الجزیره:

اعراب خلیج فارس و اسرائیل از معامله احتمالی ایران و غرب نگرانند

برخی کشورهای عرب خلیج فارس و اسرائیل از معامله ایران با غرب آن نگرانند. شبکه تلویزیونی الجزیره این مطلب را در ویژه برنامه آن سوی خبرهای الجزیره مطرح کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "محمد کریشان" مجری الجزیره گفت: سلطان نشین عمان یکشنبه آینده میزبان نشستی بین جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون مشاور ویژه مذاکرات با ایران در اتحادیه اروپا خواهد بود. 

وی افزود : این مذاکرات در چارچوب مذاکرات گروه پنج به اضافه یک و ایران درباره پرونده هسته ای ایران برگزار می شود. این خبر را در دو محور بررسی می کنیم: نخست آنکه آیا نشست مسقط در پیشبرد مذاکرات بین ایران و کشورهای بزرگ به سوی حل وفصل نهایی موفق خواهد بود؟ آیا امکان دارد این مذاکرات به گشایش نسبی اخیر در روابط بین واشنگتن و تهران کمک کند؟

کریشان گفت: پیش بینی می شود نشست یکشنبه آینده مسقط درباره آینده برنامه هسته ای ایران تعیین کننده باشد. در این نشست که وزیران خارجه آمریکا و ایران و نماینده اتحادیه اروپا در گروه پنج به اضافه یک شرکت خواهند کرد یک هفته پیش از مهلت تعیین شده برای تبدیل توافق مرحله‌ای ژنو به توافق نهایی برگزار می‌شود.

زیاد برکات گزارشگر الجزیره در گزارشی گفت: توافق هسته‌ای ژنو یک اتفاق غافلگیر کننده بود که بیست و چهارم نوامبر سال گذشته میلادی اعلام شد اما اتفاق غافلگیر کننده‌تر ، سلطان نشین عمان بود که این مذاکرات در آن برگزار شد. 

مسقط در مذاکراتی که بین آمریکا و ایران در سلطان نشین عمان برگزار و به توافق مرحله ای ژنو منجر شد ، نقش ایفا کرد.

این مذاکرات نهم نوامبر یعنی دو هفته مانده به زمان نهایی تبدیل توافق مرحله‌ای ژنو به توافق نهایی برگزار می شود. 

الجزیره در پایان گزارش داد اسرائیل معتقد است تنها یک راهکار برای برنامه هسته ای ایران وجود دارد و آن بمباران تأسیسات هسته ای ایران است. بقیه اعراب نیز منتظر آن چیزی هستند که آن را معامله سودمند توصیف می‌کنند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار