیه، آمریکا و متحدان آن‌ها در منطقه عمل نکند، (ی پ گ) در مبارزه با داعش از (پ ک ک) حمایت می‌کند.

*** نگرانی ترکیه از موفقیت کردهای کوبانی در برابر داعش
منافع مهم ترکیه در سوریه، نه تنها تضادی با داعش ندارد، بلکه بیشتر علیه کردهای سوریه و بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور است. چرا که رژیم ضد کرد متعصب در آنکارا از این می‌ترسد که حکومت بشار اسد نتواند جلوی استقلال کردهای کوبانی و مناطق کردنشین را بگیرد. حکومت ترکیه نگران این است که در صورت موفقیت کردهای کوبانی در برابر نیروهای داعش، موفقیت و تجربه آن‌ها از خودمختاری در منطقه کوبانی، به عنوان مدل وسوسه انگیزی از یک حکومت خودمختار برای 15میلیون کرد در ترکیه، مورد استفاده قرار گیرد. 
به علاوه، ترک‌ها نگران این هستند که موفقیت کردهای سوریه در برابر داعش، جاه‌طلبی‌های بلند مدت آن‌ها را در اشغال و یا الحاق منطقه کردنشین نفت‌خیز در شمال سوریه، خنثی کند. برای همین است که آن‌ها بر ایجاد یک منطقه حائل و یا پرواز ممنوع در این منطقه، اصرار دارند.

*** ترکیه با اقدامات خود به نیروهای داعش در برابر کردها کمک می‌کند
به همین خاطر است که برای ترکیه، سرنگونی بشار اسد، بر مبارزه علیه داعش، ارجحیت دارد. و باز هم به همین دلیل، ترکیه از عبور داوطلبان کرد از مرزهای ترکیه و رفتن آن‌ها به سوریه برای کمک به مدافعان کوبانی علیه حملات وحشیانه داعش، جلوگیری می‌کند. در حقیقت ترکیه با این اقدام، به نیروهای داعش در برابر کردها کمک می‌کند. انفعال و یا اقدامات ناچیزی که آمریکا در مواجهه با کشتار قابل پیشگیری کردهای سوریه، از روی بی‌میلی انجام می‌دهد، و خود را در این قتل عام شریک می‌کند را نیز می‌توان با معامله زیرکانه آن با ترکیه و در ازای همکاری ترک‌ها در تعقیب اهداف امپریالیستی دولت آمریکا در منطقه، توضیح داد.

*** تضعیف یا از بین بردن «محور مقاومت»، هدف مهم و مشترک آمریکا و دیکتاتوری‌های عرب
رویکرد آمریکا در قبال داعش را زمانی می‌توان بهتر درک کرد که آن را از منظر چارچوب اهداف کلی آن در منطقه ــ و حتی فراتر از آن ـــ نگاه کرد. دیکتاتوری‌های عرب نیز این اهداف مهم و مشترک را که همان تضعیف و یا از بین بردن «محور مقاومت» شامل ایران، سوریه، حزب الله، حماس و تا حدودی نیروهای شیعه در عراق، یمن، بحرین و عربستان سعودی را تقویت می‌کنند. دستیابی به این هدف، دستیابی به هدف دیگر، حتی هدفی بزرگتر یعنی تضعیف نفوذ روسیه و متحدان آن در منطقه و دیگر نقاط جهان ـــ برای مثال نقش بسیار مهم و حیاتی آن در شورای همکاری شانگهای (چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان) و کشورهایی عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) ــ است.

*** داعش، یکی از ابزارهای سیاست خارجی آمریکا
برای دستیابی به این اهداف، آمریکا و متحدانش به بهانه یا دشمنانی نیاز دارند ــ حتی اگر این به معنای ایجاد و خلق این دشمنان باشد. بدون داعش، توجیه مردم آمریکا برای ازسرگیری عملیات نظامی آمریکا در عراق و گسترش این مداخله نظامی به خاک سوریه، دشوار بود. یک سال پیش، تلاش دولت اوباما برای حمله به سوریه، با مخالفت شدید مردم آمریکا عقیم ماند. اما ظهور داعش، این مخالفت را به سرعت با حمایت مردم جایگزین کرد.
با بررسی داعش از این زاویه، می‌توان به آن به عنوان یکی دیگر از ابزارهای سیاست خارجی آمریکا نگاه کرد؛ ابزارهایی که همگی محصول سیاست‌های خارجی امپریالیستی آمریکا هستند.





انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار