آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند انتخابات در شرق اوکراين را به رسميت نمی‌شناسند/ روسيه : انتخابات شرق اوکراين را به رسميت می‌شناسيم

مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کردند انتخابات شرق اوکراین در چارچوب موافقتنامه مینسک نیست و به همین دلیل آن را به رسمیت نمی شناسند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ریانووستی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت آمریکا نتایج انتخابات در جمهوری های خلق خود خوانده دونتسک و لوگانسک را به رسمیت نخواهد شناخت. مارک استرو افزود : ما این انتخابات نا مشروع و به اصطلاح محلی را که روز یکشنبه در بخش هایی از شرق اوکراین برگزار شد محکوم می کنیم. برگزاری چنین انتخاباتی نقض قانون اساسی و قوانین اوکراین و همچنین موافقتنامه پنجم سپتامبر مینسک است.

وی تصریح کرد : آمریکا نتایج این به اصطلاح انتخابات را نخواهد پذیرفت. ما از همه اعضای جامعه بین المللی نیز می خواهیم همین کار را انجام دهند.

استرو گفت تنها انتخابات مشروع در شرق اوکراین هفتم دسامبر برگزار خواهد شد که براساس قانون اوکراین بخش هایی از مناطق دونتسک و لوگانسک جایگاهی ویژه پیدا خواهند کرد.

در عین حال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت انتخابات جدایی طلبان در شرق اوکراین مانعی برسر راه صلح در این کشور است و اتحادیه اروپا آن را به رسمیت نخواهد شناخت. 

فدریکا موگرینی مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت انتخاب رهبران جدایی طلب در شرق اوکراین مانعی برسر راه صلح در این کشور است و اتحادیه اروپا این انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت.

موگرینی پس از آنکه طرفداران روسیه یک رهبر جدایی طلب را انتخاب کردند در بیانیه ای اعلام کرد  من انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی امروز در جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک را مانعی جدید برسر راه حرکت در جهت صلح در اوکراین می دانم. این رای گیری غیر قانونی و نامشروع است و اتحادیه اروپا آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

وی تصریح کرد انتخابات محلی زودهنگام در چارچوب قانون اوکراین ، همان طور که در موافقتنامه مینسک نیز آمده ، ابزاری قانونی و مشروع برای احیای اختیارات دموکراتیک مقامات محلی در این بخش ها از اوکراین است.

موگرینی افزود : من از همه طرف ها می خواهم در جهت چنین انتخاباتی گام بردارند.

***
روسيه : انتخابات شرق اوکراين را به رسميت می شناسيم
وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه اعلام کرد مسکو انتخابات برگزار شده در شرق اوکراین را معتبر می داند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: انتخابات در مناطق لوگانسک و دونتسک به طور کلی به شیوه ای سازمان یافته برگزار شد و میزان حضور رای دهندگان در انتخابات گسترده بود.

در این بیانیه آمده است: ما به خواست ساکنان جنوب شرقی اوکراین احترام می گذاریم. نمایندگان منتخب وظیفه دارند راه حلی سیاسی برای بازگرداندن اوضاع به حالت عادی در این مناطق پیدا کنند.

وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد: با توجه به برگزاری این انتخابات، لازم است تلاش هایی برای برگزاری گفتگوی پایدار بین مقامات دولت مرکزی اوکراین و نمایندگان دنباس در چارچوب توافقنامه های مینسک صورت گیرد.

این وزارتخانه افزود روسیه آماده همکاری با شرکای بین المللی به شیوه ای سازنده برای حل و فصل بحران در اوکراین است.» 

طرفین درگیر در اوکراین پنجم سپتامبر در نشستی در مینسک پایتخت بلاروس که با میانجیگری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار شد درمورد اجرای آتش بس از همان روز توافق شد. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار